انواع ژانر های بازی | با سبک های مختلف بازی آشنا شوید

ژانرهای بازی / سبک های مختلف بازی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از مهمترین مقوله‌های دنیای گیمینگ مقوله ژانرهای بازی است. از سبک های مختلف بازی می‌توان به اکشن، نقش آفرینی و استراتژیک اشاره کرد که همگی‌شان جزو انواع سبک بازی های رایانه ای هستند. بررسی انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری بدون شک خالی از لطف نیست چرا که سبب می‌شود در رابطه با مقوله ژانر بازی های کامپیوتری به شناخت برسیم. با ما باشید.

در دنیای گیمینگ هنگامی که از ژانرهای بازی صحبت می‌شود منظورمان یکسری خصیصه‌های گیم پلی مشخص است که یک بازی ویدیویی در یک دسته بندی خاص قرار می‌دهند. می‌توان گفت سبک های مختلف بازی بر اساس نحوه ارتباط برقرار کردن یک بازیکن با یک بازی ویدیویی تبیین می‌شوند. به عنوان مثال در انواع سبک بازی های رایانه ای یک بازی تیراندازی اول شخص فارغ از آنکه در محیطی فانتزی، نظامی و یا وسترن به وقوع بپیوندد از منظر انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری در همان دسته تیراندازی اول شخص قرار می‌گیرد. مقوله ژانر بازی های کامپیوتری دسته‌ بندی‌های مختلفی دارد. همراه پلازا بمانید تا این دسته بندی‌ها را با همدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

در ویدیوی زیر نیز می‌توانید با «ژانرهای مختلف بازی های ویدیویی» آشنا شوید.

انواع ژانرهای بازی

ژانر اکشن

در فهرست امروزمان با عنوان ژانرهای بازی اولین ژانری که قصد داریم برای شما معرفی کنیم ژانر اکشن محسوب می‌شود. می‌توان گفت در میان انواع بازی های رایانه ای بازی‌های اکشن تاکید فزاینده‌ای روی چالش‌های فیزیکی دارند که نیازمند حفظ تعادل میان دست و چشم می‌باشد. در ژانر اکشن از انواع ژانرهای بازی محوریت روی بازیکن‌ قرار دارد و این بازیکن اکثر اکشن بازی را تحت کنترل خود دارد. از زیرشاخه‌های این ژانر بازی های ویدیویی می‌توان به بازی‌های پلتفرمر و مبارزه‌ای و همچنین بازی‌های تیراندازی اشاره کرد که مورد آخر به ویژه از دهه 90 میلادی رواج بسیار ویژه‌ای در دنیای گیمینگ پیدا کرده است.

ژانر اکشن ماجراجویی

انواع سبک بازی های رایانه ای / انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری

دومین عضو فهرست ژانرهای بازی ژانری به نام اکشن ماجراجویی محسوب می‌شود. با وجود آنکه در سبک های مختلف بازی عناوین اکشن و ماجراجویی هر کدام جایگاه خاص خود را دارند در این ژانر از انواع سبک بازی های رایانه ای شاهد آن هستیم که المان‌های اکشن و ماجراجویی ترکیب شده و به شکل موانع بلند مدتی درمی‌آیند که باید از طریق ابزار و یا آیتم‌های مختلف از پس آن‌ها برآمد. می‌توان گفت در انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری در ژانر اکشن ماجراجویی شاهد تاکید فزاینده‌ای روی مقوله‌های اکتشاف، جمع آوری آیتم‌های مختلف، حل معما‌ها و نهایتا مبارزه هستیم. همچنین باید اشاره کنیم که اکثر گیمرهای مدرن عناوین این ژانر بازی های کامپیوتری را «ماجراجویی» قلمداد می‌کنند. نهایتا باید اشاره کنیم که ژانر ترس و بقا (Survival horror) نیز زیرشاخه‌ای از این دسته از ژانر بازی ها محسوب می‌شود.

ژانر ماجراجویی

ژانر بازی های کامپیوتری

سومین عضو فهرست امروزمان با عنوان ژانرهای بازی ژانر ماجراجویی محسوب می‌شود. در میان انواع دسته بندی های بازی می‌توان گفت عناوین ماجراجویی تعدادی از اولین بازی‌هایی بودند که وارد دنیای گیمینگ شدند. به مرور زمان جلوه‌های بصری این ژانر بازی ویدئویی ارتقا یافته و رابط کاربری بازی‌های ماجراجویی نیز به تکامل رسید. بر خلاف فیلم‌های ماجراجویی در بازی‌های ماجراجویی محوریت بر پایه داستان و یا محتوا نیست؛ بلکه شیوه‌ای از گیم پلی را می‌نمایاند که عاری از چالش‌ها و یا اکشن واکنش گرایانه است.

در ژانر ماجراجویی از سبک های مختلف بازی شاهد آن هستیم که بازیکن‌ها با افراد و یا محیط و اکثرا با رویکردی که ستیزجویانه نیست ارتباط برقرار می‌کنند و در صدد حل مشکلات و یا معماها برمی‌آیند. بازی های ماجراجویی در انواع سبک بازی های رایانه ای فشار بسیار کمی بر مخاطبان خود چه در قالب چالش‌های اکشن وار و چه در قالب محدودیت‌های زمانی می‌گذارند.

ژانر نقش آفرینی

انواع بازی های رایانه ای / انواع بازی ها برای گوشی

چهارمین ژانری که در فهرست امروزمان با عنوان ژانرهای بازی قصد معرفی آن را به شما داریم ژانر نقش آفرینی محسوب می‌شود. در میان انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری در عناوین ژانر نقش آفرینی شاهد آن هستیم که گیم پلی این بازی‌ها بر اساس عناوینی مثل بازی‌های Dungeons & Dragons طراحی می‌شود. در اکثر بازی‌های این ژانر بازی های کامپیوتری بازیکن‌ها در نقش کاراکتری قرار می‌گیرند که به مرور و در طول بازی تجربه و مهارتش افزایش پیدا می‌کند.

در بازی‌های نقش افرینی از اسم انواع بازی ها شاهد افزایش تجربه از طریق از بین بردن هیولاها و یا انجام دادن چالش‌های سخت هستیم. اکثر عناوین نقش آفرینی در لیست انواع بازی های کامپیوتری در محیطی دنیای باز (Open World) اتفاق می‌افتند که Overworld نامیده می‌شود که پر از هیولاهای مختلف است و از طریق همین محیط است که راه به سوی لوکیشن‌های مختلف از جمله شهرها، قلعه‌ها و غارهای مختلف باز می‌شود.

ژانر شبیه سازی

اسم انواع بازی ها / لیست انواع بازی های کامپیوتری

پنجمین ژانر فهرست ژانرهای بازی ژانر شبیه سازی (Simulation) محسوب می‌شود. ژانر شبیه‌سازی در میان سبک های مختلف بازی زیرشاخه‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شبیه سازی شهرسازی، شبیه سازی زندگی و شبیه سازی رانندگی اشاره کرد. در سبک شبیه سازی شهرسازی از انواع سبک بازی های رایانه ای شاهد آن هستیم که بازیکنان ماموریت پیدا می‌کنند که شهر مورد نظر خود را ساخته، گسترش داده و یا به مدیریت جوامع خیالی می‌پردازند. در سبک شبیه سازی زندگی از انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری شاهد قرار گرفتن در قالب زندگی یک و یا چندین زندگی خیالی هستیم و نهایتا در سبک شبیه سازی در ژانر بازی های کامپیوتری شاهد کنترل کردن وسایل نقلیه مختلف از جمله ماشین، هواپیما و یا موارد دیگر توسط بازیکنان به شکلی واقع گرایانه هستیم.

ژانر استراتژیک

دسته بندی های بازی / انواع سبک بازی موبایل

در فهرست امروزمان با عنوان ژانرهای بازی ششمین ژانری که قصد داریم برای شما معرفی کنیم ژانر استراتژیک محسوب می‌شود. در بازی های استراتژیک از میان سبک های مختلف بازی شاهد گذاشته شدن تمرکز بر روی فکر و برنامه ریزی هستیم و هدف از این امر رسیدن به پیروزی است. در بازی های استراتژیک از انواع سبک بازی های رایانه ای بازیکن‌ها به دیدی خدای گونه از دنیای بازی دسترسی پیدا می‌کنند و بر واحدهای مورد نظرشان حکم فرمایی می‌کنند.

ریشه بازی‌های استراتژیک از انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری به بازی‌های تخته‌ای (Board) برمی‌گردد و دو اصل اساسی در این بازی‌ها مقوله‌های استراتژی و تاکتیک محسوب می‌شوند. جا دارد اشاره کنیم که عناوین این ژانر بازی های کامپیوتری می‌توانند به شکل نوبتی و یا همزمان باشند. علاوه بر این در انواع بازی ها برای گوشی نیز شاهد حضور موفق برخی از عناوین این ژانر هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی Mobile Legends اشاره کرد. بازی Mobile Legends در انواع سبک بازی موبایل در دسته بندی استراتژیک آنلاین کلان (MOBA) قرار می‌گیرد که از جمله زیرشاخه‌های محبوب ژانر استراتژیک است.

ژانر ورزشی

/ انواع بازی ها برای موبایل ژانر بازی ها

ژانر هفتمی که در فهرست امروزمان با عنوان ژانرهای بازی می‌خواهیم برای شما معرفی بکنیم ژانر ورزشی محسوب می‌شود. در ژانر ورزشی از میان سبک های مختلف بازی همانطور که از نام آن مشخص است شاهد به مصاف هم رفتن رقبای مختلف در قالب بازی‌های ورزشی هستیم که از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی‌های مسابقه‌ای، بازی‌های رقابتی و بازی‌های مبارزه‌ای اشاره کرد. از بازی‌های مسابقه‌ای شاخص انواع سبک بازی های رایانه ای می‌توان به عناوینی همانند ماریو کارت و فورزا اشاره کرد و از بازی‌های ورزشی انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری می‌توان به عناوینی مثل فیفا و NBA اشاره کرد. در میان بازی‌های مبارزه‌ای این ژانر بازی های کامپیوتری نیز عناوین شاخصی همانند سری بازی UFC و سری بازی WWE 2K حضور دارند. البته در میان انواع بازی ها برای موبایل نیز شاهد حضور درخشان عناوین ورزشی مختلف هستیم.

ژانر MMO

ژانر بازی های ویدیویی / ژانر بازی ویدئویی

هشتمین و آخرین ژانری که در فهرست ژانرهای بازی قصد معرفی آن را برای شما داریم ژانر MMO محسوب می‌شود. ژانر MMO در سبک های مختلف بازی مخفف اصطلاح Massively Multiplayer Online Game و یا همان بازی چندنفره آنلاین کلان محسوب می‌شود. در این گونه عناوین شاهد حضور تعداد زیادی بازیکن در یک محیط گسترده آنلاین هستیم که به شکل همزمان به بازی کردن می‌پردازد. خصیصه اصلی این سبک از انواع سبک بازی های رایانه ای آن است حضور اینترنت محسوب می‌شود و بدون اینترنت نمی‌توان به تجربه بازی‌های MMO پرداخت. شاید بتوان گفت یکی از بارزترین مثال‌های این سبک از انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری بازی World of Warcraft باشد که در آن هزاران نفر به شکل همزمان در تجربه‌ای همگانی درگیر می‌شوند.

سخن پایانی

انواع ژانرهای بازی

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم شاخص‌ترین ژانرهای بازی را برای شما معرفی کنیم. البته سبک های مختلف بازی به مواردی که گفتیم ختم نمی‌شوند و در انواع سبک بازی های رایانه ای ژانرهای مختلف دیگری نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌های کارتی (Card game)، بازی‌های کاسینویی (Casino Game)، بازی‌های ترسناک (Horror Game)، بازی‌های عکاسی (Photography Game) و بسیاری از بازی های دیگر اشاره کرد. در هر صورت امیدواریم مقاله امروزمان در رابطه با انواع دسته بندی های بازیهای کامپیوتری برای شما مفید واقع شده باشد و در این رابطه اطلاعات کافی بدست آورده باشید.

نظر شما در رابطه با مقوله ژانر بازی های کامپیوتری چیست؟ نظرات خود را از قسمت پایین و بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402