Bitpro Nexus Bitpro Nexus Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

آرکید چیست؟ معرفی تاریخچه و بهترین بازی های Arcade

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بازی‌ های آرکید جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای دارند. در این مطلب با بررسی مقوله آرکید به تعریف و تاریخچه آن پرداخته و سپس به معرفی بهترین بازی های آرکید و سرویس اپل آرکید می‌پردازیم.

مقوله آرکید تاریخچه و پیشینه مخصوص خود را دارد. پیشینه‌ای که دوره‌ای را دربر می‌گیرد که پدیده سرگرمی فراتر از بازی‌های ویدیویی بود و دستگاه‌ها و مکان‌های سرگرمی مختلف را شامل می‌شد؛ اگرچه بعدها بازی‌های ویدیویی نیز جزو مجموعه عظیم آن شدند. البته هم‌اکنون وقتی از آرکید بحث می‌شود، بیشتر متمایل به گذشته هستیم چراکه دوره آن مدت‌هاست به اتمام سیده و با تکنولوژی، کنسول‌ها، سیستم‌ها و بازی‌های عصر جدید جایگزین شده است. اما بد نیست نگاهی بیندازیم به پیشینه بسیاری از بازی‌هایی که هم‌اکنون آن‌ها را تجربه می‌کنیم و همچنین برخی از عناوین به یادماندنی آن دوران را هم به خاطر آوریم. علاوه بر آن سرویس جدید اپل آرکید را نیز بررسی می‌کنیم که فروردین ماه امسال توسط این شرکت رونمایی شد و قرار است برای اولین بار بازی‌های مختلف را به‌وسیله اشتراک ماهیانه در اختیار علاقه‌مندان خود قرار دهد. با ما باشید.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


آرکید چیست؟ تاریخچه Arcade


بازی‌‌های آرکید که با اصطلاح بازی‌های سکه‌ای (Coin-op) نیز شناخته می‌شوند، عناوینی هستند که از طریق پرداخت سکه به دستگاه‌های آرکید که عموما در مکان‌های عمومی همانند رستوران‌ها، مراکز بازی یا مراکز سرگرمی وجود دارند، می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اکثر بازی‌های آرکید در طبقه‌بندی بازی‌های ویدیویی، بازی دستگاه Pinball، بازی‌های الکترومکانیکی و دستگاه‌های عروسک قرار می‌گیرند. با وجود این‌که تاریخ دقیق آن زیر سوال است، دوره طلایی بازی‌های آرکید برهه‌ای تعریف می‌شود که از اواخر دهه 70 میلادی شروع و در اواسط دهه 80 پایان می‌یابد. می‌توان گفت با روی‌ کار آمدن کنسول‌هایی همانند پلی استیشن و ایکس باکس که هم از نظر گرافیک و هم از نظر گیم‌پلی نسبت به بازی‌های آرکید وضعیت بهتری داشتند، محبوبیت این‌بازی‌ها نیز به تدریج افول پیدا کرد.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید

اولین بازی‌های محبوب آرکید شامل بازی‌های پارک سرگرمی همانند گالری‌های تیراندازی و همچنین بازی‌های پرتاب توپ ؛ به همراه اولین دستگاه‌هایی که با سکه کار‌ می‌کردند می‌شد که عموما به طالع‌بینی و یا پخش موسیقی می‌پرداختند. پارک‌های سرگرمی دهه 20 همانند Coney Island در نیویورک منبع الهام بازی‌های بعدی آرکید بودند. در دهه 30 بود که اولین ماشین‌های سرگرمی Pinball در این عرصه ظهور یافتند. به تدریج و با گذر زمان در اواسط دهه 70 و اوایل دهه 80 بود که بازی‌های ویدیویی به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت در عرصه تکنولوژی در مقابل بازی‌های آرکید قرار گرفتند و به مقابله با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند پرداختند. از جمله‌ بازی‌های محبوب آرکید می‌توان به بازی Periscope اشاره کرد که یک بازی الکترومکانیکی محسوب می‌شود و توسط شرکت سگا در سال 1966 منتشر شد و سبک آن شبیه‌ساز تیراندازی بود و در مدت زمان کوتاهی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. سگا بعدها عناوین دیگری همانند Duck Hunt نیز منتشر کرد که ما را به‌ یاد بازی‌های تیراندازی اول شخص می‌اندازند اما در واقع آن‌ها نیز جزو بازی‌های الکترومکانیکی محسوب می‌شدند.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید

 


بهترین بازی های آرکید در طول تاریخ


در این بخش به معرفی برخی از بهترین بازی های آرکید طول تاریخ می‌پردازیم.

 

بازی آرکید Donkey Kong

اگر به ماریو علاقه‌مندید حتما باید سری به اولین ماجراجویی او در مقابل Donkey Kong بزنید. با این بازی بود که هم ماریو و هم شخصیت دانکی‌کونگ برای اولین بار پا به عرصه سرگرمی گذاشتند. سبک بازی پلتفرمر معمایی است و در آن ماریو را کنترل می‌کنید که وظیفه دارد با پرش از بشکه‌ها و عبور از موانع دیگر به نوک برج رسیده و پرنسس را نجات دهید. بازی Donkey Kong یکی از اعضای‌ اصلی عناوین کلاسیک آرکید محسوب می‌شود.

best arcade games / بهترین بازی های آرکید

 

بازی آرکید Teenage Mutant Ninja Turtles

بازی چهار لاک‌پشت قهرمان در سال 1989 توسط کونامی انتشار یافت. چهار لاک‌پشتی که در این بازی کنترل می‌کنید باید با رقیبان کارتونی بجنگند. سیستم کومبو (Combo) بازی از جمله موارد قابل توجه گیم‌پلی آن در آن دوره بود و حالت چهارنفره بازی را نیز از یاد نبریم که آن را تبدیل به یکی از سرگرم‌کننده ترین عناوین برای تجربه با دوستان کرده بود.

best arcade games / بهترین بازی های آرکید

 

بازی آرکید X-Men

با بازی ایکس‌من بود که کونامی هنر خود را که با بازی‌های چهارلاک‌پشت قهرمان و همچنین سیمپسون‌ها (Simpsons) آغاز کرده بود به تکامل رساند. در این بازی قادر هستید به صورت همزمان کنترل 6 عدد از بهترین قهرمان‌های سری ایکس‌من را به عهده بگیرید. تجربه بازی‌کردن X-Men به وسیله پنج‌ نفر دیگر از نادر تجربه‌های هیجان‌انگیزی است که حداقل در دوره خود برای بازیکن‌ها وصف‌ناپذیر محسوب می‌شد. البته گیم‌پلی بازی هم از جهات مختلف مناسب بود؛ چه ازنظر کومبو‌های خوب‌ آن و چه از نظر سیستم ارتقای آن.

best arcade games / بهترین بازی های آرکید

 

بازی آرکید Golden Axe

بازی Golden Axe که توسط کمپانی سگا و به سبک Hack-and-slash ساخته شده‌ است، یکی از بهترین عناوین در زمینه Co-op محسوب می‌شود. سه قهرمان بازی هرسه به همراه ارتقاهای جادویی مخصوص به خود و نبردهایشان در مراحلی با طراحی خوب که رویارویی با اسکلت‌های جنگ‌جو قسمت مهم آن محسوب می‌شود، خاطرات زیادی را برایمان زنده‌ می‌کنند. گیم‌پلی بازی به‌گونه‌ای طراحی شده که پس‌از مدت‌ها گذر زمان بازهم در ذهن‌هایمان باقی مانده است؛ حتی اگر تاحدی مکانیکی و فرمول‌وار باشد.

best arcade games / بهترین بازی های آرکید

 

بازی آرکید Out Run

بازی Out Run از عناوین کلاسیک سگا محسوب می‌شود و یکی از عوامل اصلی در شکل‌گیری سلیقه افرادی که به بازی‌های مسابقه‌ای علاقه‌ دارند در زمان خود بود. مراحل بازی محدودیت زمانی دارند؛ اما شاید به‌یادماندنی‌ترین مورد در رابطه با بازی Out Run آهنگ‌های آن باشد که جزو برترین آهنگ‌های بازی زمان خود محسوب می‌شدند. طراحی گرافیک و گیم‌پلی نیز دو عامل دیگر بودند که براساس استانداردهای آن دوره هر دو خوب بودند.

best arcade games / بهترین بازی آرکید

 

بازی آرکید Tekken

اگر در زمینه هنرهای رزمی بیشتر از چون‌لی (Chun-Li) به بروس‌لی علاقه‌ داشتید بدون شک بازی Tekken را بایست تجربه می‌کردید. این بازی‌ برخلاف اکثر رقبای خود به‌جای نیروهای ویژه و مهارت‌های پرزرق‌وبرق روی نبرد تن‌به‌تن تمرکز می‌کرد و فردی که بهترین کومبوها را انجام می‌داد، همواره پیروز میدان بود. از نظر بصری نیز بازی Tekken نسبت به استانداردهای آن دوره در سطح بالایی قرار داشت و یک‌وسرگردن از رقبایی مانند Virtua Fighter جلوتر بود.

best arcade games / بهترین بازی آرکید

 

بازی آرکید Street Fighter 2

شاید اغراق نکنیم وقتی بگوییم بازی Street Fighter 2 یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای تاریخ محسوب می‌شود. حتی اگر با این قضیه مخالف باشید در این مورد نمی‌توانید مخالفت کنید که نسخه دوم استریت فایتر یکی از تاثیرگذارترین عناوین برسری بازی‌های مبارزه‌ای پس از خود همانند Tekken ،Soul Calibur و Smash Brothers بود. از لیست مبارزان آن بگیرید تا طراحی حرکات و نیروهای ویژه باعث شدند Street Fighter 2 با انتشار خود از یک بازی فراتر رفت و تبدیل به پدیده‌ای فرهنگی شد. همین حالا نیز اگر تصمیم به تجربه این‌بازی بگیرید همانقدر برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

best arcade games / بهترین بازی آرکید

 

بازی آرکید Sunset Riders

اگر ازشما بخواهیم که تعداد بازی‌های خوب وسترن را که می‌شناسید بشمارید، شاید شمردنتان نتواند از انگشتان دست تجاوز کند. بدون‌شک سری‌ بازی رد دد راکستار در لیست گفته‌ شده قرار می‌گیرند؛ اما یک بازی‌دیگر کلاسیک دیگر با نام Sunset Riders نیز که توسط کونامی و به سبک Run & Gun ساخته شده است، استحقاق آن‌ را دارد که در این لیست باشد. بازی Sunset Riders به شما اجازه می‌دهد کنترل یک‌ الی‌ چهار نفر را به عنوان قانون‌شکنان غرب‌وحشی برعهده بگیرید و وارد ماجرایی شوید که چه از منظر بصری و چه از منظر گیم‌پلی سطح بالایی دارد.

best arcade games / بهترین بازی آرکید

 

بازی آرکید Mortal Kombat

شاید بازی استریت‌ فایتر در زمینه مبارزه تن‌به‌تن به جایگاه بسیار بالایی دست یافت؛ اما مورتال کمبت از‌ جمله بازی‌هایی بود که رویکرد تازه‌ای را نسبت به مقوله مبارزه ارائه دادند. با‌ این بازی‌ بود که خشونت و نشان دادن آن در یک بازی به درجه‌ای رسید که تا آن‌ زمان بی‌سابقه بود. حرکات پایانی Fatality اولین نسخه مورتال‌ کمبت هنوز هم از منظر خشونت با ،بسیاری از بازی‌های امروزی قابل مقایسه و شاید از آن‌ها خشن‌تر باشند. بازی Mortal Kombat پس از انتشار خود بحث‌های زیادی را در رابطه‌ با ماهیت بازی‌های ویدیویی و جایگاه اخلاقی آن‌ها برانگیخت. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این مجموعه می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

best arcade games / بهترین بازی های آرکید

 

بازی آرکید Crazy Taxi

عناوینی همانند Burnout و GTA بسیاری از ویژگی‌های خود را مدیون بازی Crazy Taxi هستند. به وسیله بازی تاکسی‌دیوانه می‌توانید برای رساندن هرچه سریع‌تر مسافران خود به مقصد تمامی قوانین جاده‌ای را زیرپا بگذارید. بازی برای سازندگان خود یک موفقیت محسوب می‌شد و به تدریج برای پلتفرم‌های دیگری نیز همانند پلی‌استیشن 2 و GameCube منتشر شد. موفقیت بازی سبب شد نسخه‌های دیگری نیز همانند Crazy Taxi 2 ،Crazy Taxi 3: High Roller و همچنین Crazy Taxi: Catch a Ride توسط سگا و سازندگان دیگر منتشر شوند. همچنین یک نسخه موبایل نیز از بازی با نام Crazy Taxi: City Rush برای پلتفرم‌های اندروید و iOS منتشر شده است.

best arcade games / بهترین بازی آرکید

 


همه آنچه درباره اپل آرکید باید بدانید


آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید / اپل آرکید

 

اپل آرکید چیست؟

اپل آرکید یک سرویس پولی است که از طریق آن با پرداخت مبلغ مشخصی به صورت ماهیانه به لیست بزرگی از بازی‌های مختلف برای تجربه‌کردنشان روی دستگاه‌های اپل دسترسی خواهید داشت. سرویس اپل آرکید همانند گوگل‌استادیا و یا پروژه xCloud مایکروسافت یک سرویس بستر ابری محسوب نمی‌شود و بیشتر به سرویس‌هایی نظیر Xbox Game Pass شباهت دارد. لیست بازی‌هایی که از طریق اپل آرکید به آن‌ها دسترسی خواهید داشت را می‌توانید از طریق آیفون، آی‌پد، iPod touch ،Apple TV، لپ‌تاپ مک و یا کامپیوتر دانلود و تجربه کنید. همچنین امکان بازی به صورت آفلاین نیز وجود دارد و بنابر اطلاعات‌ ما بازی‌ها حداقل تا اطلاع ثانوی برای هیچ پلتفرم دیگری به جز پلتفرم‌های اپل عرضه نخواهند شد.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید / اپل آرکید

 

قیمت سرویس اپل آرکید

سرویس اپل آرکید ماهانه 4.99 دلار قیمت خواهد داشت. همچنین اشتراک ماه نخست برای اعضای جدید رایگان است. قیمت این سرویس در مقایسه با سرویس‌های دیگر اپل همانند Apple News که برای دسترسی به روزنامه‌ها و مجله‌ها ماهیانه 9.99 دلار قیمت خورده، پایین‌تر و معقول‌تر است؛ چرا که در قبال آن به بیش از 100 بازی گوناگون دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این‌ها هیچ‌گونه خریدی به شیوه درون فروشگاهی در سرویس اپل آرکید وجود نخواهد داشت و خبری از تبلیغات مزاحم هم درون بازی‌ها نیست.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید / اپل آرکید

 

مهم‌ترین بازی های عرضه شده در اپل ‌آرکید

بسیاری از بازی‌های موجود در سرویس اپل آرکید علاوه بر جدید بودن به صورت اختصاصی برای پلتفرم‌های موبایل طراحی شده‌اند. اپل در این زمینه با شماری از بهترین سازندگان در این زمینه همانند سگا، کونامی، لگو، Boss Studios و Cartoon Network همکاری داشته است که تمام آن‌ها به طور مداوم برای اپل آرکید بازی منتشر خواهند کرد. همچنین همانطور که گفته شد تمامی بازی‌های آرکید موجود در این سرویس توسط شرکت اپل بازنگری شده و هیچ‌گونه تبلیغ درون‌بازی و یا خرید درون‌بازی در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

آرکید چیست / بازی آرکید / دستگاه بازی آرکید / اپل آرکید

لیست کنونی بازی‌های سرویس اپل آرکید را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • Agent Intercept
  • Assemble With Care
  • Atone: Heart of the Elder Tree
  • BattleSky Brigade: Harpooner
  • Big Time Sports
  • Bleak Sword
  • Card of Darkness
  • Cardpocalypse
  • Cat Quest II
  • ChuChu Rocket! Universe
  • Cricket Through the Ages
  • Dead End Job
  • Dear Reader
  • Decoherence
  • Dodo Peak
  • Don’t Bug Me!
  • Down in Bermuda
  • Dread Nautical
  • EarthNight
  • Exit the Gungeon
  • Explottens
  • Fledgling Heroes
  • Frogger in Toy Town
  • Grindstone
  • Hexaflip: The Action Puzzler
  • Hot Lava
  • HyperBrawl: Tournament
  • Inmost
  • Jenny LeClue – Detectivu
  • Kings League II
  • Lego Brawls
  • Lifeslide
  • Mind Symphony
  • Mini Motorways
  • Murder Mystery Machine
  • Mutazione
  • Neo Cab
  • Nightmare Farm
  • Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm
  • Operator 41
  • Outlanders
  • Over the Alps
  • Overland
  • Painty Mob
  • Patterned
  • Pilgrims
  • Possessions
  • Projection: First Light
  • Punch Planet
  • Rayman Mini
  • Red Reign
  • Redout: Space Assault
  • Shayonara Wild Hearts
  • Shantae and the Seven Sirens
  • Shinsekai: Into the Depths
  • ShockRods
  • Skate City
  • Sneaky Sasquatch
  • Sonic Racing
  • Spaceland
  • Speed Demons
  • Spek
  • Spelldrifter
  • Spidersaurs
  • Stela
  • Stellar Commanders
  • Stranded Sails
  • Super Impossible Road
  • Tangle Tower
  • The Bradwell Conspiracy
  • The Enchanted World
  • The Get Out Kids
  • The Pinball Wizard
  • Tint
  • Towaga: Among Shadows
  • Various Daylife
  • Way of the Turtle
  • What the Golf?
  • Where Cards Fall
  • Word Laces

Apple iPhone / آیفون اپل

در این مطلب ابتدا مختصر نگاهی به پیشینه مقوله آرکید و تاریخچه آن داشتیم و سپس تعدادی از بهترین عناوین آرکید را با هم بررسی کردیم. پس از آن نیز سرویس اپل آرکید را که رویکردی جدید توسط شرکت اپل برای تجربه بازی‌های متفاوت محسوب می‌شود، معرفی کردیم. می‌توان نتیجه گرفت با روی‌ کار آمدن سرویس‌هایی همانند اپل‌ آرکید، بازی‌های آرکید، اگرچه در قالبی دیگر، به زندگی خود ادامه داده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. لیست بازی‌های ارائه شده نیز عناوینی هستند که شاید نتوانیم از طریق دیگری تجربه‌شان کنیم و با توجه به حساسیت شرکت اپل در مورد تبلیغات مزاحم درون‌بازی و دیگر عوامل مختل‌کننده تجربه عناوین، می‌توان انتظار کیفیتی بالا از سرویس تازه اپل آرکید را داشت.

نظر شما در رابطه با بازی‌های آرکید و همچنین سرویس اپل آرکید چیست؟ نظرات و تجربیات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402