بیوگرافی هیدئو کوجیما ؛ بازیساز معروف ژاپنی

hideo kojima / هیدئو کوجیما
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هیدئو کوجیما با سری متال گیر و به تازگی عنوان دث استرندینگ، توانسته خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیسازان جهان مطرح کند.

همچنین بخوانید :

هیدئو کوجیما خالق، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده چندین بازی مطرح است. از او به عنوان یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین بازیسازان جهان یاد می‌شود. او کار بازیسازی را در زمانی آغاز کرد که این صنعت به تازگی شکل گرفته بود و با وجود اینکه در سال‌های ابتدایی فعالیت خود نتوانسته بود بسیاری از ایده‌هایش را به مرحله اجرا در بیاورد، اما با وجود تمامی مشکلات همچنان به تلاش خود ادامه داد تا امروز به یکی از مدیران ارشد یکی از بزرگترین شرکت‌های منتشر کننده بازی در جهان تبدیل شود.

او کار طراحی بازی را ابتدا در کونامی شروع کرد و برای اولین بار با ویرایش و اصلاح عنوان متال گیر توانست نام خود را در دنیای بازیسازی مطرح کند. تغییراتی که او به متال گیر داد سبب شد این بازی بیشتر حالت مخفی‌کاری داشته باشد و در نتیجه پس از عرضه آن، ژانر جدیدی در میان بازی‌های ویدیویی خلق شد که بیشتر به برنامه‌ریزی، تاکتیک و مخفی‌کاری متمرکز بود و فقط به قدرت و سرعت محدود نمی‌شد.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما پیش از اینکه وارد دنیای بازیسازی شود، به فیلم و سینما علاقه داشت و همین دید سینمایی که او در بازی‌هایش داشت، الهام‌بخش نسل بعدی بازیسازها بود تا شاهد دنیایی کاملا جدید و متفاوت در بازی‌ها باشیم؛ برای مثال صحنه‌های سینمایی و سبک پیچیده داستان‌گویی که ابتدا در بازی‌های کوجیما شاهد آن‌ها بودیم، به تدریج در دیگر بازی‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه سری متال گیر یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین سری بازی‌های ویدیویی تاریخ به شمار می‌آید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


سال‌های اول زندگی هیدئو کوجیما


همچنین بخوانید :
هیدئو کوجیما در سال 1963 در خانواده‌ای 5 نفره در توکیو ژاپن به دنیا آمد. زمانی که او چهار سال داشت، خانواده‌اش به اوزاکا مهاجرت کردند و از آن زمان هر شب به شکل دسته‌جمعی به تماشای فیلم می‌پرداختند. هیچکدام از بچه‌ها تا زمانی که فیلم تمام نمی‌شد، حق نداشتند بخوابند. کوجیما در سن 13 سالگی پدرش را از دست داد و به گفته خودش از همان سن مجبور شد با مرگ و تنهایی روبه‌رو شود.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

همچنین بخوانید :

او از همان سن به هنر و فیلمسازی علاقه داشت؛ ولی به دلیل باورهای اجتماعی آن زمان در ژاپن که یک حرفه و شغل با درآمد ثابت را بهتر از کارهای خلاقانه‌ای که آینده نامعلومی داشتند می‌دانستند، تحت فشار بود. علاوه بر این عمویش که یک هنرمند بود نیز در آن زمان وضع مالی خوبی نداشت؛ اما مرگ پدرش که از نظر اقتصادی هم ضربه سنگینی به خانواده‌شان وارد کرد، مهمترین دلیلی بود که باعث شد او به دنبال علاقه‌ش نرود.

او در دوران جوانی خود در دانشگاه در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شد. با این وجود در اوقات فراغت خود، داستان‌های کوتاهی را برای مجلات مختلف می‌نوشت؛ گرچه هیچکدام از این مجلات داستان‌های او را چاپ نکردند. به گفته کوجیما، داستان‌هایی که او در آن زمان می‌نوشت اغلب 400 صفحه بودند؛ در حالی که بیشتر مجلات ترجیح می‌دادند داستان‌ها از 100 صفحه بیشتر نباشند.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما نهایتا در سال چهارم دانشگاه تصمیم گرفت به طراحی بازی بپردازد؛ آن هم در حالی که در آن زمان بازی‌ها یک مفهوم جدید به شمار می‌آمدند و نهایتا به عنوان سرگرمی به آن‌ها نگاه می‌شد. به همین دلیل بسیاری از دوستانش با این تصمیم مخالف بودند و سعی می‌کردند او را منصرف کنند؛ ولی به گفته کوجیما، حمایت‌های بی‌دریغ مادرش، بیشترین تاثیر را در گرفتن این تصمیم داشته است و باعث شده او اعتماد به نفس لازم را برای دنبال کردن رویایش داشته باشد. کوجیما می‌گوید بازی‌های برادران سوپر ماریو و پرونده قاتل سریالی پورتوپیا (The Portopia Serial Murder Case) از جمله بازی‌هایی بودند که او را به حرفه بازیسازی علاقه‌مند کردند.

 


هیدئو کوجیما ؛ ورود به دنیای بازیسازی با متال گیر


هیدئو کوجیما در سال‌های اول فعالیت خود به عنوان بازیساز، از بسیاری‌ از کمپانی‌های منتشرکننده بازی «نه» شنید. این کمپانی‌ها از ایده‌هایی که او برای بازی‌ها مطرح می‌کرد استقبال نمی‌کردند. او که نتوانست به عنوان بازیساز مستقل وارد صنعت بازیسازی شود، درنهایت در کونامی به عنوان طراح و برنامه‌ریز بازی‌های کامپیوترهای ام‌اس‌ایکس مشغول به کار شد. با این وجود او از شغلش راضی نبود و دوست داشت برای نینتندو بازی بسازد؛ زیرا به عقیده او سیستمی که برایش بازی طراحی می‌کردند از نظر طیف رنگ بیش از اندازه محدود بود. بسیاری از ایده‌هایی که او در این سال‌ها مطرح می‌کرد از سوی مدیران کونامی رد می‌شدند؛ البته عدم آشنایی او با برنامه‌نویسی هم در شکست‌هایی که در این سال‌ها تجربه کرد بی‌تاثیر نبود.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

اما زمانی که از او خواسته شد بر روی پروژه‌ای به نام متال گیر کار کند، همه چیز عوض شد. به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری آن زمان، طراحی و توسعه نبردهای بازی با مشکل مواجه شده بود و سازندگان قبلی به بن‌بست رسیده بودند. کوجیما با الهام از کتاب فرار بزرگ نوشته پل بریکهیل، تصمیم گرفت گیم‌پلی بازی را تغییر دهد و تمرکز را بر فرار یک زندانی از زندان معطوف کند. بازی در سال 1987 در ژاپن و بخش‌هایی از اروپا برای کامپیوترهای ام‌اس‌ایکس2 عرضه شد. این بازی یکی از اولین نمونه بازی‌ها در سبک مخفی‌کاری بود که در آن به جای مبارزه مستقیم با دشمنان، بازیکن می‌توانست از درگیری با آن‌ها پرهیز کند.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

کوجیما در ادامه در دهه 90 مشغول کار بر روی دو عنوان جدید شد؛ SD Snatcher که یک اسپین‌آف برای بازی اسنچر بود و همچنین دنباله متال گیر به نام متال گیر 2: سالید اسنیک که مانند شماره اول با نوآوری‌ها و ابتکارات جدیدی در سبک مخفی‌کاری همراه شده بود. بازیکنان در این نسخه توانایی‌های بیشتری داشتند و می‌توانستند دولا شوند، با خزیدن به کانال‌های هوا بروند، با ضربه بر روی اشیا، حواس دشمنان را پرت کنند و با کمک یک رادار، اعمال بعدی خود را برنامه‌ریزی کنند. این بازی علاوه بر گیم‌پلی، از نظر گرافیکی و داستان‌گویی هم بهبود پیدا کرده بود. با این وجود این بازی تنها در ژاپن به فروش رسید و تا سال 2006 که در متال گیر سالید 3: اسنیک ایتر گنجانده شد، در بازارهای جهانی عرضه نشد.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما در سال 1994 کار بروی دنباله سه‌بعدی متال گیر 2: سالید اسنیک را شروع کرد. دمو این بازی ابتدا در جریان توکیو گیم شو در سال 1996 برای پلی‌استیشن عرضه شد. با عرضه این عنوان، کوجیما توانست نام خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیسازهای دنیا مطرح کند. این نسخه اولین نسخه از سری متال گیر بود که از گرافیک سه‌بعدی و صداپیشه استفاده می‌کرد و به همین دلیل با استقبال زیادی مواجه شد. علاوه بر این، گیم‌پلی و داستان این نسخه هم به دلیل طراحی بسیار خوب و پرداختن به موضوعاتی مثل گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و مهندسی ژنتیک، مورد تعریف و تمجید قرار گرفت.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

کوجیما دهه 2000 را با ساخت دنباله‌ای برای متال گیر سالید به نام متال گیر سالید 2: پسران آزادی شروع کرد. این دنباله در آن زمان یکی از بازی‌هایی بود که طرفداران و منتقدین به شدت انتظارش را می‌کشیدند. این عنوان به دلیل گرافیک، گیم‌پلی و داستان خود با استقبال زیادی مواجه شد. هیدئو کوجیما در این بازی به مفاهیمی همچون میم، سانسور، اعمال نفوذ، پدرکشی و همچنین ایرادات بنیادین دموکراسی پرداخته بود.

البته سری متال گیر تنها آثار او نیستند. کوجیما پیش از عرضه متال گیر سالید 2، بازی Zone of the Enders را در سال 2001 عرضه کرد که با استقبال قابل قبولی مواجه شد. علاوه بر این بازی، او تهیه‌کننده عنوان Boktai: The Sun Is in Your Hand نیز بود که در سال 2003 وارد بازار شد. با این حال تمرکز اصلی او در طول این سال‌ها همچنان بر سری متال گیر معطوف بود.

هیدئو کوجیما در سال 2004 نسخه بعدی متال گیر یعنی متال گیر سالید 3: اسنیک ایتر را برای پلی‌استیشن 2 طراحی کرد و ساخت. این بازی برخلاف سایر عناوین این سری که در آینده‌ای نزدیک و بیشتر در محیط‌های داخل ساختمان‌ها دنبال می‌شد، در جریان جنگ سرد و در یکی از جنگل‌های شوروی جریان دارد. این نسخه هم مانند نسخه‌های پیشین، با استقبال زیادی روبه رو شد. کوجیما می‌گوید حتی مادرش هم این بازی را انجام داده و توانسته پس از یک سال و با کمک دوستانش بالاخره آن را تمام کند.

عنوان بعدی در سری متال گیر، متال گیر سالید 4: سلاح‌های میهن‌پرستان بود که در ماه جون سال 2008 (خرداد 1387) روانه بازار شد. هیدئو کوجیما ابتدا تصمیم گرفته بود کارگردانی این بازی را به فرد دیگری واگذار کند و به عنوان تهیه‌کننده و نویسنده در تهیه بازی نقش داشته باشد؛ ولی پس از آن که از سوی افراد ناشناسی تهدید به مرگ شد، تصمیم گرفت تجدید نظر کند. کوجیما اعلام کرد متال گیر سالید 4، آخرین عنوان در سری متال گیر خواهد بود که مستقیما در ساختش نقش خواهد داشت. با این وجود کوجیما در متال گیر طلوع: انتقام دوباره به عنوان تهیه‌کننده و در متال گیر سالید: رهرو صلح به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده دوباره به دنیای متال گیر بازگشت.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما در سال 2013 و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی اعلام کرد که مشغول کار بر روی طراحی و ساخت عنوان بعدی در سری متال گیر به نام متال گیر سالید 5: فانتوم پین است. او گفت این بازی آخرین بازی سری متال گیر خواهد بود که او بر روی آن کار می‌کند و این بار برخلاف بار قبلی، واقعا تصمیم گرفته از این سری کنار بکشد. این بازی در سال 2015 عنوان بهترین بازی اکشن و بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد؛ ولی کوجیما در این مراسم شرکت نداشت و به جای او کیفر ساترلند، بازیگر کانادایی جایزه را دریافت کرد. گفته می‌شود دلیل غیبت کوجیما، اختلافاتش با کونامی بوده و آن‌ها او را از شرکت در این مراسم بازداشتند.

hideo kojima / هیدئو کوجیما

هیدئو کوجیما در دسامبر همان سال اعلام کرد که قصد دارد استودیو Kojima Productions را دوباره و این بار به عنوان یک استودیو مستقل با شراکت سونی راه بیاندازد و اولین بازی این استودیو یک عنوان اختصاصی برای پلی‌استیشن 4 خواهد بود. او در سال 2016 و در جریان نمایشگاه ای3 با انتشار تریلری اعلام کرد که نام این بازی دث استرندینگ (Death Stranding) خواهد بود. این بازی که با شرکت نورمن ریدس، بازیگر سریال مردگان متحرک ساخته شده، در تاریخ 8 نوامبر سال 2019 (17 آبان 1398) بالاخره وارد بازار و با استقبال منتقدین همراه شد.

هیدئو کوجیما از سوی بسیاری از منتقدین و بازیسازهای جهان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دنیای بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. عناوینی که او آن‌ها را طراحی و تولید کرده، استانداردهای جدیدی در صنعت ساخت بازی‌ها تعریف کرده‌اند؛ به گونه‌ای که امروزه بسیاری از ویژگی‌ها و المان‌هایی که ابتدا در سری‌های متال گیر دیدیم، در اکثریت بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نظر شما درباره هیدئو کوجیما و بازی‌هایی که ساخته است چیست؟ شما کدام یک از بازی‌های این بازیساز ژاپنی را بیشتر می‌پسندید؟ لطفا در پایین همین صفحه، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
مسی
.
09 دی 1398، 16:36
پاسخ
0
0
معین جان من این 3 تا را میدم بررسی کنhttps://gamerant.com/platinumgames-games-all-ranked/https://www.thegamer.com/best-sega-video-games-decade-ranked-metacritic/https://gamerant.com/resident-evil-viruses-parasites-mold/
avatar
مسی
.
09 دی 1398، 15:36
پاسخ
0
0
معین جان دیگه مقاله نمیخوای برا ترجمه?سردبیر عزیز که انگار نیستن
avatar
مسی
.
09 دی 1398، 12:13
پاسخ
0
0
خسته نباشی دوست عزیز
avatar
مسی
.
09 دی 1398، 12:12
پاسخ
0
0
خسته نباشی دوست عزیز
avatar
محمد علی‌محمدی
.
09 دی 1398، 14:45
پاسخ
0
0
@مسی
زنده باشی
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402