آشنایی با عارضه مه مغزی + علائم، عوامل و روش درمان مه مغزی

درمان گیاهی مه مغزی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مه مغزی را می‌شناسید؟ برای شما هم پیش آمده که ناگهان احساس کنید هیچ درکی از اطراف خود ندارید؟ در به خاطر آوردن نام همسایه‌تان دچار مشکل می‌شوید؟ گاهی فراموش می‌کنید کلید خانه را کجا گذاشته‌اید؟ دچار مشکل عدم تمرکز هستید؟ این مقاله در مورد علل بروز و درمان مه مغزی را از دست ندهید.

مه مغزی چیست؟ مه مغزی ، روان مه‌آلود یا ابری‌شدن آگاهی شرایطی است که در آن، فرد دچار گیجی، فراموشی و نداشتن تمرکز می‌شود. فرد در این زمان از زمان و محیط اطراف خود به سختی آگاهی می‌یابد. اکثر افراد این حس را شبیه به مه‌آلود بودن ذهنشان توصیف می‌کنند. مه مغزی شرایطی است که این روزها بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم. اما درمان مه مغزی چیست؟ آیا مه مغزی یک عارضه پزشکی است؟ علائم رایج مه مغزی چیست؟ در این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا بررسی این شرایط بپردازیم.

آنچه در ادامه خواهید خواند

مه مغزی چیست؟

دارو برای مه مغزی

همانطور که در مقدمه بدان اشاره شد، مه‌مغزی شرایطی است که بر توانایی تفکر فرد تاثیر می‌گذارد. در این شرایط ممکن است احساس سردرگمی، گیجی، عدم تمرکز، و بی‌نظمی کنید. افراد گاهی اوقات در این شرایط نمی‌توانند کلمات درستی برای بیان افکار خود بیابند، در توجه به زمان و محیط خود دچار مشکل می‌شوند، و نمی‌توانند تمرکز خود بر یک مساله را حفظ کنند.

لازم به ذکر است که مه  مغزی یک وضعیت پزشکی نیست. مه‌مغزی صرفا یک اصطلاح است و به خودی خود نمی‌تواند بیانگر یک عارضه جدی باشد. البته در برخی موارد مانند زمانی که غیر از آن، علائمی از یک بیماری دیگر را دارید و یا به صورت ناگهانی دچار مه مغزی شدید می‌شوید، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. پیش از آنکه به بخش درمان برسیم، ابتدا باید بدانیم چه عواملی بر وقوع آن تاثیر دارند.

عوامل و علائم رایج مه مغزی

تست مه مغزی شامل موارد ساده‌ای است: آیا حافظه‌ای ضعیف دارید و در به خاطر آوردن مسائل ساده، مانند نام فیلم‌ها، دچار مشکل می‌شوید؟ آیا در تمرکز بر روی یک مساله مشکل دارید؟ آیا یادگیری مسائل جدید و به خاطر سپردن اطلاعات تازه برای شما مشکل است؟ در این بخش با ما باشید تا عوامل مه مغزی را باهم مرور کنیم.

بارداری

تست مه مغزی

بسیاری از بانوان در دوران بارداری در به خاطر سپردن مسائل ضعیف می‌شوند. حمل نوزاد بدن شما را دچار تغییرات بسیاری می‌کند و مواد شیمیایی که برای حفاظت از نوزاد شما ترشح می‌شود، ممکن است باعث مشکلات حافظه شود.

بیماری ام‌اس

بیماری ام‌اس بر سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر دارد و می‌تواند نحوه صحبت کردن فرد را تغییر دهد. حدود نیمی از بیماران ام‌اس مشکلات حافظه، توجه، برنامه‌ریزی یا زبانی دارند.

سرطان و درمان سرطان

شیمی درمانی در سرطان، می‌تواند منجر به چیزی شود که به آن “مغز شیمی درمانی” می‌گویند. افراد تحت درمان شیمی درمانی ممکن است در به خاطر سپردن اسامی و تاریخ‌ها دچار مشکل شوند، انجام چند کار به صورت هم‌زمان برایشان مشکل باشد و یا انجام یک کار کمی بیشتر از حد معمول برای آنان طول بکشد.

این مشکلات معمولا پس از پایان شیمی درمانی، به سرعت از بین می‌روند، اما در برخی افراد ممکن است مدت زمانی بیشتری باقی بمانند. همچنین اگر سرطان، خود مغز را درگیر کرده باشد، در این صورت سرطان می‌تواند سبب بروز مه  مغزی شود.

یائسگی

بسیاری از زنان وقتی به مرحله یائسگی می‌رسند، ممکن است یادگیری مسائل جدید و یا به خاطر سپردن اطلاعات برایشان دشوارتر شود. در این سن، حدود 50 سالگی، زنان دچار مشکلاتی مانند تعریق ناگهانی، افزایش ضربان قلب و سایر تغییرات بدن نیز می‌شوند. مه مغزی زنان در دوران بارداری و یائسگی، به علت عدم تعادل هورمون‌ها امری طبیعی است.

داروها

درمان دارویی مه مغزی

برخی از انواع داروها، تجویزی و یا بدون نسخه، می‌توانند سبب ایجاد مه مغزی شوند. اگر با مصرف یک دارو احساس می‌کنید افکارتان واضح نیست و یا ناگهان چیزهایی را فراموش می‌کنید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

احتمال می‌رود حساسیت به برخی مواد، طبیعی یا شیمیایی، نیز سبب بروز این عارضه شود، اما در این مورد هنوز بین پزشکان اختلاف نظر است.

سندرم خستگی مزمن (CFS)

در این وضعیت، بدن و ذهن شما برای مدت طولانی خسته است. ممکن است احساس سردرگمی، فراموش‌کاری یا ناتوانی در تمرکز داشته باشید.

افسردگی

مه مغزی در طب سنتی

هنگام افسردگی ممکن است مسائل را به خوبی به خاطر نیاورید. تشخیص اینکه این از دست دادن انرژی و انگیزه ناشی از افسردگی است و یا افسردگی با تاثیر بر مغز شما سبب ایجاد مه مغزی می‌شود، دشوار است. به هرحال درمان افسردگی می‌تواند سبب درمان مه مغزی شود.

خواب

شما به خواب نیاز دارید تا مغزتان بتواند استراحت کند. اما بیش از حد خوابیدن نیز می‌تواند سبب ایجاد مه مغزی شود. برای خواب خود برنامه‌ریزی داشته باشید. دقیقا پیش از خوابیدن از خوردن غذاهای سنگین، و نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی خودداری کنید. کامپیوتر و گوشی خود را دور از دسترس قرار دهید. گوش سپردن به یک آهنگ آرامش‌بخش نیز توصیه می‌شود.

اگر احساس می‌کنید مشکل شما در اثر اختلال خواب است، حتما با پزشک خود صحبت کنید، چرا که کمبود خواب نیز همانند پرخوابی می‌‌توانند سبب بروز مه مغزی شود.

لوپوس

بیماری لوپوس در طولانی مدت سبب می‌شود سیستم ایمنی به بدن شما حمله کند و علائم آن نیز مختلف است. حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس از مشکلات حافظه، گیجی و عدم تمرکز رنج می‌برند.

تغذیه نامناسب

درمان اختلال حواس پرتی و مغز مه آلود

تغذیه نامناسب مانند مصرف بیش از حد قندها، کمبود آب و کمبود آهن همگی می‌توانند از عوامل بروز مه مغزی باشند.

استرس

استرس بر سطح کورتیزول بدن، که به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، تاثیر دارد. این عارضه در افرادی با سطح کورتیزول بالا و یا بسیار پایین دیده شده است.

مه مغزی در کرونا

به تازگی گزارشات مختلفی از بیماران بهبودیافته از کرونا دریافت شده، که از ابتلا به مه‌مغزی سخن گفته‌اند. مه مغزی امیکرون نیز جدیدا به فهرست علائم ابتلا به کرونا افزوده شده است. بین 50 تا 80 درصد مبتلایان به کرونا از این عارضه نیز رنج می‌برند. گاهی اوقات مه‌مغزی تا چند ماه پس از بهبود کرونا نیز در افراد دیده می‌شود.

درمان بیماری Brain Fog

شیوه درمان اختلال حواس پرتی و مغز مه آلود با توجه به علت بروز آن در بدن شما، متفاوت است. پس بهتر است ابتدا دلیل آن را بیابید و سپس به دنبال درمان، درمان دارویی یا درمان گیاهی مه مغزی ، باشید.

درمان دارویی

درمان دارویی مه مغزی در مواردی که فرد به علت ابتلا به ام‌اس، لوپوس و یا افسردگی از این عارضه رنج می‌برد، جواب می‌‌دهد. در مواردی که مه  مغزی به علت عدم تعادل هورمون‌ها رخ می‌دهد، مانند دوران یائسگی، مکمل‌های هورمونی و داروها می‌تواند درمانی برای مه مغزی باشد.

تغییر رژیم غذایی

بیماری brain fog

همانطور که پیشتر اشاره شد، تغزیه نامناسب نیز می‌تواند از علائم بروز مه‌مغزی باشد. در این مورد بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید. فست‌فودها، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، شیرینی زیاد، مواد کافئین‌دار و الکلی را حذف کرده و مواد مغذی شامل ویتامین‌ها و پروتئین را وارد رژیم غذایی خود کنید. در این موارد استفاده از مولتی ویتامین نیز می‌تواند یک دارو برای مه مغزی محسوب شود.

رهایی از استرس

این روزها رهایی از استرس کار ساده‌ای نیست! پس قطعا قرار نیست بگوییم برای درمان مه‌مغزی، استرس را فراموش کنید. اما ساعاتی از روز را به انجام کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید. در این ساعات مغز با ترشح دوپامین، هورمون شادی، به کاهش علائم مه  مغزی کمک می‌کند. ورزش کردن، حمام و مدیتیشن گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

خواب کافی و مناسب

علائم رایج مه مغزی

همانطور که در بخش عوامل اشاره شد، کم‌خوابی و پرخوابی هر دو بر بروز مه‌مغزی تاثیر دارند. در این موارد برنامه‌ریزی برای یک خواب مناسب و کافی، تاثیر شگرفی در کاهش علائم و درمان مه مغزی دارند.

علاوه بر موارد ذکرشده، تمرینات یادگیری و حافظه، مدیتیشن، ورزش، حل کردن جدول و پازل، رعایت نظم در چیدمان وسائل، تکنیک‌های سازماندهی، و صحبت با روانشناس نیز از راه‌های درمان مه مغزی هستند.

مه مغزی امیکرون

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بیماری مه مغزی ، علائم و عوامل موثر بر آن خواندیم. در انتها نیز مروری بر چند روش درمان مه مغزی داشتیم. آیا شما اکنون دچار این عارضه شده‌اید؟ آن لحظات را چگونه توصیف می‌کنید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

علائم مه مغزی چیست؟

گیجی، سردرگمی، پریشانی، عدم تمرکز، ناتوانی در به خاطر آوردن مسائل یا یادگیری مسائل جدید از علائم مه مغزی هستند. در این حالت شما احساس می‌کنید یک مه عظیم ذهن شما را در برگرفته و برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز دچار مشکل می‌شوید.

چرا به مه مغزی مبتلا می‌شویم؟

عوامل مختلفی سبب بروز مه مغزی می‌شوند. از رژیم غذایی نامناسب، خواب ناکافی و استرس گرفته تا ابتلا به برخی بیماری‌ها، عدم تعادل در هورمون‌ها و مصرف برخی داروها. برای آشنایی با هریک از موارد ذکرشده و دیگر عوامل موثر در بروز مه مغزی به بخش عوامل مه مغزی در مقاله مراجعه کنید.

بیماری مه مغزی چیست؟

مه مغزی شرایطی است که فرد در آن دچار گیجی، سردرگمی، عدم تمرکز و فراموشی میشود. این عارضه یک وضعیت پزشکی تلقی نمی‌شود، و عوامل بسیاری بر بروز آن تاثیر دارد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402