زیباترین جاده های ایران ؛ معرفی بهترین جاده های جنگلی، کوهستانی و کویری ایران

زیباترین جاده های ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا با زیباترین جاده های ایران آشنا هستید؟ اگر اهل مسافرت ماشینی باشید، انتخاب یک جاده زیبا و مناسب باعث افزایش کیفیت سفرتان می‌شود. اگر دوست دارید با فهرست قشنگترین جاده ایران آشنا شوید، با ما همراه باشید تا زیباترین و بهترین جاده های ایران برای یک سفر دل‌انگیز را به شما معرفی کنیم.

بسیاری از افراد حین سفر فقط به مقصد فکر می‌کنند و فراموش می‌کنند که از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند. غافل از اینکه بخش زیادی از لذت سفر در مسیر است نه در مقصد. برخی از زیباترین جاده های جنگلی ایران، به حدی دل‌انگیز و روح‌نواز هستند که بسیاری از مسافران حاضرند راهشان را طولانی‌تر کنند تا از آن‌ها عبور کنند. در این مقاله از پلازا بر آن شدیم تا شما را با زیباترین جاده‌های جنگلی و کویری و بهترین جاده های کوهستانی ایران آشنا کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید

زیباترین جاده های ایران

بهترین جاده های ایران در گذشته محل عبور انسان و یا مال‌رو بوده‌اند. به مرور زمان به وسعت جاده های زیبا در ایران افزوده شد و علاقه‌مندان به طبیعت و جاده‌ها توانستند به‌راحتی از جاده های جنگلی ایران یا جاده‌های کویری و کوهستانی دیدن کنند.

اگر به عکس جاده های شمال دقت کنید می‌بینید به دلیل نوع پوشش گیاهی سرسبز زیبا به نظر می‌آیند، اما متاسفانه در مورد جاده‌های کویری این‌گونه نیست. این جاده‌ها اقلیم خود را داشته و چون بهایی به آن‌ها از طرف مسئولین داده نشده در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. در ادامه 16 مورد از فهرست قشنگترین جاده ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

1. جاده اسالم به خلخال

بهترین جاده های ایران

  • مسیر: استان گیلان به استان اردبیل
  • طول: 70 کیلومتر

جاده «اسالم به خلخال» را باید یکی از بهترین جاده های جنگلی ایران دانست. این رویایی ترین جاده ایران با پوشش سرسبز و چشم‌نواز اطرافش از زیباترین جاده های گیلان محسوب می‌شود. جاده اسالم به خلخال در واقع ارتباط‌دهنده گیلان و اردبیل بوده که شروع آن سه راه اسالم است.

همچنین بخوانید :

بهترین جاده جنگلی ایران در ادامه مسیر به شهرستان خلخال واقع در اردبیل می‌رسد. گردشگران زیادی از زیبایی وصف‌نشدنی این جاده تعریف می‌کنند و آن را در لیست زیباترین جاده های ایران قرار داده‌اند. وجود رودخانه پرآب در اطراف جاده فضا را برای استراحت و لذت بردن از طبیعت سرسبز منطقه فراهم می‌کند. اگر قصد تماشای این جاده رویایی را دارید در اردیبهشت ماه از آن‌جا دیدن کنید. مناطق سرسبز اطراف جاده در فصل بهار به‌خصوص اردیبهشت از گل‌های شقایق پوشیده شده و درختان آن پر از شکوفه خواهند شد.

شما از زیبایی این جاده که زیباترین جاده ایران در خلخال است، در تابستان هم می‌توانید لذت ببرید. قرار گرفتن جاده در ارتفاعات باعث خنکی هوای آن در تابستان می‌شود. جاده اسالم به خلخال در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را داشته تا جایی‌که عکاسان زیادی در فصل بهار، زمستان و به‌خصوص پاییز از این جاده عکس‌های بی‌نظیری می‌گیرند.

2. جاده چالوس: قشنگترین جاده ایران

قشنگترین جاده ایران

  • مسیر: مازندران، کرج به چالوس
  • طول: 163 کیلومتر

یکی از معروف ترین جاده های ایران «جاده چالوس» نام دارد. اسم اصلی آن «جاده 59» است که به جاده چالوس مشهور شده و امروزه در همه جای ایران و حتی جهان آن را می‌شناسند. جاده چالوس را باید از جاده های کوهستانی ایران دانست که از شهر کرج شروع می‌شود و به شهر چالوس در استان مازندران می‌رسد. قدمت جاده چالوس، که در فهرست قشنگترین جاده ایران جای دارد، به سال 1312 رسیده و تونل معروف آن را که کندوان نام دارد در سال 1314 ساختند.

این جاده رویایی در بین مردم کشورمان بسیار محبوب است و می‌توان آن را عروس جاده های ایران خواند. شاید حتی بتوانیم نام جاده جنگلی عشاق در ایران را به این جاده زیبا و رویایی اختصاص دهیم. علاقه‌مندان به رانندگی و جاده آن را از بهترین جاده های ایران می‌دانند و با کوچک‌ترین فرصتی سفر یک روزه یا چند روزه خود را در این مسیر آغاز می‌کنند. حتی گردشگران خارجی با سفر به ایران تمایل به دیدن این جاده خاطره‌انگیز دارند.

جاده پر پیچ و خم، آب و هوای خنک و کوهستانی، رودخانه پرجنب و جوش، تپه‌های کوهستانی خوش‌منظره و مه رمزآلود کوهستانی همگی باعث شده تا جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های ایران به شمار بیاید.

3. جاده عباس آباد به کلاردشت

خطرناک ترین جاده های ایران

  • مسیر: استان مازندران
  • طول: 25 کیلومتر

لقب بهترین جاده جنگلی ایران را می‌توان به «جاده عباس‌آباد به کلاردشت» داد. این جاده از زیباترین جاده های مازندران است که در دل درختان هیرکانی شمال کشور جای گرفته و با مسیری پیچ در پیچ به منطقه کوهستانی می‌رسد. از زیبایی‌های این جاده می‌توان به فراز و فرودهای آن اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

جاده عباس‌آباد به کلاردشت که در واقع در دل جنگل‌های عباس‌آباد قرار دارد ابتدا از بین درختان سرسبز عبور کرده و به بالاترین ارتفاع می‌رسد. پس از آن دوباره به سمت پایین با شیب تند دلپذیری حرکت می‌کند. جاده عباس‌آباد به کلاردشت بهترین جاده جنگلی ایران است که عبور از آن لذت فراوانی دارد. صدای گوش‌نواز پرنده‌ها، برخورد آبشار با صخره‌ها و موسیقی دل‌انگیز طبیعت شما را با یکی از زیباترین جاده های ایران روبه‌رو می‌کند.

در مسیر این جاده و جنگل‌های عباس‌آباد کلبه‌هایی آماده کرده‌اند تا چند ساعتی را در دل طبیعت بمانید و از زیبایی آن لذت ببرید. فقط توجه کنید که به دلیل انبوه درختان و پیچ در پیچ بودن جاده خط تلفن آنتن نمی‌دهد. پس مراقب خود و همراهانتان باشید و از هم فاصله نگیرید. شما برای رسیدن به جاده عباس‌آباد به کلاردشت می‌توانید از سمت جاده چالوس و یا شهر عباس‌آباد در استان مازندران حرکت کنید.

4. جاده سراوان از زیباترین جاده های ایران

زیباترین جاده های جنگلی ایران

  • مسیر: گیلان، سراوان به فومن
  • طول: 45 کیلومتر

«جاده سراوان» یکی از جاده های جنگلی گیلان است که شهر سراوان و فومن را به هم متصل می‌کند. به همین دلیل این جاده را با اسم جاده سراوان به فومن شناخته و از بهترین جاده های جنگلی ایران می‌دانند. سرسبزی این جاده زبان‌زد هر گردشگری است که یک بار از جاده سراوان به فومن گذشته باشد.

درختان انبوه اطراف جاده باعث شده تا شما شاهد یکی از جاده های زیبا در ایران باشید. جاده سراوان به فومن را از جاذبه های مهم گردشگری استان گیلان می‌شناسند. «موزه میراث روستایی» در این جاده چشم‌نواز قرار گرفته که طرفداران زیادی دارد. آخر هفته‌ها اگر به این جاده سر بزنید شاهد صف چند کیلومتری ماشین برای ورود به موزه هستید.

موزه میراث روستایی نمونه زندگی روستایی در دل طبیعت سرسبز آن منطقه است. اگر در مسیر جاده سراوان به فومن، از بهترین جاده های ایران، حرکت کنید به «سقالکسار» و «دریاچه سراوان» می‌رسید. این دو منطقه از جاذبه‌های بسیار پرطرفدار گیلان و جاده سراوان به شمار می‌آیند.

همان‌طور که می‌دانید برای تماشای زیباترین جاده های شمال باید در فصل بهار و اوایل تابستان به این منطقه سفر کنید. درختان اطراف جاده در اوج سرسبزی و چشم‌نوازی خود هستند و رودخانه‌ها و آبشارها بسیار پرآب می‌شوند. این خود باعث شده تا شما با زیباترین جاده های ایران روبه‌رو شوید.

5. جاده بستانو: قشنگترین جاده ایران در جنوب

عروس جاده های ایران

  • مسیر: هرمزگان، جاده پارسیان به بندر مقام
  • طول: 64 کیلومتر

در ادامه معرفی قشنگترین جاده ایران، نوبت به بستانو می‌رسد. تصور کنید در جاده‌ای در حال حرکتید که یک سمت شما دریاست و سمت دیگر شما کوه‌های صخره‌ای با ظاهری شگفت‌انگیز قرار دارند. برای تماشای این تصورتان در واقعیت باید جاده پارسیان به سمت بندر مقام را در پیش بگیرید. این جاده را امروزه با اسم «جاده بستانو» می‌شناسند.

بستانو جاده‌ای ساحلی است که دریا را به کوه‌های صخره‌ای منتهی می‌کند و آن را باید از جاده های زیبا در ایران دانست. در واقع شما در مقابل خود محل تلاقی این دو را مشاهده می‌کنید که بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. در این جاده از سرسبزی و درخت خبری نیست. تا چشم کار می‌کند دریا می‌بینید و کوه‌های صخره‌ای.

تماشای این کوه‌ها که به اشکال گوناگونی درآمده و برای هریک می‌توان داستانی را متصور شد، هیجان‌انگیز خواهد بود. نام جاده بستانو در واقع از اسم بندری به همین نام گرفته شده و آن را به یکی از زیباترین جاده های ایران تبدیل کرده است. شما اگر مسیر جاده پارسیان را به سمت بندر مقام در پیش بگیرید به بندر بستانو می‌رسید.

در مسیر راهتان دو روستای زیبا و دیدنی «زیارت» و «مغدان» قرار دارد. این روستاها خود از جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند. از زیبایی این جاده باید به وجود مناطق بکری برای عکاسی اشاره کرد. مثلا گردنه مقام که در انتهای جاده بستانو قرار دارد به «گردنه عشاق» معروف است. افراد زیادی از شهرهای مختلف برای گرفتن فیلم یا عکس عروسی به این منطقه سفر می‌کنند.

تماشای غروب خورشید از دیگر جاذبه‌های حیرت‌انگیز پس از عبور از جاده بستانو خواهد بود. غروب دل‌انگیز این منطقه در بین مردم بومی و گردشگران خارجی شهرت زیادی دارد. به همین دلیل به جاده بستانو لقب یکی از بهترین جاده های ایران را داده‌اند.

6. جاده شیراز به کازرون

زیباترین جاده های پاییزی ایران

  • مسیر: استان فارس
  • طول: 140 کیلومتر

بدون شک لقب یکی از زیباترین جاده های ایران را باید به «جاده شیراز کازرون» داد. شما با ورود به این جاده رویایی شاهد دشت بزرگی از گل‌های شقایق در دامنه زاگرس خواهید بود. دو طرف جاده تماما پر از گل شقایق است. به این دشت زیبا و چشم‌نواز «دشت ارژن» می‌گویند.

همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای این دشت پا به جاده شیراز کازرون یکی از بهترین جاده های ایران می‌گذارند. در واقع حرکت در مسیر این جاده را باید آغاز سفر به زیباترین جاده های ایران دانست. از دیگر جاذبه‌های تماشایی جاده شیراز به کازرون وجود «آبشار ارژن» است. این آبشار در زبان محلی به «آبشار چراب» شهرت دارد. از ویژگی‌های جالب و تماشایی آن کریستال‌های یخ‌زده در فصل زمستان است که بر اثر سرمای زیاد ایجاد می‌شوند.

اگر جاده شیراز به کازرون را در پیش بگیرید، ادامه مسیر شما را به منطقه حفاظت‌شده «میان کتل» می‌رساند. در این منطقه گوزن ایرانی زندگی می‌کند که گونه آن روبه انقراض بوده و بسیار باارزش به شمار می‌آید. همه این ویژگی‌ها باعث شده تا جاده شیراز کازرون را در فهرست قشنگترین جاده ایران قرار دهند.

7. جاده هراز: قشنگترین جاده ایران

زیباترین جاده ایران در خلخال

  • مسیر: استان تهران به استان مازندران
  • طول: 180 کیلومتر

«جاده هراز» یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران است. این جاده در واقع از جاده های جنگلی تهران بوده که به استان مازندران متصل می‌شود. در مسیر راه ویلاهای خوش‌ساخت و ییلاقات باصفای زیادی وجود دارند. به همین دلیل افرادی که از تهران قصد حرکت به سمت شمال را دارند، جاده هراز را بهترین جاده جنگلی ایران می‌دانند.

آب و هوای این جاده بسیار مطبوع بوده و اطراف آن فضای سبز برای استراحت چند ساعته مهیاست. شاید اکثر شما ندانید که جاذبه‌های توریستی اطراف این جاده چیست. احتمالا فقط از آن عبور کرده‌اید تا به شمال کشور برسید. اما جالب است بدانید که وجود مناطقی همچون «آبعلی»، «جاجرود»، «گزنک» و «پلور» از جاذبه‌های گردشگری مهم در این منطقه هستند. راه دسترسی به آن‌ها فقط از طریق جاده هراز امکان‌پذیر می‌شود. هنگام عبور از این جاده حتما از جنگل‌های سرسبز اطراف، چشمه آبگرم و روستاهای شگفت‌انگیز آن دیدن کنید.

8. جاده شاهرود به گرگان از زیباترین جاده های ایران

جاده جنگلی عشاق در ایران

  • مسیر: استان سمنان به استان گلستان
  • طول: 130 کیلومتر

جاده شاهرود در استان سمنان که به شهر گرگان در گلستان منتهی می‌شود یکی از بهترین جاده های جنگلی گلستان است. در مسیر این جاده انبوهی از درختان توسکستان را می‌بینید. به همین دلیل عده زیادی این جاده را به نام «جاده توسکستان» می‌شناسند.

منظره بی‌نظیر این جاده با درختان قد برافراشته چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. از خصوصیات شگفت‌انگیز «جاده شاهرود به گرگان» تغییر ظاهر درختان در پاییز بوده که این جاده را به یکی از زیباترین جاده های پاییزی ایران تبدیل کرده است. جاده شاهرود به گرگان دارای درختان «اورس»، «بلوط» و «توسکا» بوده و به همین دلیل یکی از خوش آب و هواترین جاده های جنگلی ایران شناخته می‌شود.

با عبور از جاده توسکستان به منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما می‌رسید. این منطقه دارای یکی از جاده های زیبا در ایران است که با درختان سرسبز «ارس» پوشیده می‌شود. آب و هوای مطبوع و خنک منطقه هرساله گردشگران زیادی را به جاده توسکستان بهترین جاده جنگلی ایران می‌آورد. اگر جاده شاهرود به گرگان را ادامه دهید به جاذبه‌های توریستی «قله شاهوار»، «چشمه هفت رنگ»، «پارک النگدره» و «روستای زیارت» خواهید رسید.

9. جاده اردبیل به آستارا

جاده های کویری ایران

  • مسیر: استان گیلان به استان اردبیل
  • طول: 80 کیلومتر

«جاده اردبیل به آستارا» لقب یکی از زیباترین جاده های جنگلی را از آن خود می‌کند. این جاده شگفت‌انگیز با طبیعت زیبا و خاص خود از بهترین جاده های ایران است و طرفداران زیادی دارد. جاده اردبیل به آستارا شهر مرزی استان گیلان را به اردبیل متصل می‌کند. وجود گردنه حیران در اطراف این جاده زیبایی و شگفتی آن را دوچندان کرده است. «جنگل فندق‌لو» از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در مسیر جاده اردبیل به آستارا است. در نزدیکی اردبیل جاده دارای فرعی شده که با ورود به آن به جنگل سرسبز و بکر فندق‌لو خواهید رسید.

گردشگران زیادی هرساله برای رفتن به سرعین و شهرهای اردبیل از گیلان عبور کرده تا جاده اردبیل به آستارا، از زیباترین جاده های ایران، را ببینند. این جاده در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. فصل بهار پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز بوده که چشم را محو تماشای خود می‌کند. فصل پاییز همان پوشش گیاهی سبز به رنگ طلایی در آمده و شما شاهد بهترین جاده جنگلی ایران هستید. اما دقت کنید که زمستان فصل مناسبی برای حرکت در این جاده نیست. بارش باران و برف شدید مسیر را ناامن کرده و ممکن است در راه بمانید.

10. جاده هجیج به اورامان تخت از زیباترین جاده های ایران

زیباترین جاده های جنگلی ایران

  • مسیر: استان کردستان به استان کرمانشاه
  • طول: 50 کیلومتر

دهمین مورد فهرست قشنگترین جاده ایران، «جاده هجیج به اورامان تخت» است که باید آن را از شگفت‌انگیزترین جاده های زیبا در ایران نامید. این جاده زیبای روستایی، استان کردستان را به روستایی در استان کرمانشاه متصل می‌کند. در کل مسیر راه شما شاهد مناطقی سرسبز با پوشش گیاهی خاص هستید. یک طرف جاده خانه‌های روستایی وجود دارد که به شکل پلکانی ساخته شده‌اند. در سوی دیگر جاده کوه‌هایی پوشیده از درختچه‌های سبز وجود داشته که این مسیر کوهستانی را به یکی از بهترین و زیباترین جاده های ایران تبدیل می‌کند. در مسیر خانه‌های پلکانی رودهای پرجنب و جوشی در حال حرکتند که از دور منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند.

طبیعت بکر و جاده پیچ در پیچ هجیج به اورامان تخت سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهد زد. گردشگران زیادی برای عبور از این جاده مسیر طولانی را انتخاب می‌کنند تا بیشتر از فضای دلنشین و منحصربه‌فرد جاده بهره ببرند. توجه داشته باشید برای جابه‌جا شدن از استان کردستان به کرمانشاه و عبور از جاده هجیج به اورامان تخت حتما فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. در این دو فصل، جاده پر از گل‌های وحشی و خودرو شده که چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. اما در فصل زمستان، جاده هجیج به اورامان تخت که در میان فهرست مرتفع ترین جاده ایران قرار دارد، به دلیل بارش برف سنگین ناامن شده و اکثر اوقات مسدود است.

11. جاده سیاهکل به دیلمان

بهترین جاده های کوهستانی ایران

  • مسیر: استان گیلان
  • طول: 45 کیلومتر

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال طبیعت بکر می‌گردید، «جاده سیاهکل به دیلمان» را از دست ندهید. این جاده سرسبز در استان گیلان واقع شده است. گردشگران علاقه‌مند به طبیعت هر ساله برای تماشای درختان قد برافراشته و پوشش گیاهی خاص این منطقه پا به جاده سیاهکل دیلمان می‌گذارند. آن‌ها معتقدند این جاده یکی از بهترین جاده های ایران محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید :

جالب است بدانید که اکثر طبیعت‌گردان، این منطقه و همچنین جاده سیاهکل به دیلمان را از بومی‌های استان گیلان بهتر می‌شناسند. آب و هوای مطبوع و تمیز، اکسیژن خالص، پوشش گیاهی بکر و زیبا از امتیازات مثبت جاده محسوب می‌شود. اگر در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان حرکت کنید باید شیب تندی را بالا بروید. به‌همین دلیل نسیم خنکی در این منطقه همیشه همراه شماست.

پوشش گیاهی سرسبز، دشت پوشیده از گل‌های وحشی سرخ و زرد، آواز پرندگان و صدای برخورد آبشار با صخره‌ها همگی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی جاده سیاهکل دیلمان، یکی از زیباترین جاده های ایران، هستند. اگر این جاده را تا انتها بالا بروید به جاذبه‌های گردشگری همچون «آبشار لونک»، «جنگل لاریخانی»، «پارک جنگلی سیاهکل»، «قلعه کوتول» و «کاروانسرای تی تی» خواهید رسید.

12. جاده رامسر به جواهرده

جاده های زیبای ایران

  • مسیر: استان مازندران
  • طول: 28 کیلومتر

اگر اهل گردش و تفریح در طبیعت باشید حتما از روستای جواهرده و ییلاق باصفای آن شنیده‌اید. «جاده رامسر به جواهرده» بهترین جاده جنگلی ایران است که رامسر را به ییلاق پرطرفدار جواهرده متصل می‌کند. ییلاق جواهرده به دلیل هوای بسیار خنک و مطبوعش طرفداران زیادی دارد. به‌همین دلیل جاده رامسر به جواهرده اکثر روزهای تعطیل بسیار پر تردد بوده و عده زیادی آن را از بهترین و زیباترین جاده های ایران می‌دانند.

در بیشتر اوقات سال اطراف جاده از برف پوشیده شده و مه غلیظی آسمان آن را در بر می‌گیرد. همین موضوع باعث شده تا جاده رامسر جواهرده لقب یکی از زیباترین جاده های مازندران را از آن خود کند. ییلاق جواهرده در دامنه کوه شکل گرفته و برای رسیدن به آن باید جاده رامسر به جواهرده را طی کنید. در اطراف جاده «رودخانه صفارود» قابل مشاهده است که مکان مناسبی برای عکس گرفتن و نوشیدن چای به‌نظر می‌رسد.

13. جاده چابهار به بریس از زیباترین جاده های ایران

مرتفع ترین جاده ایران

  • مسیر: استان سیستان و بلوچستان
  • طول جاده: 60 کیلومتر

یکی از بهترین جاده های ایران، جاده ساحلی چابهار بریس است. در این جاده زیبا تلاقی کوه و صخره با دریا را می‌بینیم. این جاده علاوه بر زیبایی طبیعت‌اش دارای حیات وحش مختلف نیز هست و همین باعث می‌شود که رانندگی در جاده چابهار بریس، قشنگترین جاده ایران، کار دل‌انگیزی باشد.

در این جاده جاذبه‌های طبیعی مختلفی وجود دارد که موج‌فشان‌ها، کوه‌های مریخی چابهار و درختان انجیر معابد تنها گوشه‌ای از آن‌ها هستند. اما نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که این جاده یکی از خطرناک ترین جاده های ایران نیز محسوب می‌شود. از آنجایی که آسفالت مناسب و نور کافی برای تاریکی شب ندارد، رانندگی در این جاده در شب کار خطرناکی است.

جاده چابهار به بریس، همانطور که از نامش پیداست از سمت چابهار به روستای بریس می‌رود. مهمترین جاذبه گردشگری این روستای زیبا، ساحل صخره‌ای بریس است. این ساحل به خاطر صخره‌های بزرگ و زیبایش معروف است و یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی محسوب می‌شود. البته چون زیر برخی از این صخره‌ها خالی است، باید حواستان باشد که هنگام عکاسی پایتان را روی کدام صخره می‌گذارید.

14. جاده مرزی ارس به جلفا

رویایی ترین جاده ایران

  • مسیر: آذربایجان شرقی
  • طول جاده: 216 کیلومتر

در ادامه بررسی فهرست قشنگترین جاده ایران، به جاده مرزی ارس به جلفا می‌رسیم. این جاده از منطقه ارسباران و به موازات رود ارس آغاز شده و در جلفا به اتمام می‌رسد. جلفا شهری مرزی در استان آذربایجان شرقی است که از شمال با ارمنستان و آذربایجان همسایه است. جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای جلفا، آن را تبدیل به مقصد خوبی برای دوستداران طبیعت و تاریخ کرده. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از:‌ برج دوزال، کلیسای سنت استپانوس، کلیسای ننه مریم، آبشار آسیاب خرابه و …

حین رانندگی در این جاده، در یک سو کوه و درختان سرسبز را می‌بینید و در سوی دیگر، زیبایی‌های رود ارس چشمانتان را نوازش می‌دهد. ناگفته نماند که زیبایی‌های این جاده مرزی به‌خصوص در اواخر بهار و همچنین در فصل تابستان دوچندان می‌شود.

15. جاده سپیدان به نورآباد از زیباترین جاده های ایران در استان فارس

زیباترین جاده های ایران

  • مسیر جاده: استان فارس
  • طول جاده: 84 کیلومتر

این جاده 84 کیلومتری که از جاده های زیبای ایران است، دو شهرستان همسایه یعنی سپیدان و نورآباد را به هم وصل می‌کند. زیبایی‌های این جاده در فصل بهار و با شکوفایی طبیعت نفس‌گیر می‌شوند. در امتداد جاده سپیدان به نورآباد، دشت‌های سرسبز و مزراع پررونق را می‌بینید و از کنار آبشارها و چشمه‌های متعددی عبور می‌کنید. جاده سپیدان به نورآباد یکی از زیباترین جاده‌های استان فارس است که اگرچه نامش به گوش گردشگران چندان آشنا نیست، اما زیبایی‌هایش هر فردی را افسون می‌کند.

یکی از جاذبه‌های طبیعی‌ای که حین عبور از این مسیر می‌توانید ببینید، آبشار مارگون است. این آبشار با 70 متر ارتفاع، بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان است که حتی گرمای تابستان هم حریف خنکی‌اش نمی‌شود. هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از این آبشار به سوی استان فارس روانه مي‌شوند. جاذبه دیگری که در جاده سپیدان – نورآباد وجود دارد، غار آبی ده‌گردو است که در نزدیکی روستای گلگون واقع شده. این غار در دره‌ای پر از درختان گردو و بلوط و در مجاورت یک رودخانه واقع شده و داخلش بسیار سرد و پر از قندیل است.

16. جاده جندق معلمان

بهترین جاده های ایران

  • مسیر: استان‌های اصفهان و سمنان
  • طول جاده: 270 کیلومتر

بعد از معرفی جاده‌های جنگلی و ساحلی، معرفی بهترین جاده های ایران را با جاده کویری جندق معلمان به پایان می‌رسانیم که با عبور از میان کویر مرکزی، اصفهان و سمنان را به هم وصل می‌کند. این جاده یکی از جالب‌ترین جاده های کویری ایران است که هیچ بافت گیاهی‌ای ندارد و طی مسافت 270 کیلومتری‌اش تنها چیزی که می‌بینید، زیبایی‌های کویر است. اگر دوست‌دار سکوت و آرامش کویر هستید، رانندگی در این جاده قطعا برایتان دل‌انگیز خواهد بود.

کلام آخر

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله از پلازا فهرستی از 16 جاده که لقب قشنگترین جاده ایران را به خود اختصاص داده‌اند، به شما معرفی کردیم. به‌نظرتان زیباترین جاده های ایران کدام جاده‌ها هستند؟ فکر می‌کنید جاده‌های جنگلی بهترین جاده های ایران هستند یا جاده‌های ساحلی و کویری؟ می‌توانید نظراتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
.
06 اردیبهشت 1402، 14:04
پاسخ
0
0
سلام لطفاً به امنیت جاده ها هم توجه کنید جاده اردبیل و زنجان به سمت تهران اصلا امنیت ندارند چاله ها ی زیاد وبزرگ روی آسفالت ها دیده می‌شوند لطفاً مالیاتی که از مردم دریافت میکنید صرف آسفالت کشی جاده ها کنید این حق الناس هست که مالیات رو از مردم میگیرید و هزینه نمیکنید وبا تصادف هاو حوادثی که درجاده ها رخ می‌دهد باعث مرگ زودهنگام برای مسافرین میشوید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402