خطر هوش‌ مصنوعی از سلاح‌های هسته‌ای بیش‌تر است. (ایلان ماسک)

خطر هوش مصنوعی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دریچه‌ای گشوده به روی دنیای آینده! کتاب صوتی حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی یک اثر تحلیلی جذاب درباره‌ی وضعیت امروز و چشم‌اندازه آینده‌ی هوش مصنوعی است. سعی مکس تگمارک در نگارش کتاب حاضر این بوده که علاوه بر ترسیم چگونگی سلطه‌ی تکنولوژی در جهان ما، به سوالاتِ فلسفی و اخلاقی برآمده از این وضعیت نیز بپردازد. لازم به ذکر است که این کتاب مدت‌ها از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بوده است.

فهرست عناوین مطلب:

درباره کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی:

پیشرفت تحقیقات نظری و عملی در زمینه‌ی هوش مصنوعی، باعث شده امروزه آن سبک زندگی‌ای که زمانی تنها در فیلم‌های فانتزی یا علمی – تخیلی مشاهده و تصور می‌شد، در عالم واقع نیز قابل تحقق به نظر برسد. این امر منجر به بروز آشوب‌ها و اغتشاش‌های فکری و فرهنگی فراوانی نیز شده است. در سراسر جهان برخی با امید، برخی با ترس، و برخی نیز با تردید به موضوع هوش مصنوعی می‌نگرند.

به گمان مکس تگمارک، مولف کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی (Life 3.0)، ما باید هرچه سریع‌تر واقعیت را پذیرفته و با جسارت رویکرد خود در قبال هوش مصنوعی را مشخص نماییم. اما واقعیت چیست؟ مکس تگمارک پاسخ می‌دهد که واقعیت، پیشرفت ناگزیر تکنولوژی و پیداییِ تغییرات اساسی در سبک زیست ماست؛ تغییراتی که پیش از ارزیابی شتابزده، باید به بررسی دقیقِ آن بنشینیم.

در واقع، سوالاتی که در این میان مطرح است، از این دست است: هوش مصنوعی ما را به کجا می‌برد؟ ورود آن به عرصه‌ی عمومی چه تبعات مثبت و منفی‌ای به بار خواهد آورد؟ هوش مصنوعی آمده تا ضامن سعادت بشر گردد، یا خود عاملِ تباهی اوست؟ آیا پس از سیطره‌ی هوش مصنوعی بر جهان، چیزی از ساختارهای سیاسی – اجتماعیِ حاکم بر جهانِ امروز باقی خواهد ماند؟

اما در کنار این سوالات، که بیشتر معطوف به نتایجِ ظهور هوش مصنوعی‌اند، می‌توان سوالات دیگری نیز مطرح کرد، که بیشتر مربوط به حوزه‌ی فلسفه و اخلاقند: هوش مصنوعی چه تغییری در ماهیت انسانی، و یا تعریف ما از ماهیت انسانی به وجود می‌آورد؟ آیا فیلسوفان می‌توانند از طریق بررسیِ سازوکارهای مربوط به هوش مصنوعی، سرانجام به پرسش دشوار خودآگاهی پاسخ دهند؟ مذهب در عصر هوش مصنوعی به چه شکل ادامه‌‌ی حیات می‌دهد؟ آیا هوش مصنوعی – آن طور که برخی ادعا می‌کنند – خواهد توانست هنر و ادبیات خلق کند؟ در این صورت، فیلسوفان هنر و زیبایی‌شناسان چه برای گفتن خواهند داشت؟

اینها تنها برخی از سوالات اساسی‌ای هستند که موضوع هوش مصنوعی در اذهانِ برخوردار از دغدغه برمی‌انگیزد؛ سوالاتی که مکس تگمارک در اثر جذاب خود، حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی قصد پاسخ گفتن بدان‌ها را داشته است.

گفتنی است که علاوه مباحث فوق، در این اثر به مطالب علمی فراوانی نیز برخواهید خورد؛ مطالبی در زمینه‌ی فیزیک، زیست‌شناسی، روان‌شناسی و حتی عصب‌شناسی، که همگی بر عمق بینش شما درباره‌ی مسئله‌ی مورد بحث افزوده، و موضوع تخصصی هوش مصنوعی را به مسئله‌ای درخور فکر برای عامه‌ی مخاطبین بدل می‌سازد.

افتخارات کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی:

–  نامزد دریافت جایزه کتاب لس آنجلس تایمز در بخش علم و تکنولوژی
–  نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب گودریدز در بخش علم و تکنولوژی
–  قرار گرفتن در صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز

خطر و نکوداشت‌های کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی

نکوداشت‌های کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی:

–  بحث هوشمندانه‌ی تگمارک گمانه‌زنی‌های جذاب فراوانی را درباره‌ی تمدن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برمی‌انگیزد. (Publishers Weekly)
–  اگرچه این اثر را نمی‌توان حرف آخر در زمینه‌ی هوش ممصنوعی تلقی کرد، با این حال باید اذعان داشت که سرشار از بصیرت و شگفتی است. (Stuart Russell, Nature)
–  یک راهنمای عمیقاً متفکرانه درباره‌ی مهم‌ترین بحث در روزگار ما (Stephen Hawking)
–  کتابی هیجان‌انگیز که طرز فکر ما درباره هوش مصنوعی و آینده‌ی بشریت را عمیقاً دستخوش دگرگونی خواهد کرد (Bart Selman)

کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث مربوط به هوش مصنوعی و تأثیر آن بر تمدن انسانی، مخاطبین اصلی این کتاب هستند. هم‌اکنون با مراجعه و عضویت در اپلیکیشن کتابراه، هزاران کتاب رایگان را مطالعه نمایید. همچنین برای خرید کتاب الکترونیک و دانلود کتاب صوتی به صورت قانونی از تخفیفات ویژه مناسبتی و آخر هفته با کتابراه بهرمند شوید و به جمع بیش از 4 میلیون کاربر اپلیکیشن کتابراه بپیوندید.

با مکس تگمارک ببیشتر آشنا شویم:

وی دانشمند و اخترشناسِ سوئدی – آمریکایی‌ست. تگمارک تاکنون فعالیت‌های تحقیقی جذابی در زمینه‌ی هوش مصنوعی انجام داده، و در این باره آثار جالب توجهی نیز به رشته‌ی تحریر درآورده است. او همچنین، یکی از سخنرانان TED است. دغدغه‌ی اصلی مکس تگمارک (Max Tegmark) در آثار و پژوهش‌هایش، تعیین سازوکاری برای به خدمت درآوردن ظرفیت‌های بالقوه در هوش مصنوعی، و مهار خطراتِ عجین با آن است.

در بخشی از کتاب صوتی حیات 3 انسان در عصر هوش مصنوعی می‌شنویم:

وقتی که پورتوریکو را ترک کردم، به این نتیجه رسیده بودم که گفتگوهایی را که درباره آینده هوش مصنوعی داشتیم، باید ادامه دهیم چون مهم‌ترین گفتگوهای دوران ما بودند. گفتگوهایی بودند درباره آینده جمعی همه‌ی ما. و از این رو نباید به پژوهشگران هوش مصنوعی محدود می‌شدند. به این خاطر بود که من این کتاب را نوشتم، به این امید که شما شنونده‌ی عزیز، به این گفتگوها خواهید پیوست. چه نوعی آینده‌ای را می‌خواهید؟ می‌خواهید ما سلاح‌های کشتار جمعی بسازیم؟ می‌خواهید اتوماسیون شغلی به چه شکلی باشد…؟

آیا می‌خواهید ما حیات 3 را بیافرینیم و آن را در سطح کیهان بگسترانیم؟ می‌خواهید ماشین‌های هوشمند ما را کنترل کنند، یا ما آنها را؟ می‌خواهید ماشین‌های هوشمند جایگزین ما شوند، یا همراه ما باشند، یا در ما ادغام شوند؟ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی به چه معناست؟ می‌خواهید چه معنایی داشته باشد و برای این منظور آینده را چگونه می‌سازید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402