اختصاصی پلازامگ: تاریخچه و آموزش بازی دانجنز اند دراگونز | با دنیای بازی D&D بیشتر آشنا شوید

بازی دانجنز اند دراگونز / بازی d&d
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

از مهمترین بازی‌های دنیای سرگرمی می‌توان به بازی دانجنز اند دراگونز اشاره کرد. با بررسی جوانب مختلف بازی D&D که آن را بازی اژدها و سیاه چاله نیز می‌نامند همراه ما باشید.

بازی دانجنز اند دراگونز (Dungeons & Dragons) که آن را بازی d&d نیز می‌خوانند یک بازی نقش آفرینی رومیزی (Tabletop) است که برای اولین بار توسط گری گایگکس (Gary Gygax) و دیو آرنسون (Dave Arneson) طراحی شده است. بازی Dungeons & Dragons برای اولین بار در سال 1974 و توسط شرکتی به نام Tactical Studies Rules (TSR) منتشر شد. انتشار بازی دی اند دی را عموما شروع ژانر نقش آفرینی مدرن قلمداد می‌کنند. در مقاله‌ پیش رویتان قصد داریم به تاریخچه بازی اژدها و سیاه چاله و همچنین نحوه بازی کردن آن بپردازیم. همراه پلازا بمانید.

در ویدیوی زیر «توضیح بازی Dungeons and Dragons » را تماشا کنید: 

آنچه در ادامه می‌خوانید:

تاریخچه و آموزش بازی دانجنز اند دراگونز

بازی D&D چیست؟ / تاریخچه بازی های دانجنز اند دراگونز

در ابتدا قصد داریم نیم نگاهی به تاریخچه بازی های d&d داشته باشیم. همانطور که اشاره کردیم اولین نسخه از بازی های اژدها و سیاه چاله در سال 1974 و توسط کمپانی Tactical Studies Rules انتشار یافت. پس از آن از سال 1997 این بازی‌ها توسط کمپانی Wizards of the Coast (که هم اکنون زیرشاخه‌ای از شرکت هاسبرو است) منتشر شده‌اند. یکی از ریشه‌های اصلی بازی های Dungeons & Dragons به بازی‌های جنگی مینیاتوری برمی‌گردد؛ به همراه الهام از قوانین موجود در بازی Chainmail که از آن برای قواعد اولیه بازی‌ها استفاده می‌شود.

از سوی دیگر وجه تفاوت بازی های دی اند دی با بازی‌ های جنگی در این است که بر خلاف بازی های جنگی بازیکنان می‌توانند کاراکتر قابل بازی خود را ساخته و آن را وارد بازی کنند. کاراکترهایی که در بازی Dungeons and Dragons می‌سازید در فضایی فانتزی به ماجراجویی‌های خیالی خواهند پرداخت. در بازی فکری Dungeons and dragons همواره یک مدیر سیاه چال (Dungeon Master) نیز وجود دارد که به عنوان داور و راوی بازی عمل می‌کنند، چهارچوب ماجراجویی‌ها را تعیین می‌کند و نهایتا نقش ساکنان دنیای بازی را نیز ایفا می‌کند.

بازی اژدها و سیاه چاله / بازی Dungeons & Dragons

کاراکترهای شما در بازی دانجنز اند دراگونز یک گروه (Party) تشکیل می‌دهند و با اعضای دیگر دنیای پیرامون خود و همچنین همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها با همکاری همدیگر به حل معماها، شرکت در نبردها، اکتشاف، جمع کردن گنجینه‌ها و نهایتا کسب اطلاعات می‌پردازند. در پروسه انجام این اعمال کاراکترهای بازی d&d امتیاز تجربه (XP) کسب می‌کنند تا به مراحل بالاتر راه پیدا کنند و قدرت و مقام بیشتری کسب کنند.

موفقیت اولیه بازی اژدها و سیاه چاله سبب شد مجموعه‌ جدیدی از سیستم‌های مشابهی برای بازی کردن به شکل رومیزی یا به اشکال دیگر روانه بازار شوند. با این وجود می‌توان گفت سیستم بازی Dungeons & Dragons از آن زمان تا کنون به عنوان سردسته اصلی بازار عناوین نقش آفرینی شناخته می‌شود. در سال 1977 سیستم بازی دی اند دی به دو شاخه مجزا تقسیم شد که عبارت بودند از: سیستم نسبتا آسان (از منظر قوانین) دانجنز اند دراگونز پایه‌ای و سیستم پیچیده و با قوانین سفت و سخت دانجنز اند دراگونز پیشرفته که با نام AD&D (Advanced dungeons & dragons) نیز شناخته می‌شود.

بازی های دانجنز اند دراگونز / بازی های d&d

نسخه دوم بازی دانجنز اند دراگونز پیشرفته در سال 1989 منتشر شد. در سال 2000 سیستم جدیدی با عنوان D&D نسخه سوم منتشر شد و در ماه ژوئن 2003 نیز نسخه‌ای تعدیل یافته از بازی D&D به نام نسخه 3.5 انتشار یافت. در سال 2004 بازی اژدها و سیاه چاله به عنوان شناخته شده‌ترین و پرفروش بازی نقش آفرینی کشور آمریکا شناخته شد؛ تا جایی که حدود بیست میلیون نفر موفق به تجربه بازی شدند و کتاب و لوازم بازی نیز به ارزش مالی یک میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروش رفتند.

سال 2017 از منظر میزان بازیکن‌های بازی Dungeons & Dragons پربرکت‌ترین سال بود تا جایی که تنها در آمریکای شمالی حدود 12 الی 15 میلیون نفر بازی را تجربه کردند. نسخه پنجم بازی دی اند دی در سال 2017 حدود 41 درصد بیشتر از سال قبلی مخاطب داشت که این درصد در سال 2018 به 52 ارتقا یافت. تا کنون کمپین‌های تبلیغاتی زیادی برای بازی دانجنز اند دراگونز انجام گرفته است. خود بازی D&D نیز به واسطه دیگر محصولات آن، استفاده از بازی در فرهنگ عامه و همچنین برخی حواشی دیگر در رابطه با آن توسط دیگران مورد توجه قرار گرفته است. بازی اژدها و سیاه چاله همچنین موفق به دریافت جوایز متعدد شده است و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است.

بازی های اژدها و سیاه چاله / بازی های Dungeons & Dragons

دانجنز اند دراگونز را چطوری باید بازی کرد؟

در ادامه با آموزش بازی Dungeons and dragons همراه شما هستیم. قبل از آنکه بازی دانجنز اند دراگونز شروع شود هر کدام از بازیکنان کاراکتر ویژه خود را خلق می‌کنند و جزئیات کاراکترشان در یک صفحه جداگانه حک می‌کنند. در ابتدا بازیکن‌ها توانایی‌های کاراکتر خود را مشخص می‌کنند که به ترتیب عبارتند از قدرت (Strength)، بنیه (Constitution)، چالاکی (Dexterity)، ذکاوت (Intelligence)، دانایی (Wisdom) و جذابیت (Charisma).

هر کدام از نسخه‌های مختلف بازی دانجنز اند دراگونز روش‌های مختلفی برای تعیین میزان این توانایی‌ها دارند. پس از آن نوبت به انتخاب نژاد‌ (مثلا انسان یا الف)، کلاس کاراکتر (مثلا جادوگر یا جنگجو)، رویکرد اخلاقی یا سیاسی و موارد دیگر می‌رسد. در طول بازی d&d بازیکن‌ها اعمال تعیین شده برای کاراکتر خود را توضیح می‌دهند که از جمله این اعمال می‌توان به مشت زدن به یک بازیکن، باز کردن یک قفل و یا صحبت کردن با سرپرست سیاه چال اشاره کرد.

بازی های دی اند دی / بازی D&D چیست؟

اعمال پیش و پا افتاده در بازی اژدها و سیاه چاله همانند برداشتن یک نامه یا بازکردن یک در معمولا به شیوه اتوماتیک موفق عمل می‌کنند. بر خلاف آن برای اعمال پیچیده و ریسک پذیر تر باید از تاس‌ها کمک گرفت. در بازی Dungeons and Dragons برای اعمال مختلف از تاس‌های ویژه گوناگونی استفاده می‌شود. مواردی که در نتیجه دخیل هستند به ترتیب عبارتند از امتیازهای یک کاراکتر، میزان مهارت و درجه سختی عمل مورد نظر.

با پیشروی در بازی دی اند دی هر کدام از کاراکترها در طول زمان دچار یکسری تغییرات شده و توانایی‌هایشان افزایش می‌یابد. کاراکترها در بازی دانجنز اند دراگونز ممکن است میزان تجربه، مهارت‌ها و میزان پول خود را بیشتر یا کمتر کنند و حتی ممکن است رویکرد اخلاقی‌شان نیز عوض شود. مهمترین عاملی که کاراکترها در بازی D&D از طریق آن پیشرفت می‌کنند امتیازات تجربه (XP) است که از طریق از بین بردن دشمنان و یا انجام یک عمل سخت به دست می‌آید.

دانجنز اند دراگونز را چطوری باید بازی کرد؟ / آموزش بازی dungeons and dragons

در بازی اژدها و سیاه چاله با به دست آوردن تجربه کافی کاراکترها قادر خواهند بود که یک لول بالاتر بروند و همین امر به نوبه خود سبب خواهد شد که ویژگی‌های کلاس آن کاراکتر، قابلیت‌‌ها و مهارت‌ها ارتقا یابد. علاوه بر این تجربه در بازی Dungeons & Dragons در برخی موقعیت‌ها می‌تواند کم نیز بشود که از جمله مثال‌های این مورد می‌توان به رویارویی با یکسری موجودات خاص و همچنین استفاده از برخی جادو‌ها اشاره کرد.

نکته دیگری که در رابطه با بازی دی اند دی باید به آن اشاره کنیم میزان جان (HP) است که با فاکتورهای مختلفی از جمله کلاس، لول و بنیه هر کاراکتر ارتباط مستقیم دارد. میزان جان هر کاراکتر در بازی دانجنز اند دراگونز به طور طبیعی با زخم خوردن در میدان نبرد از کم می‌شود و با از بین بردن کامل آن کاراکتر شما می‌میرد. البته در این بازی از طریق روش‌های دیگری نیز می‌توان مرد که از جمله آن‌ها می‌توان به از بین رفتن امتیازات قابلیت‌ها (Ability scoreها) و لول‌های شخصیت‌ها اشاره کرد.

بازی dungeons and dragons / بازی فکری dungeons and dragons

با این وجود کاراکتر مرده‌تان را در بازی دی اند دی می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی مثل جادو احیا کنید. از سوی دیگر اگر نخواهید کاراکترتان را در این بازی احیا کنید می‌توانید از طریق به وجود آوردن یک شخصیت قابل بازی جدید به بازی کردن ادامه دهید. نکته دیگر در رابطه با بازی دانجنز اند دراگونز ماجراجویی‌های موجود در این بازی محسوب می‌شود. یک «ماجراجویی» بازی d&d برابر با یک کمپین داستانی است. سرپرست سیاه چال در این بازی هم می‌تواند یک ماجراجویی تازه را طراحی کند و هم از یکی از ماجراجویی‌های از قبل طراحی شده پیروی کند.

ماجراجویی‌های از قبل طراحی‌ شده‌ای که در بازی اژدها و سیاه چاله منتشر شده‌اند عموما دارای یک داستان پس زمینه، تصویرسازی‌های ویژه، نقشه‌ها و نهایتا هدف‌های ویژه‌ای هستند که کاراکترهای قابل بازیتان باید به آن‌ها برسند. نهایتا باید اشاره کنیم که به سری ماجراجویی‌هایتان در بازی دانجنز اند دراگونز معمولا لقب «کمپین» داده می‌شود.

آیا بازی Dungeons and Dragons کرک شده است؟

آیا بازی Dungeons and Dragons کرک شده است؟

جا دارد اشاره کنیم که بازی دانجنز اند دراگونز از سال 1988 به بعد حضور پررنگی در دنیای گیمینگ داشته است و تا کنون عناوین ویژه‌ بسیاری در این قالب منتشر شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی Neverwinter Nights (1991)، بازی Planescape: Torment (2000) و بازی Icewind Dale (2000) اشاره کرد. نسخه کرک شده هر کدام از این عناوین را نیز از طریق منابع مختلف می‌توانید پیدا کرده و به تجربه بازی‌ها بپردازید.

بازی اژدها و سیاه چاله / بازی Dungeons & Dragons

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید تاریخچه و آموزش بازی دانجنز اند دراگونز را برای شما قرار دادیم. حقیقت امر آن است که بازی d&d از زمان انتشار خود تا کنون تاثیر غیرقابل انکاری بر دنیای عناوین رومیزی و همچنین دنیای گیمینگ داشته است؛ تا جایی که می‌توان گفت ژانر نقش آفرینی رونق خود و بخش بزرگی از دنیای خود را مدیون این بازی است. امیدواریم با خواندن مقاله‌مان نسبت به بازی دانجنز اند دراگونز و جوانب مختلف آن آشنایی کافی به دست آورده باشید.

نظر شما در رابطه با بازی D&D چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش پایین و قسمت کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
امیر رضا
.
18 خرداد 1401، 14:14
پاسخ
0
4
سلام مرسی از راهنمایی هاتون و توضیحاتی که دادین خواستم بپرسم که از کجا میشه این بازی رو با کتاب و لوازم که داره بخریم خیلی ممنون
avatar
آرمانی
.
24 اردیبهشت 1401، 17:00
پاسخ
0
0
بسیار مقاله جامع و خوبی بود. سپاس
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402