یکی از نیازهای حیاتی بشریت و انسان در طول تاریخ ارتباطات است؛ به همین دلیل انسان همواره به دنبال ابداع فن آورهایی بوده است که بتواند با استفاده از آنان با سایر همنوعان خود ارتباط برقرار نماید . در گذشته ای نه چندان دور که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود ، ارتباطات تنها از طریق تلفن انجام می شد. البته در بسیاری از شرکت ها هنوز شبکه های گسترده مخابراتی سانترال برقرار است که کار را برای سازمان ها راحت کرده و شبکه ای محلی از خطوط شهری برای آن ها می سازد. از مزایای این شبکه این است که یک ارتباط راحت و کم هزینه برای سازمان ها ایجاد می کند. اما حالا ما شبکه جهانی و گسترده اینترنت را داریم که کار را برای ما بسیار راحت تر کرده.
امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب نیز ما مشکلی نداریم و برای آن از تکنولوژیی به نام ویپ استفاده می کنیم. چندی نمی گذرد که شرکت های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از اشراف کامل به امکانات بی پایان ویپ، در حال تأسیس مراکز ویپ در سراسر دنیا هستند. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سخت افزار و به روزرسانی نرم افزار دارای قابلیت ویپ می شوند و از هزینه ها نیز بسیار می کاهند . برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه ارتباطات همراه ما باشید.
فهرست عناوین مطلب:
مزیت های استفاده از یک دستگاه سانترال
در يک سيستم سانترال تلفن تعدادي خط تلفن در پورت ورودي قرار مي گيرند و با يک نسبت منطقي به پورت هاي خروجي تبديل ميشوند اين خود اهميت استفاده از چنين سيستمي را آشکار ميسازد. هر کاربري که با اين سيستم تماس ميگيرد بايد به محض اشغال شدن خط يا شنيدن پيغام شماره داخلي خود را وارد کند و یا با تماس با اپراتور تقاضای وصل شده به بخش مورد نیاز را داشته باشد. دستگاه های سانترال را از دو نظر می توان تقسیم بندی کرد؛ ۱- براساس ظرفیت ۲- براساس نوع کارکرد.
ویژگی های یک سانترال کم ظرفیت پاناسونیک چیست؟
مدیریت هزینه در تماس ها، گزارش گیری وضعیت تماس ها، محدود نمودن زمان مکالمه، برنامه ریزی ساده ، تعمیر و نگهداری آسان، دارای پاسخگویی خودکار و همچنین قطع موقت صدا، برقرای تماس اضطراری، شماره گیری به صورت اتوماتیک و ذخیره انتقال تماس و گزینه مزاحم نشوید از جمله مزایا سانترال پاناسونیک میباشد . این نوع دستگاه موجود در بازار به دو دسته ی کلی تقسیم می شود. دسته ی اول امکان اتصال ۳ خط شهری و دسته ی دوم ۶ خط شهری را دارد.
ویژگی های یک سانترال پرظرفیت پاناسونیک چیست؟
که این دستگاه ها به صورت چند کاره و با داشتن قابلیت انعطاف پذیری بالا جهت افزایش خطوط داخلی و همچنین شهری با امکانات فراوان جز بهترین انتخاب برای ادارات بزرگ و متوسط است. حداقل خطوط تلفنی ورودی به سانترال پر ظرفیت ۹۶ و حداکثر آن ۶۴۰ است.
بهترین سانترال تحت شبکه و ویپ پاناسونیک
قطعا سانترال NS500 را می توان بهترین سانترال ویپ پاناسونیک لحاظ کرد که رک مونت است و از تمامی پروتکل های سیپ هم پشتیبانی می کند.
سانترال NS500 یک مرکز تلفن ویپ است و راه کار های بسیاری زیادی را در این زمینه ارائه می دهد.
برای نصب سانترال باید به چه مواردی دقت کنیم؟
هر سانترال دارای تعدادی خط تلفن شهری می باشد که در بیان عامه مردم این پورت های خط شهری به ورودی سانترال شناخته می شوند و همچنین هر سانترال تعدادی پورت داخلی برای اتصال کاربران شرکت به دستگاه سانترال دارد که این پورت های داخلی با عنوان خروجی سانترال شناخته می شوند. هر شرکت با توجه به تعداد خط تلفنی که دارد نیاز به پورت ورودی سانترال و به تعداد کاربرانی که دارد نیاز به پورت خروجی سانترال دارد. استانداردی برای نسبت تعداد خط شهری به تعداد کاربر وجود ندارد ولی به طور معمول برای هر سه کاربر یک خط شهری در نظر گرفته می شود. یعنی اگر شرکتی ۱۵ کاربر دارد بهتر است حداقل ۵خط تلفن تهیه نماید. البته نوع فعالیت شرکت ها و نحوه ارتباطاتی که با مشتریان دارند و فرایند ارائه کالا یا خدمات شرکت نیاز به خط تلفن شهری متفاوت می باشد.
سرویس های ویپ چگونه کار می کند؟
متداولترین کاربرد ویپ برای موارد شخصی و استفاده در منازل، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن انجام می شود . با استفاده از فن آوری فوق، استفاده کنندگان می توانند همچنان دارای یک شماره تلفن باشند . در چنین مواردی ممکن است از یک آداپتور نیز استفاده گردد. آداپتور فوق این امکان را در اختیار استفاده کننده قرار خواهد داد تا بتوانند از یک تلفن معمولی نیز استفاده نمایند .
در زمان استفاده از سرویس فوق ، مخاطب شما متوجه این موضوع نخواهد شد که شما از فناوری ویپ استفاده می نمائید و قادر به تشخیص دقیق تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن سنتی نمی باشد .
شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشکیل می گردند ،که شامل یک هدر ( برای کنترل ارتباطات ) و یک پیلود به منظور مبادله داده می باشند . فناوری ویپ از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی استفاده می نماید.
مزایای استفاده ازسیستم ویپ نسبت به PSTN
ابتدا باید تعریفی از PSTN ارائه دهیم. شبکه PSTN مجموعهای از شبکههای جهانی برای ارتباط تلفنی است که زیرساختهایی را برای ارتباطات عمومی فراهم میکند و متشکل از کابلهای فیبر نوری، خطوط تلفن، انتقال مایکروویو، ماهوارههای ارتباطی، انتقال cellular و حتی کابلهای زیر دریا است.
در زمان استفاده از خطوط PSTN ، کاربران عملا” هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را برعهده دارد ، پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این ، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود.
در فناوری ویپ می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند . مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند ادامه یابد.
از دیگر مزایای ویپ این است که شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
تفاوت های سیستم ویپ و سانترال در چیست؟
با راه اندازی سیستم ویپ در کسب و کارها رقابت میان سیستم ویپ و سانترال آغاز شد. عده ای استفاده از سیستم سنتی سانترال را ترجیح دادند و برخی با بکارگیری سیستم پیشرفته ویپ باعث محبوبیت بیشتر این سیستم شده بودند. این نکته را در نظر داشته باشید که مقایسه سیستم ویپ و سانترال صحیح نیست چرا که زیرساخت های ارتباطی هر سیستم با دیگری متفاوت است. عملکرد این دو سیستم با هم متفاوت است اما بطور کلی می توان مقایسه آن ها را براساس این موارد انجام داد:
1.روش اتصال به سیستم سانترال با استفاده از خطوط تلفنی برای برقراری تماس بین مشترکین است اما در سیستم ویپ با برقراری ارتباط از طریق IP های شبکه، امکان استفاده از چندین شماره داخلی را بدون از سیمکشی می دهد.
2.رابط های گرافیکی و Web Baseسیستم ویپ از طریق رابط گرافیکی و بدون دخالت نیروی فیزیکی انجام می شود اما سیستم سانترال نیاز به حضور فیزیکی کارشناسان دارد.
3.کاهش هزینه سیستم ویپ حتی در تماس های بین المللی، ارتباط رایگان در داخل یا خارج از کشور اتفاق می افتد اما در سیستم سانترال هزینه ارتباطات براساس نرخ مخابراتی تعیین به صورت ماهیانه برآورد می شود.
4.ظرفیت نامحدود سیستم ویپ که تعداد خطوط بدون هزینه و بصورت نرم افزاری افزایش می یابد اما در سیستم سانترال خرید ماژول برای افزایش خطوط، خرید PBX جدید افزوده می شود.
5.کابل کشی شبکه سیستم ویپ با اتصال مستقیم به شبکه است اما در سیستم سانترال نیاز به سیم کشی و کابل کشی مجزاست
6.جابجایی آسان سیستم ویپ تنها با تغییر مکان تلفن اما جابجایی سیستم سانترال زمان بر و نیاز به نصب مجدد شماره داخلی دارد.
7.صندوق صوتی سیستم دارای امکان ارسال و ذخیره پیام صوتی برای دیگران است اما در سیستم سانترال این ویژگی در سیستم وجود ندارد.
8.سیستم گزارش سیستم ویپ ثبت تماس های داخلی و ورودی، امکان جستجو بر اساس تاریخ و شماره های داخلی یا خروجی دارد اما در سیستم سانترال: این امکان را ندارد
9.سیستم دورکاری سیستم ویپ به راحتی با فعال شدن تلفن شخص در منزل در حالی که در سیستم سانترال این امکان در سیستم وجود ندارد.
سخن پایانی
امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از سیستم ویپ استفاده می کنند. این سرویس برای انتقال مکالمات از طریق شبکه اینترنت به جای شبکه سنتی مخابراتی ایجاد شده است. سیستم ویپ با تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال به وسیله اینترنت، روشی که با آن می توان ارتباطات هم زمان چه به صورت صوت یا تصویر و… را در هر مکان برقرار کرد. البته که قبل از به وجود آمدن این روش استفاده از تلفن های ساده، تلفن سانترال هم وجود داشته اما با کشف این روش تحولی عظیم در هزینه ها صورت گرفت که قابل مقایسه با هزینه های ارتباطی قبل نیست.این نکته نیز دارای اهمیت میباشد که تکنولوژی ویپ با کوچکترین تغییر در ابزارهای سنتی قابل راه اندازی است. بخش انجمن سانترال مفتخر است که توانسته اطلاعات جامع و کاملی از موضوع آموزش تا نصب سیستم های ویپ و سانترال را با مخاطبان در میان بگذارد.