فایل apk اندروید و هر آنچه باید درباره آن بدانید

apk / ساختن فایل نصبی اندروید روی کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این مطلب می‌بینیم فایل apk چیست و دانلود از گوگل پلی، نصب، باز کردن و اجرای فایل برنامه APK اندروید، ایفون و کامپیوتر چگونه است. همچنین به روش‌های تبدیل و استخراج فایل ای پی کی می‌پردازیم.

اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، احتمالا عبارت فایل APK و برنامه apk را تاکنون شنیده‌اید و در مورد ماهیت آن و باز کردن فایل apk سوال‌هایی داشته‌اید. یک فایل نصبی اندروید با فرمت فایل apk اشاره به پکیجی دارد که برای توزیع یک اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید، از آن استفاده می‌شود.

دانستن این مفهوم برای زمانی که می‌خواهید اپلیکیشن‌ها را به صورت مستقل از گوگل پلی دانلود کنید، ضروری است. حتی با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجربه اندروید خود را بیش از حد ممکن شخصی سازی کنید. یک فایل نصبی اندروید معمولا به صورت مستقیم از گوگل پلی دانلود می‌شود اما می‌توان آن را در سایت‌های مختلف هم پیدا کرد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی را درباره این فرمت فایل ارائه دهیم.

در ادامه می‌خوانید

فایل APK چیست؟

اگر دستگاه شما (تلفن همراه یا تبلت) اندرویدی است، حتما نام فایل apk را شنید‌ه‌اید. APK مخفف Android Package Kit و همچنین مخفف Android Application Package است و فرمتی‌ است که سیستم عامل اندروید از آن برای نصب و اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند. فایل APK اندروید شامل تمام اجزایی از برنامه است که باید بر روی دستگاه شما نصب شود.

کاری که APK در یک دستگاه اندرویدی انجام می‌دهد، درست همانند کاری‌ است که فایل EXE در ویندوز می‌کند. برای نصب و اجرای هر اپلیکیشن، نیاز است تا APK آن را داشته باشید. اصطلاحا به پروسه نصب دستی یک برنامه توسط APK آن، Sideload گفته می‌شود.

باز كردن فايل apk در اندرويد

هنگامی که برای دریافت برنامه‌ای به Google Play مراجعه می‌کنید، تمام اپلیکیشن‌ها با فرمت فایل ای پی کی در آنجا موجود است و شما باید برنامه apk اپلیکیشن را دانلود و سپس نصب و اجرا کنید. اما شما در مرحله دانلود فایل از گوگل پلی اثری از فرمت APK نمی‌بینید ولی اگر از منبع دیگری دانلود کنید، حتما عبارت APK را می‌بینید و باز کردن فایل ای پی کی ممکن می‌شود.

مزایای استفاده از فایل APK چیست؟

فایل apk امکان نصب برنامه به صورت دستی را به شما می‌دهد. به این صورت که اگر تنظیمات دستگاه شما طوری باشد که به صورت خودکار آپدیت‌ها را دریافت و نصب کند، ممکن است این پروسه بسته به موقعیت مکانی شما نیاز به زمان زیادی داشته باشد.

تصور کنید آپدیت جدیدی از برنامه اصلی تقویم گوگل (Google Calendar) منتشر شده، باید منتظر بمانید تا دستگاه شما هم جزو آن دسته از دستگاه‌هایی باشد که گوگل به مرور قصد دارد این آپدیت را برای آن منتشر کند. این فرایند ممکن است به زمانی حدودا 1 هفته‌ای نیاز داشته باشد. اما در صورتی‌که APK تقویم گوگل را داشته باشید، می‌توانید این نصب را در زمان بسیار کوتاه حدودا چند دقیقه‌ای، انجام دهید.

دانلود فایل apk از گوگل پلی

اکنون که متوجه شدیم فایل APK اندروید چیست و چه کاری انجام می‌دهد، باید یادآور شویم که مانند فایل‌های EXE، این فایل‌ها بر روی وب سایت‌های مختلفی وجود دارند و ممکن است ویروسی بوده و یا ناقض حریم خصوصی کاربران باشند. این احتمال در خصوص فایل‌های نصبی اپلیکیشن‌های پولی که به صورت رایگان ارائه می‌شوند، قوی‌تر است. به همین دلیل، گوگل توصیه کرده که تمامی فایل‌های APK را از Google Play دریافت و نصب کنید.

چگونه فایل های با پسوند APK را باز کنیم؟

 

باز كردن فايل هاي apk در کامپیوتر

اگر به دنبال پاسخ سوال‌هایی از این دست هستید که چگونه نصب فایل apk بر روی گوشی را انجام بدهید، باز نشدن فایل apk در اندروید به چه علت است و یا برنامه براي باز كردن فايل apk وجود دارد، ادامه این مقاله را دنبال بکنید. فایل ای پی کی اساسا برای کار روی دستگاه‌های اندروید ساخته شده‌اند، اما در این بخش می‌خواهیم ببینیم که در دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف، چگونه فایل های با پسوند APK را باز کنیم.

اجرای فایل APK در اندروید

unknown_sources - اجرای فایل APK در اندروید

برای باز كردن فايل apk در اندرويد ، تنها کافی است آن را مانند هر فایل دیگری دانلود کرده و باز کنید. اما فایل‌هایی که خارج از گوگل پلی دانلود می‌شوند، باید یک مرحله امنیتی را برای باز شدن طی کنند. برای عبور از این محدودیت و باز کردن فایل نصبی اندروید از منابعی غیر از پلی استور، در گوشی خود به مسیر Settings > Security (یا Settings > Application در دستگاه‌های قدیمی‌تر) رفته و تیک گزینه Unknown sources را بزنید.

اجرای فایل ای پی کی در ایفون

اجرای فایل APK در ایفون

اگر به دنبال باز كردن فايل apk در ايفون و نصب فایل ای پی کی بر روی گوشی ios هستید باید بگوییم که این کار در سیستم عامل‌های iOS ممکن نیست چراکه ساختار APK کاملا متفاوت از برنامه‌های استفاده شده در آیفون و آیپد و … بوده و این دو پلتفرم با هم سازگار نیستند.

نصب فایل ای پی کی روی کامپیوتر ویندوز

bluestacks-android-emulator - نصب فایل APK روی کامپیوتر ویندوز

شما می‌توانید فایل ای پی کی را روی کامپیوتر ویندوز با استفاده از برنامه‌هایی مانند Android Studio یا BlueStacks اجرا کنید. برای مثال اگر از BlueStacks استفاده می‌کنید، به تب May Apps رفته و سپس گزینه Install apk را انتخاب کنید. BlueStacks یک برنامه شبیه‌ساز اندروید است که از آن می‌توانید برای باز کردن فایل های APK در کامپیوتر استفاده کنید.

باز کردن فایل های APK در کامپیوتر مک

ARC Welder یک اکستنشن برای گوگل کروم است که برای تست کردن برنامه‌های اندروید در سیستم عامل کروم به کار می‌رود، اما روی هر سیستم عاملی به کار می‌رود. این یعنی برای باز کردن فایل های APK در کامپیوتر مک یا ویندوز می‌توانید آن را روی مرورگر کروم نصب کرده و استفاده کنید. شما می‌توانید از برنامه BlueStacks هم برای نصب فایل های APK روی کامپیوتر مک استفاده کنید.

ایجاد و ساخت فایل نصبی اندروید

ساخت فایل نصبی اندروید برای اپلیکیشنی که طراحی کرده‌اید کار چندان سختی نیست و شما می‌توانید با استفاده از برنامه Android Studio به ایجاد آن بپردازید. Android Studio یک محیط یکپارچه توسعه نرم افزار (IDE) است که در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندروید قرار دارد. این برنامه برای ویندوز، مک و لینوکس قابل دانلود است و به کاربران اجازه ساخت فایل نصبی اندروید برای گوگل پلی را می‌دهد.

android studio - ایجاد و ساخت فایل نصبی اندروید

استخراج فایل نصبی اندروید

dir content - استخراج فایل نصبی اندروید

از آنجایی که فایل ای پی کی آرشیوی از چندین فولدر و فایل هستند، شما می‌توانید با برنامه‌های اکسترکتور مانند 7Zip و PeaZip به استخراج فایل نصبی اندروید بپردازید و ببینید که از چه اجزایی تشکیل شده است. البته توجه داشته باشید که با استخراج آن، تنها فایل‌های سازنده یک APK را مشاهده می‌کنید و نمی‌توانید آن را اجرا کنید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از فایل‌هایی که با استخراج فایل نصبی اندروید به دست می‌آورید، مشاهده کنید.

آیا تبدیل فایل ای پی کی به iOS یا … ممکن است

How-to-Install-APK-Apps-Files-on-Android-Device - تبدیل فایل APK به iOS

شما نمی‌توانید یک فایل نصبی اندروید را به IPA برای استفاده در سیستم عامل iOS تبدیل کنید. همچنین نمی‌توانید این گونه فایل‌ها را برای استفاده در کامپیوتر به فرمت EXE تبدیل کنید. اما با توجه به اینکه اپ استور هم مجموعه‌ای عظیم از اپلیکیشن‌های کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید گزینه‌های جایگزین آن برنامه را برای iOS پیدا کنید. برای آشنایی با بهترین اپ‌های مهجور iOS می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

البته این تمام ماجرا نیست. شما می‌توانید فایل های APK خود را به فایل های BAR برای استفاده با گوشی بلک بری خود تبدیل کنید. برای انجام این کار می‌توانید فایل خود را در این سایت آپلود کنید و کمی برای تبدیل شدن آن صبر کنید. در نهایت می‌توانید فایل BAR آن را دانلود کنید.

آموزش دانلود فایل ای پی کی از گوگل پلی

ضمناً اگر به دنبال دانلود فایل apk از بازار و دانلود فایل ای پی کی از گوگل پلی هستید می‌توانید ادامه مطلب را دنبال بکنید. البته خوب است یادآور بشویم که نصب فایل apk بر روی گوشی اندروید فقط ممکن است.

اگر به دلایلی که در بالا اشاره کردیم مستقیما به دنبال دانلود فایل ای پی کی از گوگل پلی هستید، راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. راحت‌ترین روش، استفاده از سایت مخصوصی برای این کار است. ابتدا وارد سایت Evozi شده و لینک گوگل پلی اپلیکیشنی که می‌خواهید را در قسمت Package name or Google Play URL وارد کنید. حال باید کمی صبر کنید تا سایت، فایل مورد نظر را برای شما حاضر کند.

در نهایت روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید تا فایل خود را دانلود کنید. حال می‌توانید این فایل را به گوشی انتقال داده (اگر از کامپیوتر استفاده کرده‌اید) و آن را نصب کنید. به یاد داشته باشید همان طور که در بالا اشاره شد، برای نصب در گوشی باید تیک Unknown Sources را فعال کرده باشید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کلی تعریفی از فایل ای پی کی و روش باز کردن فایل ای پی کی اندروید و نصب فایل ای پی کی ارائه شد، با این حال اگر سوال یا نظری در مورد برنامه apk و باز کردن فایل ای پی کی دارید می‌توانید در پایین صفحه در قسمت دیدگاه‌های پلازا بیان بکنید.

سوالات متداول

1. برنامه یا فایل apk چیست؟

اگر دستگاه شما (تلفن همراه یا تبلت) اندرویدی است، حتما نام فایل ای پی کی را شنید‌ه‌اید. APK مخفف Android Package Kit و همچنین مخفف Android Application Package است و فرمتی‌ است که سیستم عامل اندروید از آن برای نصب و اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند. فایل APK اندروید شامل تمام اجزایی از برنامه است که باید بر روی دستگاه شما نصب شود.

2. چگونه فایل apk را در کامپیوتر باز کنیم؟

شما می‌توانید فایل های APK را روی کامپیوتر ویندوز با استفاده از برنامه‌هایی مانند Android Studio یا BlueStacks اجرا کنید. برای مثال اگر از BlueStacks استفاده می‌کنید، به تب May Apps رفته و سپس گزینه Install apk را انتخاب کنید. BlueStacks یک برنامه شبیه‌ساز اندروید است که از آن می‌توانید برای باز کردن فایل های APK در کامپیوتر استفاده کنید.

3. چگونه فایل apk را در واتساپ باز کنیم؟

فقط کافی است فایل را در واتساپ دانلود کرده و گزینه نصب را بزنید.

4. چگونه فایل apk را باز کنیم؟

برای باز كردن فايل apk در اندرويد ، تنها کافی است آن را مانند هر فایل دیگری دانلود کرده و باز کنید. اما فایل‌هایی که خارج از گوگل پلی دانلود می‌شوند، باید یک مرحله امنیتی را برای باز شدن طی کنند. برای عبور از این محدودیت و باز کردن فایل نصبی اندروید از منابعی غیر از پلی استور، در گوشی خود به مسیر Settings > Security (یا Settings > Application در دستگاه‌های قدیمی‌تر) رفته و تیک گزینه Unknown sources را بزنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران7 دیدگاه
avatar
مهدی زمانی
.
21 بهمن 1399، 18:39
پاسخ
0
0
نگارنده محترم سلام. گوگل پلی بر اساس معماری پردازنده دستگاه کاربر نسخه مناسب رو بصورت اتوماتیک در اختیار کاربر میذاره.حال ما وقتی مثلا طبق آموزش بالا فایل apk رو استخراج میکنیم این فایل در بعضی از دستگاها نصب نمیشه و اروره میده.لطفا بیشتر بررسی کنید
avatar
سارا
.
21 شهریور 1399، 01:52
پاسخ
0
0
سلام.ترخدا اگه انکانش هست زود جواب بدین.......من همیشه فایل های ا پ ک رو راحت دان میکردم میریختم رو گوشی ولی خب یه نفر نادان دست کار کرده لپ تابمو الان نه تنها فرمت خیلی از فایها بهم خورده بلکه فایل اپ ک مخوام دان کنم با فرمت Adobe Acrobat Reader دانلود میشه.....میرم رو فایل راست کلیک میکنم ولی نمتونم فرمتی پیدا کنم که بشه فایل اپ ک مثل قبل با فرمت خودش دان بشه... ا پ ک شبه یه کاغذ بود که گوشش تا شده بود درسته؟؟؟؟ الان چیکار کنم؟؟ خیلی گشتم ...مثلا راهای برگرداندنه فرمتها به فرمتهای پیش فرض....هیچ کدوم کمک نکرد....././/شما میگین چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
avatar
یسنا
.
20 تیر 1399، 15:27
پاسخ
0
0
خیلی خوب بود ممنون از آموزش های شما
avatar
Zahra
.
02 خرداد 1399، 16:48
پاسخ
0
0
سلام گوشی من هواویy5 .اخرین نسخه یه برنامرو دانلود کردم پسوندش apkاما وقتی میرم تو دانلودها و میخام نصبش کنم اخطار میزنه که یه برنامه نصب کنید تا این نوع فایلو باز کنه اگه میشه راهنمایی کنید ممنون
avatar
رضا
.
23 مرداد 1398، 16:21
پاسخ
0
0
یک فایل apk خراب دارم و نمیخوام ورژن جدید نرم افزارش رو بگیرم و همون قبلی رو میخوام. چیکار کنم درستش کنم؟
نمایش 2 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402