چک لیست کامل فرایند جذب واستخدام نیروی انسانی

چک لیست کامل فرایند جذب واستخدام نیروی انسانی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فرآیند جذب و استخدام نیروهای کاری در یک شرکت یا سازمان، می‌تواند شامل مراحلی همچون انتشار آگهی‌های استخدامی در فرصت های شغلی مختلف و جذب و استخدام بهترین متقاضی استخدامی باشد. اگر به‌عنوان یک کارشناس منابع انسانی قصد دارید رزومه خود را برای شرکت‌ها ارسال کنید، باید با تمام مراحل موجود در فرآیند استخدام نیروی انسانی آشنا باشید.

در این مقاله، با معرفی 6 مرحله بسیار مهم در فرآیند استخدام و جذب نیروی انسانی در خدمت شما هستیم. همچنین با بیان تعریفی از فرآیند استخدام نیروی انسانی در فرصت های شغلی مختلف، نگاهی به وظایف و مسئولیت‌های یک مسئول منابع انسانی خواهیم انداخت. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

فهرست عناوین مطلب:

معرفی شغل کارشناس منابع انسانی

شرکت‌ها به‌منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و انتخاب بهترین متقاضیان استخدامی، از کارشناسان حوزه منابع انسانی استفاده می‌کنند. این متخصصان با توجه به چک لیست فرآیند جذب و استخدام نیروی انسانی، اقدام به جذب نیروهای کاری در فرصت های شغلی مختلف می‌کنند.

کارمند منابع انسانی با انجام بررسی‌ها، ارائه برنامه‌های توسعه فردی و ایجاد تعامل سازنده با کارکنان، به حفظ عملکرد کارکنان در بالاترین سطح ممکن کمک می‌کند. همچنین اطمینان یافتن از این موضوع که به تعداد کافی نیروی کاری استخدام شده‌ است، از موارد بسیار مهم در شرح وظایف و مسئولیت‌های یک مسئول منابع انسانی است.

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم تیم منابع انسانی، پیگیری و رسیدگی به‌موقع به مشکلات و مسائل کارکنان شرکت و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای حل این مسائل است. ارائه این راه‌حل‌ها می‌تواند موجب صرفه جویی قابل‌توجه در زمان، هزینه و انرژی موردنیاز برای انجام کارها شود. از دیگر وظایف و مسئولیت‌های بسیار مهم برای این موقعیت شغلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌روزرسانی داده‌های مرتبط با منابع انسانی
  • ارائه و پشتیبانی از پروژه‌های منابع انسانی شامل برنامه‌های توسعه فردی و نظرسنجی‌ها
  • برگزاری جلسات مستمر با مسئولان واحدها در راستای تسهیل امور منابع انسانی
  • ایجاد تعامل سازنده با کارکنان و کارمندان به‌منظور حل مشکلات و افزایش سطح رضایت‌مندی‌ آن‌ها

این در حالی است که در جایگاه مدیریت و رهبری تیم منابع انسانی، یک مدیر منابع انسانی باید توانایی برنامه‌ریزی، ارزیابی و سازمان‌دهی امور منابع انسانی را داشته باشد. مدیریت و رهبری فرآیند جذب و استخدام و ارائه برنامه‌های موثر برای تشویق کارکنان، از دیگر وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر منابع انسانی هستند.

فرآیند استخدام و جذب نیروی انسانی

فرآیند استخدام شامل مراحلی است که به استخدام بهترین گزینه استخدامی کمک می‌کنند. یک مرحله بسیار مهم در فرآیند جذب و استخدام، ارائه توضیحات شغلی دقیق و مناسب است. به شکلی که مواردی مانند شرایط کاری، شرح وظایف و حقوق و دستمزد پیشنهادی، باید در یک آگهی استخدامی به‌دقت موردتوجه قرار گیرند.

انجام مصاحبه‌های شغلی به شکل تلفنی، تماس ویدیویی و حضوری در کنار تهیه فرم های ارزیابی، از دیگر مراحل بسیار مهم در فرآیند جذب و استخدام نیروی انسانی شرکت‌ها هستند. با اجرای بهینه فرآیند استخدامی، بهترین متقاضیان استخدامی در سریع‌ترین زمان ممکن انتخاب خواهند شد. در ادامه به 6 مرحله بسیار مهم که معمولا در فرآیند استخدام نیروی انسانی شرکت‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند، اشاره خواهیم کرد.

1.      نیازسنجی

این مرحله را می‌توان مهم‌ترین مرحله در فرآیند جذب و استخدام نیروی انسانی دانست. در این مرحله بسیار مهم از فرآیند استخدامی، شرایط و شایستگی های موردنظر برای انجام وظایف و مسئولیت‌ها در فرصت های شغلی مختلف تعیین می‌شوند.

2.      تهیه یک شرح شغل مناسب

در شرح شغل، به نیازهای شرکت در فرصت های شغلی مختلف به‌دقت و به شکل واضح اشاره می‌شود. یک شرح شغل مناسب به متقاضیان استخدامی کمک می‌کند تا بتوانند جایگاه شغلی موردنظر را درک نموده و شرایط خود را با شرایط موردتوجه کارفرما مورد مقایسه قرار دهند.

3.      انتشار آگهی استخدامی و یافتن مناسب‌ترین نیروی کاری

در این مرحله آگهی استخدامی در سایت‌های کاریابی، موسسات کاریابی و روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. فراموش نکنید که اجرای اصول بازاریابی برای استخدام نیروی انسانی متخصص و کارآمد، یک مرحله بسیار مهم در فرآیند جذب نیروی انسانی است.

انجام مواردی مانند ایجاد صفحات برای فرصت های شغلی مختلف در سایت شرکت، معرفی برند و انتشار آگهی‌های استخدامی در مکان‌های مناسب، می‌تواند به یافتن و جذب نیروی انسانی موردنظر کارفرما منجر شود. در ادامه به برخی دیگر از روش‌هایی که به یافتن مناسب‌ترین متقاضی استخدامی کمک خواهند کرد، اشاره می‌کنیم.

جستجوی متقاضیان استخدامی غیرفعال

به دنبال افراد با استعدادی باشید که ممکن است به شکل فعالانه در حال جستجوی شغل نباشند. این گروه از متقاضیان استخدامی دارای مهارت‌ها و شرایط استخدامی موردتوجه شما هستند، اما هنوز برای فرصت های شغلی موجود در سازمان رزومه‌ای را ارسال نکرده‌اند.

در برخی از مواقع یافتن افراد بسیار ماهر و متخصص در فرصت های شغلی مختلف، کار بسیار دشواری خواهد بود. در چنین مواقعی بهتر است شخصا وارد عمل شده و به دنبال نیرویی با تخصص و شایستگی های موردنظر خود باشید.

همچنین ممکن است برخی از افراد آگهی‌های استخدامی شما را مشاهده نکرده باشند. درنتیجه شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و بانک اطلاعاتی رزومه‌های ارسال‌شده، افراد موردنظر خود را که برای فرصت های شغلی کنونی رزومه‌ای ارسال نکرده‌اند، پیدا کنید.

استفاده از شبکه‌های ارتباطی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در فرآیند جذب و استخدام، استفاده از شبکه‌های ارتباطی درون و برون‌سازمانی است. هریک از کارکنان شرکت می‌توانند منبعی بسیار خوب برای یافتن متقاضیان استخدامی با شایستگی های موردنظر باشند.

استفاده از شبکه ارتباطی می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه‌های استخدام و جذب نیروی انسانی شود. این در حالی است که استفاده از شبکه‌های ارتباطی، روند استخدامی در فرصت های شغلی مختلف را تسریع می‌نماید.

شرکت در نمایشگاه های کار

نمایشگاه های کار که هرساله از طرف شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شوند، فرصتی بسیار مناسب برای ارتقای برند کارفرمایی و جذب نیروی انسانی جدید هستند. شما می‌توانید به شکل آنلاین و حضوری در نمایشگاه های کار شرکت کنید.

4.      تقلیل گزینه‌های استخدامی

برای هر آگهی استخدامی ممکن است ده‌ها رزومه از طرف کارجویان ارسال شود. انتخاب داوطلبانی با شرایط استخدامی مناسب‌تر برای انجام مصاحبه شغلی، می‌تواند موجب صرفه جویی در زمان شود.

5.      مصاحبه با داوطلبان

فرد مصاحبه کننده باید در طول مصاحبه شغلی ضعف‌ها و نقاط قوت متقاضیان استخدامی را به‌خوبی شناسایی کند. همچنین آگاهی از انتظارات شغلی، حقوق و دستمزد موردنظر کارجو و شخصیت افراد دعوت‌شده به مصاحبه کاری، از دیگر موارد بسیار مهم در این مرحله از فرآیند استخدام نیروی انسانی هستند.

همچنین فراموش نکنید که بهبود تجربه متقاضیان استخدامی، خود یک مرحله بسیار مهم در فرآیند استخدام و جذب نیروی انسانی است. طرح سوالات مرتبط با فرصت های شغلی، اطلاع‌رسانی به‌موقع درباره وضعیت استخدامی متقاضیان و ایجاد تجربه‌ای خوشایند از فرآیند استخدام در شرکت، برگ برنده شما برای جذب متخصصان و نیروهای کاری بااستعداد خواهد بود.

6.      ارزیابی متقاضیان

انجام ارزیابی‌های دقیق بعد از مصاحبه شغلی، یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در انتخاب مناسب‌ترین متقاضی استخدامی است. در این مرحله می‌توانید با تهیه فرم های ارزیابی و انجام ارزیابی‌های مناسب، بهترین فرد را انتخاب کنید. همچنین استفاده از نرم افزار جذب و استخدام، به روند تصمیم گیری شما سرعت بخشیده و مدیریت و رهبری فرآیند استخدام را آسان‌تر می‌نماید.

جمع‌بندی

در این مقاله به 6 مرحله بسیار مهم در فرآیند جذب و استخدام نیروی انسانی نگاهی انداختیم. به شکلی که با رعایت موارد مطرح‌شده در این چک‌لیست، می‌توانید نیرویی با شایستگی های موردنظر خود را در مدت‌زمان کوتاهی پیدا کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402