معرفی فیلم رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption) ؛ تریلر، دانلود و حقایق جالب

فیلم سینمایی The Shawshank Redemption / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption)، از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان در ژانر درام و جنایی به کارگردانی فرانک دارابونت است. در این مقاله پس از دانلود و معرفی فیلم، به سراغ حقایق جالب فیلم سینمایی The Shawshank Redemption می‌رویم.

فیلم سینمایی The Shawshank Redemption محصول سال 1994 و توزیع شده توسط شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) است که به عنوان برترین فیلم‌ تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود. همچنین بازیگرانی چون تیم رابینز (Timothy Francis Robbins)، مورگان فریمن (Morgan Freeman) و باب گانتون (Bob Gunton) در آن به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده‌ است. همچنین گفتنی است که این فیلم در حال حاضر در فهرست 250 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارد و در سایت IMDB با بیش از یک میلیون رای رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ است.

در ویدئو زیر تریلر فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ با زیرنویس فارسی را مشاهده می‌کنید.

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم رستگاری در شاوشنگ با ما همراه شوید. ما پس از دانلود فیلم و مروری بر داستان و بازیگران، نگاهی به حقایق فیلم رستگاری در شاوشنگ خواهیم داشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید

دانلود فیلم رستگاری در شاوشنگ

در بخش اول مقاله، لینک‌های دانلود فیلم سینمایی The Shawshank Redemption را برای شما آماده کرده‌ایم. امیدواریم از تماشای این شاهکار سینمایی لذت ببرید.

داستان فیلم سینمایی The Shawshank Redemption

معرفی فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

داستان فیلم از سال 1947 آغاز می‌شود. اندی دوفرین بانکدار موفقی است که به جرم قتل همسرش و معشوقه وی، به اشتباه مجرم شناخته شده و به زندان شائوشنگ منتقل می‌شود. اندی کم‌کم می‌آموزد که چگونه در این زندان غم‌انگیز با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات، زندگی کند. او به مرور با بقیه زندانیان دوست می‌شود که یکی از آنها رد است. رد، طبق گفته خودش به دلیل ارتکاب قتل، محکوم به حبس ابد است. اما آیا اندی می‌تواند این حکم نامنصفانه را تاب بیاورد؟

بازیگران فیلم رستگاری در شاوشنگ

تام هنکس (Tom Hanks)، کوین کاستنر (Kevin Costner)، تام کروز (Tom Cruise)، نیکولاس کیج (Nicolas Cage)، جانی دپ (Johnny Depp) و چارلی شین (Charlie Sheen) همگی برای بازی در نقش اندی دوفرین در نظر گرفته شده بودند. تام هنکس بازی در این فیلم را به خاطر حضور در فیلم Forrest Gump (فارست گامپ) رد کرد. کوین کاستنر نیز به خاطر بازی در فیلم Waterworld این نقش را نپذیرفت. او بعدها به خاطر رد کردن این نقش بسیار حسرت خورد. درنهایت این نقش نصیب تیم رابینز شد.

در ادامه مروری بر بیوگرافی بازیگران اصلی داریم و سپس با بقیه هنرپیشه‌های فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ نیز آشنا می‌شویم.

تیم رابینز در نقش اندی دوفرین

Tim Robbins / بازیگران فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

تیم رابینز (Tim Robbins)، با نام کامل تیموتی فرانسیس رابینز، یک بازیگر، فیلمساز و نوازنده است. وی متولد 16 اکتبر 1958 (24 مهر 1337) در ایالت کالیفرنیا است. والدین او نوازنده، خواننده و بازیگر بودند. رابینز فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1982 آغاز کرد و در سل 1994 با بازی در نقش اندی در فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ به شهرت رسید. دو سال بعد برای کارگردانی فیلم Dead Man Walking نامزد اسکار شد، و در سال 2004 توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را برای فیلم Mystic River کسب کند.

تیم رابینز بازیگر سینما و تلویزیون است. آخرین فیلم سینمایی او، فیلم Dark Waters بود که در سال 2019 اکران شد. او در سریال Castle Rock (2019) در فصل دوم نقش اصلی را داشت. در حال حاضر نیز مشغول بازی در سریال The Power است که در آن نقش اصلی سریال را دارد.

مورگان فریمن در نقش الیس بوید ردینگ (رد)

Morgan Freeman / بررسی فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی The Shawshank Redemption

مورگان فریمن (Morgan Freeman) بازیگر، راوی و کارگردان محبوب آمریکایی است. او متولد 1 ژوئن 1937، برابر با 11 خرداد 1316، در ایالت تنسی آمریکا است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1964 آغاز کرده است. فریمن به سبب صدای عمیق متمایزش و همچنین بازی در ژانرهای مختلف، شناخته می‌شود. از آغاز حضور او در حوزه بازیگری بیش از 5 دهه می‌گذرد و در این مدت افتخارات بسیاری کسب کرده است. از مهمترین این افتخارات می‌توانیم 4 نامزدی و 1 برد جایزه اسکار، 4 نامزدی و 2 برد جایزه گلدن گلوب و 3 نامزدی جایزه امی را نام ببریم.

مورگان فریمن در آثار بسیاری حضور داشته است. از فیلم Million Dollar Baby (2004)، که جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد، تا سه‌گانه The Dark Knight (2005-2012) نولان. از جدیدترین کارهای او می‌توانیم مجموعه The Story of Us with Morgan Freeman محصول سال 2017 تا کنون، فیلم Coming 2 America و فیلم Hitman’s Wife’s Bodyguard هر دو محصول سال 2021 را نام ببریم.

باب گانتون در نقش ساموئل مورتن

Bob Gunton / دانلود فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی The Shawshank Redemption

رابرت پاتریک گانتون جونیور، که به اختصار با نام باب گانتون (Bob Gunton) شناخته می‌شود، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. باب متولد 15 نوامبر 1945 (24 آبان 1333) در کالیفرنیا است. او بازیگری را از سال 1979 آغاز کرد و با نقش ساموئل نورتون در فیلم رستگاری در شاوشنگ، نقش جورج ارل در فیلم Demolition Man (1993) و نقش سایرس ونس در فیلم Argo (2012) شناخته می‌شود. وی را اخیرا در فیلم Ghostbusters: Afterlife (2021) در نقش دکتر اگون اسپنگلر/ گوست فارمر دیده‌ایم.

ویلیام سدلر در نقش هیوود

William Sadler / حقایق فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

ویلیام توماس سدلر (William Thomas Sadler) بازیگر آمریکایی، متولد 13 آوریل 1950 (24 فروردین 1329) در نیویورک است. وی با نقش سناتور ورنون ترنت در فیلم The Pacific (2010)، نقش دث در مجموعه فیلم‌های Bill & Ted، و نقش کلنل استوارت در فیلم Die Hard 2 (1990) شناخته می‌شود. وی ایفاگر نقش متیو الیس در فیلم Iron Man 3 (2013) و سریال Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. است.

سخن کوتاه می‌کنیم و در ادامه به اختصار با نام و نقش دیگر بازیگران این شاهکار آشنا می‌شویم.

  • کلنسی براون (Clancy Brown) در نقش بایرون هدلی، سرپرست نگهبانان زندان
  • گیل بلوز (Gil Bellows) در نقش تامی ویلیامز، محکوم جوان زندان
  • جیمز ویتمور (James Whitmore) در نقش بروکس هاتلن، کتابدار زندان
  • مارک رولستون (Mark Rolston) در نقش باگر دیاموند، رئیس باند خواهران
  • بیل بولندر (Bill Bolender) در نقش المو بلاچ
  • جفری دیمون (Jeffrey DeMunn) در نقش وکیل دادگستری
  • فرانک مدرانو (Frank Medrano) در نقش فت اس، همبند جدید اندی
  • ند بلامی (Ned Bellamy) در نقش نگهبان زندان یانگ بلاد
  • دن مک‌مانوس (Don McManus) در نقش نگهبان زندان وایلی

حقایق فیلم رستگاری در شاوشنگ

در این بخش با حقایقی درباره شخصیت اندی دوفرین در فیلم رستگاری در شاوشنگ و حقایق جالب فیلم آشنا می‌شویم.

فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ / حقایقی درباره شخصیت اندی دوفرین در فیلم رستگاری در شاوشنگ

  • اندی دوفرین واقعی کیست؟ این شخصیت یک شخصیت خیالی و قهرمان رمان استیون کینگ است. اندی دوفرین در زندگی واقعی وجود ندارد.
  • در تحلیل روانشناسی فیلم رستگاری در شاوشنگ می‌‎توان سخن‌ها گفت و حتی مقاله‌ای را جداگانه به این مبحث اختصاص داد. برای مثال اروین یالوم، روانپزشک معروف، معتقد است انسان می‌تواند برای زندگی کردن معنا بسازد، و ما مثال این جمله را در اندی می‌بینیم که برای زندگی در زندان معنایی می‌یابد. از دیگر موارد روانشناسی فیلم می‌توانیم به “عادت به محیط اطراف” و “تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از محیط” را نام ببریم.

نکات جالب از سکانس های فیلم

  • صحنه‌های خارجی این فیلم، در زندان ایالتی اوهایو گرفته شد. اما وضعیت زندان به حدی بد بود که به خاطر فیلمبرداری لازم بود تا نوسازی‌هایی در محل صورت می‌گرفت. به همین خاطر، بسیاری از نماهای داخلی زندان، در یک استودیو ضبط شد، چرا که تصور می‌شد ساختن محیط یک زندان از نو، بسیار ارزانتر از بازسازی محیط داخلی آن زندان تمام می‌شود.
  • سازمان حمایت از حیوانات در ایالات متحده حسابی فیلمبرداری این فیلم را زیر نظر داشت و به خصوص روی کلاغ بروکس متمرکز بود. در طول صحنه‌ای که اندی کرمی را در غذای خود پیدا می کند و بروکس می‌خواهد آن را به کلاغش بدهد، این سازمان نسبت به این صحنه اعتراض کرد و سازندگان مجبور شدند تا یک کرم مرده را پیدا کنند و به کلاغ بدهند.

حقایق فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی The Shawshank Redemption

  • صحنه ای که «اندی» و «رد» (Red) برای اولین بار در حیاط زندان با هم گفتگو می کنند، رد دستکش بیسبالی به دست دارد. ضبط این سکانس 9 ساعت طول کشید و در طول این مدت مورگان فریمن تمام وقت این دستکش در دستش بود، بدون اینکه حتی یک کلمه اعتراض کند. روز بعد او که دستش آسیب دیده بود، با دست بسته در محل فیلمبرداری ظاهر شد.
  • عکس جوانی رد (مورگان فریمن) که در پرونده زندان او ضمیمه شده بود، در واقع عکس پسر کوچکتر او، آلفونسو فریمن است. آلفونسو همچنین در صحنه آوردن زندانیان جدید، نقش زندانی‌ای را بازی می‌کند که جمله «ماهی تازه! تازه از دریا گرفتیم‌شون!» را فریاد می‌زند.
  • سکانس معروف رستگاری در شاوشنگ صحنه‌ای است که اندی پس از فرار زیر باران است.
  • در یکی از صحنه‌های فیلم، وقتی اندی از رد می پرسد که چرا دستگیر شده، او می گوید: «من مرتکب قتل شدم.» در رمان اصلی، ماجرای این قتل به صورت کامل توضیح داده شده که طی آن رد ترمز خودروی همسرش را قطع می‌کند تا او را به قتل برساند، اما همسر همسایه و فرزندش نیز همراه با همسر او سوار این خودرو می‌شوند و به همین خاطر، او به جرم قتل سه نفر محاکمه می‌شود.
  • احتمالا شما هم این جمله معروف را شنیده‌اید: “بزار یه چیزی رو بهت بگم دوست من. امید چیز خطرناکیه. امید میتونه یک مرد رو دیوونه کنه”. این در واقع یک جمله معروف فیلم رستگاری در شاوشنگ است که رد به اندی می‌گوید.
  • در صحنه ای که اندی وارد کتابخانه بروکس (Brooks) می‌شود و در همان حال کلاغ بروکس در حال قار قار است، تیم رابینز باید می‌گفت که «هی جیک، بروکس کجاست؟» و وقتی باید جمله‌اش را ادا می‌کرد که کلاغ قار قار نکند، چرا که به کلاغ نمی‌شد، آموزش داد که چه وقتی صدا در بیاورد. رابینز توانست الگوی قار قار کردن کلاغ را متوجه شود و خودش را به گونه‌ای با این زمانبندی انطباق دهد و برای این کار فرانک دارابونت او را تحسین کرد.

جمله معروف فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

  • در صحنه‌های ابتدایی فیلم، هنگامی دست اندی را در نمای بسته می بینیم که مشغول پر کردن اسلحه است، این دستان در واقع دست‌های کارگردان، فرانک دارابونت هستند. در یکی دیگر از صحنه‌های فیلم هنگامی که اندی نام خود را روی دیوار سلول حک می کند، باز هم دستان دارابونت در نمای بسته دیده می‌شوند. این کلوزآپ‌ها بعدها دوباره ضبط شدند، چرا که دارابونت اعتقاد داشت، فقط خودش می‌توانسته آنچه که می‌خواسته را با دستانش نشان بدهد.
  • این فیلم در سال 1995 در تایوان به روی پرده سینماها رفت. بسیاری از بیننده‌های این فیلم، تصور می‌کردند که داستان فیلم اکشن باشد.

حقایقی در مورد بازیگران و عوامل فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

  • Allen Greene کیست ؟ در ابتدای تیتراژ پایانی فیلم، جمله «به یاد آلن گرین» نمایش داده می‌شود. او کارگزار و دوست صمیمی فرانک دارابونت بود. او درست در روزهای پایانی ساخت فیلم به علت بیماری ایدز درگذشت.
  • راب راینر (Rob Reiner) آن قدر عاشق فیلمنامه فرانک دارابونت شد که حاضر بود 2.5 میلیون دلار برای حقوق فیلمنامه به او پرداخت کند تا خودش فیلم را کارگردانی نماید. اما دارابونت تصمیم گرفت این فرصت را برای خودش استفاده کند.
  • کلانسی براون (Clancy Brown) بابت بازی در نقش شخصیت ستوان هادلی در این فیلم، از سوی مسئولین زندان‌های واقعی پیشنهاد کار دریافت کرد. البته او این پیشنهادها را رد کرد، چرا که شخصیت او در فیلم بد بود و نمی‌خواست زندانبانان جلوه بدی پیدا کنند.

تحلیل روانشناسی فیلم رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی The Shawshank Redemption

  • استیون کینگ (Stephen King) حقوق ساخت فیلم از روی رمانش را به قیمت 5 هزار دلار به فرانک دارابونت فروخت. او هیچ وقت چک دارابونت را نقد نکرد. سال ها بعد از اینکه The Shawshank Redemption ساخته شد، او این چک را قاب کرد و با این یادداشت برای کارگردان فرانک دارابونت ارسال کرد: «این پول را برای زمانی نگاه دار که مشکلی برایت پیش آمد و خواستی وثیقه بگذاری تا آزاد شوی، دوستدار تو، استیو.»
  • کلینت ایستوود (Clint Eastwood)، هریسون فورد (Harrison Ford)، پل نیومن (Paul Newman) و رابرت ردفورد (Robert Redford) همگی برای نقش «رد» در نظر گرفته شده بودند که یک ایرلندی با موهای خاکستری بود. اما، فرانک دارابونت، از همان ابتدا مورگان فریمن را به خاطر صدای خاصش و ظاهرش برای این نقش در نظر داشت.

افتخارات فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

سکانس معروف رستگاری در شاوشنگ / فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ

  • فیلم سینمایی The Shawshank Redemption با داشتن بیش از یک میلیون رای در همین سایت، بیشترین رای‌های کاربران را به خود اختصاص داده است؛ تنها فیلم دیگری که بیش از یک میلیون رای دارد، شوالیه تاریکی است که البته رای‌های این فیلم هم چند هزار کمتر از The Shawshank Redemption است.
  • در مجله امپایر از این فیلم، به‌عنوان چهارمین فیلم برتر تاریخ یاد شده است.
  • این فیلم همزمان با فیلم موفق فارست گامپ (در یک سال) ساخته شد و تقریباً در تمامی جایزه‌های اسکار، با این فیلم رقیب بود. فارست گامپ در همه رقابت‌ها پیروز شد و در این سال رستگاری در شاوشنک موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نشد. البته بعدها در لیست 250 فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDB که بر اساس رای مردم است، رستگاری در شاوشنک در رتبه 1 و فارست گامپ در رتبه 13 قرار گرفت.
  • فیلم سینمایی The Shawshank Redemption با امتیاز 9.3 در سایت IMDb (بانک اینترنتی اطلاعات فیلم‌ها) برترین فیلم تاریخ سینما با بیش از 1،300،000 رای محسوب می‌شود و بالاتر از فیلم پدرخوانده، در رتبه یکم فهرست 250 فیلم برتر تاریخ در این سایت قرار دارد.
  • این فیلم در کل بسیار فروش کمی در گیشه داشت.
  • علی رغم فروش کم این فیلم در گیشه، تعداد 320 هزار نسخه فیلم ویدیویی از روی آن به فروش رفت.

سخن پایانی

فیلم رستگاری در شاوشنگ / اندی دوفرین واقعی

مقاله بررسی فیلم رستگاری در شاوشنگ در اینجا به پایان می‌رسد. نظر شما در مورد این شاهکار به یاد ماندنی دارابونت چیست؟ اگر هنوز فیلم سینمایی رستگاری در شاوشنگ را تماشا نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریعتر برای دانلود و تماشای فیلم اقدام کنید. اگر فیلم را تماشا کرده‌اید، نظرات خود در مورد فیلم از جمله داستان، بازی بازیگران، نکات جالب و روانشناسی، کارگردانی و غیره را با ما و دوستان خود، از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا داستان فیلم رستگاری در شاوشنگ واقعی است؟

خیر. این فیلم براساس کتابی از استیون کینگ ساخته شده و زاده ذهن نویسنده است.

زندان شاوشنگ کجاست؟

زندان شاوشنگ یک زندان خیالی در ایالت مین است. استیون کینگ در چند داستان دیگر نیز به این زندان اشاره می‌کند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مهدی
.
15 آذر 1398، 23:09
پاسخ
1
2
نقدی بر فیلمنامه وارد است و اون هم اینکه لوله های فاضل آب زندان ها تماما دارای حسارها و شبکه های فلزی و حتی زندانهای قرون وسطی هم دارای شبکه میل گرد هستند و هیچ کس نمیتواند براحتی این فیلم از آنها رد شود.
avatar
بهشتی
.
14 مهر 1402، 17:14
پاسخ
0
0
@مهدی
اگر فیلم رو بخواین نقد کنین اشتباهات زیاد و مهمتر از این مورد هست ، ولی باز هم از زیبایی این فیلم کم نمیکنه ، بازی بازیگران و موضوع فیلمنامه به قدری خوب و قدرتمند هست که باعث شده این فیلم در خاطره ها بمونه، این فیلم از اون دسته فیلمهایی هست که میشه بارها و بارها دیدش و بازم سیر نشد.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402