آموزش نحوه دانگرید کردن اندروید و بازگشت به نسخه قبلی

دانگرید کردن اندروید / آموزش دانگرید اندروید
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

به طور کلی اکثر کاربران دوست دارند گوشی آن‌ها دارای جدیدترین نسخه باشد. اما تا به حال پیش آمده از اپگرید کردن گوشی خود پشیمان شوید؟ برخی اوقات ممکن است یک آپدیت با گوشی سازگاری نداشته باشد و بخواهید با دانگرید کردن اندروید به نسخه بی‌آزار قبلی برگردید، البته اینکار توسط هرکسی قابل انجام نیست و نیاز به آموزش دارد.

دانگرید اندروید 11 به 10 یا دیگر نسخه‌ها کار غیرممکنی نیست اما از دست پروسه‌هایی است که معمولا توصیه می‌شود تا جای ممکن به دنبالش نباشید چرا که این کار و بازگشت به نسخه قبلی اندروید خطرات و ریسک‌های زیادی دارد. در ادامه به طور کامل به خطرات انجام این کار و همچنین نحوه انجام آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

نکات مهمی که قبل از دانگرید کردن اندروید باید بدانید

پیش از اینکه به دنبال آموزش دانگرید اندروید 8 به 7 یا سایر نسخه‌ها باشید، باید بدانید که اینکار بدون ریسک و خطر نیست. دانگرید کردن اندروید پروسه‌ای است که به صورت رسمی توسط هیچکدام از تولیدکنندگان گوشی موبایل پشتیبانی نمی‌شود. با انجام این کار شما تمام اطلاعات موجود در گوشی را از دست می‌دهید و همچنین اگر گوشی گارانتی داشته باشد هم از گارانتی خارج خواهد شد.

به همین دلیل سعی کنید تا جای ممکن به دنبال دانگرید اندروید 10 به 9 یا دیگر نسخه‌ها، در گوشی‌های اندروید مثل شیائومی و سامسونگ نباشید و اگر هم حتما باید این کار را انجام دهید با دقت مراحل این آموزش دانگرید اندروید را دنبال کنید. اگر فکر می‌کنید توانایی و دانش لازم برای انجام اینکار را ندارید بهتر است اینکار را به یک فرد متخصص بسپارید.

برای برگشت به نسخه قبلی اندروید باید بوت‌لودر دستگاهتان را باز کنید. در برخی گوشی‌ها مثل پیکسل و وان‌پلاس به راحتی می‌توان اینکار را انجام داد در حالی که در گوشی‌های سامسونگ، هواوی یا نوکیا این کار بسیار سخت و حتی غیرممکن است. علاوه بر این، نحوه انجام آن هم برای هر گوشی متفاوت است. باید به صورت جداگانه در مورد طریقه آنلاک کردن بوت‌لودر گوشی خود تحقیق کنید.

مهمتر اینکه با آنلاک‌کردن بوت‌لودر تمام اطلاعاتی که روی گوشی داشته باشید حذف خواهند شد، دانگرید اندروید بدون از دست دادن اطلاعات با کامپیوتر امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل حتما قبل از انجام اینکار از داده‌هایتان پشتیبان بگیرید.

با توجه به ریسک‌هایی که این کار دارد می‌توانید برای حل مشکلاتی مثل باگ‌ها یا مشکلات مربوط به عملکرد گوشی، آن را فکتوری ریست کنید. اینکار ریسک کمتری دارد و به احتمال زیاد با انجام آن مشکل شما حل می‌شود. در غیر این صورت می‌توانید از کاستوم رام‌ها هم استفاده کنید. کاستوم رام نسخه غیر رسمی اندروید است که توسط برنامه‌نویسان منتشر می‌شود و در برخی مواقع با بهبودهایی نسبت به نسخه اصلی همراه است.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
آموزش فلش کردن گوشی های شیائومی | چگونه گوشی Xiaomi را ...
امیرعباس کهربا11 خرداد 1402 09:30
thumbnail
آموزش فلش گوشی سامسونگ ؛ چگونه فریمور گوشی را تغییر ...
محمد علی‌محمدی09 خرداد 1402 13:30

آموزش دانگرید کردن اندروید

وقتی از تمام اطلاعات پشتیبان گرفتید باید در مرحله اول فایل Factory Image یا همان فایل مربوط به نسخه سیستم‌عاملی که می‌خواهید به آن برگردید را دانلود کنید. این فایل یک فایل رسمی است که توسط شرکت سازنده گوشی شما منتشر می‌شود. این فایل برای هر مدل گوشی متفاوت است پس حتما باید نسخه مخصوص گوشی خودتان را دانلود کنید.

برخی شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل مثل گوگل، فایل رسمی نسخه‌های قبلی گوشی‌هایشان را در وبسایت خود برای دانلود عرضه می‌کنند و برخی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند. اگر نتوانستید فایل موردنظر را در وبسایت شرکت سازنده گوشی خودتان پیدا کنید، یکی از معتبرترین منابعی که می‌توانید فایل Factory Image را در آن پیدا کنید فروم وبسایت XDA Developers است. در این وبسایت می‌توانید مدل گوشی را جستجو کرده و فایل رسمی مربوط به آن نسخه از اندروید که می‌خواهید به آن برگردید را پیدا کنید.

علاوه بر اندروید باید ابزار Android SDK را هم برای فست‌بوت دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید. در آخر هم نیاز به یک کابل USB دارید تا با آن گوشی را به کامپیوتر وصل کنید. سعی کنید از کابل اصلی استفاده کنید اگر آن کابل را ندارید از یک کابل با کیفیت مثل انکر کمک بگیرید.

قدم اول: فعال کردن USB Debugging برای دانگرید کردن اندروید

اولین کاری که باید انجام دهید فعال کردن Developer options در گوشی است. برای انجام این کار به Settings بروید و About phone را انتخاب کنید. حالا انگشتتان را روی Build number بزنید تا زمانی که پیام You are now a developer روی صفحه ظاهر شود.

دانگرید کردن اندروید - آموزش دانگرید اندروید 8 به 7

حالا به قسمت Developer options که تازه ظاهر شده بروید و گزینه‌های USB debugging و OEM unlocking را فعال کنید.

قدم دوم: وصل کردن گوشی به کامپیوتر

گوشی را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. در کامپیوتر به پوشه‌ای که ابزار Android SDK را در آن نصب کردید بروید و فایل مربوط به نسخه اندروید که می‌خواهید به آن برگردید را در آنجا کپی کنید. این فایل معمولا بصورت ZIP است. آن را از حالت فشرده خارج کنید و فایل‌های IMG را در همان پوشه ابزار Android SDK بگذارید. در مرحله بعد برای شروع فرایند دانگرید کردن اندروید، در پوشه Android SDK، کلید Shift را نگه داشته و در یک نقطه خالی از پنجره راست کلیک کنید. از پنجره ظاهر شده گزینه Open PowerShell window here را انتخاب کنید.

آموزش دانگرید اندروید - دانگرید اندروید 10 به 9 شیائومی

حالا پنجره PowerShell ویندوز بازخواهد شد. در این پنجره فرمان adb devices را وارد کنید تا مطمئن شوید کامپیوتر گوشی را تشخیص داده است. اگر گوشی تشخیص داده شده باشد باید شماره سریال گوشی را پس از تایپ این فرمان مشاهده کنید. اگر نه کابل شما مشکل دارد و باید از یک کابل دیگر استفاده کنید. حالا که کامپیوتر گوشی را تشخیص داد باید گوشی را به حالت فست‌بوت ببریم. برای انجام این کار فرمان adb reboot bootloader را وارد کنید.

آموزش دانگرید اندروید - دانگرید اندروید 11 به 10

قدم سوم: آنلاک کردن بوت لودر

وقتی گوشی در حالت فست‌بوت قرار گرفت باید بوت‌لودر را بازکنید. فرمان مربوط به بازکردن بوت‌لودر برای همه گوشی‌ها یکسان نیست اما به طور معمول با فرمان‌های fastboot oem unlock یا fastboot flashing unlock می‌توانید اینکار را انجام دهید. اگر همه‌چیز با موفقیت پیش برود روی نمایشگر گوشی یک پیام مبنی بر آنلاک شدن بوت‌لودر مشاهده خواهید کرد. در ادامه توضیحات مربوط به مبحث آموزش دانگرید اندروید باما همراه باشید که قصد داریم شما را با دیگر اطلاعات مهم و گام بعدی انجام اینکار آشنا کنیم.

قدم چهارم: نصب نسخه قدیمی اندروید و دانگرید کردن

برخی از تولیدکنندگان در فایل Image اندروید که دانلود کردید اسکریپت flash-all را قرار می‌دهند تا به صورت خودکار گوشی فلش شود و شما لازم نباشد کاری انجام دهید. اگر اینطور باشد می‌توانید این اسکریپت را در همان پوشه ابزار Android SDK و پس از اینکه فایل ZIP اندروید را از حالت فشرده خارج کردید ببینید. این فایل مانند تصویر زیر flash-all.bat نام دارد. روی آن کلیک کنید تا یک پنجره جدید ظاهر شود و فرایند فلش کردن گوشی شروع شود. همچنین می‌توانید به جای اینکار فرمان flash-all را هم در PowerShell وارد کنید. در این مرحله به هیچ‌وجه گوشی را از کامپیوتر جدا نکنید.

دانگرید کردن اندروید - دانگرید اندروید 11 به 10

اما اگر چنین فایلی را پیدا نکردید باید بصورت دستی گوشی را فلش کنید. برای انجام این کار فرمان‌های زیر را به ترتیب وارد و پس از هر فرمان کلید اینتر را فشار دهید:

fastboot flash bootloader [bootloader file name].img

به جای [bootloader file name] باید نام کامل فایل bootloader را تایپ کنید.

fastboot reboot-bootloader

fastboot flash radio [radio file name].img

به جای [radio file name] باید نام کامل فایل radio را تایپ کنید.

fastboot reboot-bootloader

fastboot flash -w update [image file name].zip

به جای [image file name] باید نام کامل فایل ZIP که دانلود کردید را وارد کنید.

گوشی حالا باید ریستارت شود. اگر همه مراحل را با موفقیت پشت سرگذاشته باشید، دانگرید کردن و برگشت گوشی به ورژن قبلی اندروید انجام شده و گوشی با نسخه قدیمی‌تر اندروید بالا می‌آید.

در رابطه با آموزش دانگرید اندروید همانطور که شاهد بودید به اطلاعات و بخش‌های مختلفی از این مبحث اشاره شد که با استفاده از مقاله فوق میتوانید به سراغ انجام این کار بروید. تنها نکته ای که باید در این زمینه مد نظر داشته باشید نحوه دانگرید اندروید بوده زیرا کوچکترین اشتباهی در این زمینه می‌تواند مشکلات جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورد که پیشنهاد میشود قبل از انجام هر کاری حتماً از اطلاعات مهم خود یک نسخه بکاپ تهیه کنید تا در هنگام برگرداندن اندروید نسخه قبلی شاهد حذف شدن اطلاعات خودتون باشید. آموزش فوق برای محصولات مختلف زیر سامسونگ و شیائومی و ایسوس و غیره قابل پیاده سازی خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب با نحوه برگشت به نسخه و ورژن قبلی اندروید آشنا شدیم. باید بازهم تاکید کنیم که این روش‌ها به طور کلی به صورت رسمی تایید نمی‌شوند و هیچ ضمانتی هم برای موفقیت‌آمیز بودن آن‌ها وجود ندارد و در همه حال ریسک بریک شدن گوشی شما وجود دارد. اگر گوشی شما دچار مشکل یا باگ به خصوصی است دانگرید کردن اندروید باید آخرین راه چاره شما باشد. انجام این کار هم نیاز به دانش و مهارت کافی دارد به همین دلیل اگر مراحل بالا بیش از حد پیچیده هستند بهتر است اینکار را به افراد متخصص بسپارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
جواد رحیمی
.
15 خرداد 1402، 21:18
پاسخ
0
1
سلام مشکل سنسور مجاورت و تاری دوربین سلفی کار نکردن ساعت همیشه روشن بعد از تعویض السیدی بوجود اومده ک برای اینکه بتونم از ضبط مکالمه هم استفاده کنم تحریک شدم گوشی رو دانگرید کنم.. یکی از دوستان اطمینان داده ک ابزار این کارو داره ضمن اینکه مطمین نیستم اگه اندروید به 9 برگرده ضبط مکالمات بدون دسترسی های خاص و مثل اندروید چهار امکانپذیر هست یانه لطفا راهنمایی کنید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402