معرفی فیلم سینمایی بلید رانر 1982 (Blade Runner) + نکات جالب درباره فیلم

معرفی فیلم سینمایی بلید رانر 1982
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گاهی سر زدن به آثار قدیمی معروف تجربه‌ای لذت بخش برای انسان خواهد بود. فیلم سینمایی بلید رانر 1982 از جمله آثار مشهور علمی-تخیلی با بازی هریسون فورد بازیگر محبوب است. در ادامه به بررسی و معرفی فیلم اکشن تیغ رو 1 خواهیم پرداخت.

در سال 1982 ریدلی اسکات (Ridley Scott) تصمیم به ساخت یک اثر علمی-تخیلی به نام بلید رانر گرفت که نخستین نسخه از فرنچایزی به همین نام است. این فیلم اقتباسی از رمان آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟ (Do Androids Dream of Electric Sheep?) اثر فیلیپ کی. دیک (Philip K. Dick) بود. این اثر یک فیلم کالت است که بعدها یکی از مثال‌های فیلم نئو-نوآر و برترین فیلم‌های علمی-تخیلی جهان نام گرفت.

فیلم سینمایی بلید رانر 1982، هفت نسخه مختلف دارد و یک دنباله به نام بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049) از این فیلم ساخته شد‌. در کنار این آثار انیمیشن، مجموعه‌های تلویزیونی، کتاب‌های کمیک و بازی‌های ویدیویی نیز از بلید رانر ساخته شدند. در ادامه این مقاله پلازا فیلم اکشن تیغ رو 1 را به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب

داستان فیلم اکشن تیغ رو 1

خلاصه ی فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ / داستان فیلم اکشن تیغ رو 1

در این بخش خلاصه ی فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ را برای شما قرار می‌دهیم. داستان در سال 2019 و لس آنجلس اتفاق می‌افتد. ریک دکارد پلیس سابق، از جانب سازمان پلیس مامور می‌شود که رپلیکانت‌ها یا آدم‌های مصنوعی را که حضورشان بر روی زمین ممنوع اعلام شده است، شکار کند. چهار رپلیکانت بر روی زمین باقی مانده‌ و مخفیانه وارد لس آنجلس شده‌اند تا به شرکت تایرل کورپوریشن (شرکت سازنده آنها) نفوذ کنند.

ژانر فیلم اکشن تیغ رو ۱، اکشن، درام و علمی تخیلی است و در تاریخ 25 ژوئن 1982 (3 مرداد 1361) اکران شد. مدت زمان فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ حدودا 117 دقیقه است.

معرفی عوامل فیلم سینمایی بلید رانر 1982

در این قسمت ضمن معرفی کارگردان فیلم و نگاهی بر کارنامه کاری او، سایر عوامل فیلم را نیز معرفی خواهیم کرد.

ریدلی اسکات کارگردان فیلم سینمایی بلید رانر 1982

تریلر فیلم Blade Runner 1982 / ریدلی اسکات کارگردان

  • سن: 84 سال
  • محل تولد: کانتی دورام، انگلیس
  • آثار: فیلم‌های بیگانه (Alien 1979) و گلادیاتور (Gladiator)

سر ریدلی اسکات (Sir Ridley Scott) کارگردان و تهیه‌کننده معروف آمریکایی متولد 30 نوامبر 1937 (7 آذر 1316) است. او را با آثار علمی-تخیلی، سبک بصری اتمسفریک و بسیار متمرکز خود می‌شناسند. اسکات تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزه بفتا، گلدن گلوب و امی را برنده و چهار بار نامزد جایزه اسکار شده است. در سال 2007، اسکات برای خدماتش در صنعت فیلمسازی بریتانیا شخصا از الیزابت دوم نشان شوالیه را دریافت کرد. نام او در تالار مشاهیر ژانر علمی-تخیلی وارد و ستاره‌ای در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود به افتخار ریدلی اسکات قرار داده شد.

از آثار دیگر ریدلی اسکات باید به فیلم‌های قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)، رابین هود (Robin Hood)، سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down)، مریخی (The Martian) و بیگانه: کاوننت (Alien: Covenant) اشاره کنیم. فیلم اکشن تیغ رو 1 یکی از معروف‌ترین آثار این کارگردان است.

سایر عوامل فیلم سینمایی بلید رانر 1982

  • فیلمنامه‌نویسان: همپتن فنچر (Hampton Fancher)، دیوید پیپلز (David Peoples)
  • تهیه‌کننده: مایکل دیلی (Michael Deeley)
  • فیلم‌بردار: جوردن کروننونث (Jordan Cronenweth)
  • تدوین: تری راولینگز (Terry Rawlings)، مارشا ناکاشیما (Marsha Nakashima)
  • موسیقی: ونگلیس (Vangelis)

بازیگران فیلم اکشن تیغ رو ۱

تیم بازیگری فیلم سینمایی بلید رانر 1982، تیمی بسیار قوی بود. هریسون فورد (Harrison Ford) نقش اصلی این فیلم را برعهده داشت. سایر بازیگران اصلی شامل: روتخر هاور (Rutger Hauer)، شان یانگ (Sean Young) و ادوارد جیمز آلموس (Edward James Olmos) می‌شوند.

هریسون فورد در نقش ریک دکارد

بازیگران فیلم اکشن تیغ رو ۱ / هریسون فورد

  • سن: 80 سال
  • محل تولد: الینویز، آمریکا
  • آثار: سری فیلم‌های جنگ ستارگان (Star Wars)، ایندیانا جونز (Indiana Jones)

هریسون فورد بازیگر آمریکایی مشهور متولد 13 ژوئیه 1942 (22 تیر 1321) است. از آنجایی که تاکنون فیلم‌های این بازیگر بزرگ بیش از 9.3 میلیون دلار در جهان فروش داشته است، هریسون فورد هفتمین بازیگر پردرآمد آمریکای شمالی محسوب می‌شود. این بازیگر تاکنون جوایز فراوانی همچون: جایزه ای‌اف‌آی، سیسیل بی.دمیل دریافت کرده و نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شده است. هریسون فورد را به بازی کردن در نقش‌های اول بسیاری از فیلم‌ها می‌شناسند.

از آثار دیگر این بازیگر می‌توان به فیلم‌های بازی پاتریوت (Patriot Games)، تهدید فوری و آشکار (Clear and Present Danger)، شاهد (Witness)، فراری (The Fugitive) و روزگار آدلین (The Age of Adaline) اشاره کنیم. او در فیلم سینمایی بلید رانر 1982 نقش اصلی یا همان بلید رانر را دارد.

روتخر هاور در نقش روی باتی

مدت زمان فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ / روتخر هاور

  • سن: 75 سال
  • محل تولد: بروکلن، هلند
  • آثار: فیلم‌های سربازان نارنجی (Soldier of Orange)، شاهین‌های شب (Nighthawks)

روتخر اولسن هاور (Rutger Oelsen Hauer) بازیگر هلندی در تاریخ 23 ژانویه 1944 (2 بهمن 1323) به دنیا آمد. او از سمت دولت هلند لقب بهترین بازیگر هلندی قرن را گرفت. هاور کار خود را با سریال فلوریس (Floris) در سال 1969 شروع کرد. از جمله آثار دیگر این بازیگر باید به سریال مرلین (Merlin)، فیلم‌های تشریفات مذهبی (The Rite)، شهر گناه (Sin City)، صلیب و آسیاب (Młyn i krzyż)، جهان‌های متقاطع (Crossworlds) اشاره کنیم. او در فیلم اکشن تیغ رو یکی از نقش‌های اصلی را دارد. این بازیگر بزرگ در 19 ژوئیه 2019 (28 تیر 1398) درگذشت.

شان یانگ در نقش ریچل

ژانر فیلم اکشن تیغ رو ۱ / شان یانگ

  • سن: 62 سال
  • محل تولد: کنتاکی، آمریکا
  • آثار: فیلم‌های تلماسه (Dune 1984)، ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (Ace Ventura: Pet Detective)

مری شان یانگ (Mary Sean Young) بازیگر اهل آمریکا در 20 نوامبر 1959 (28 آبان 1338) به دنیا آمد. شان یانگ با ایفای نقش در ژانر علمی تخیلی معروف شد. او نخستین تجربه بازیگری دیده شده خود را با فیلم عاشقانه جین آستن در منهتن (Jane Austen in Manhattan) داشت. پس از موفقیت در فیلم سینمایی بلید رانر 1982 این بازیگر در فیلم‌های دیگری همچون: هیچ راهی وجود ندارد (No Way Out)، وال استریت (Wall Street) و غریزه اصلی (Fatal Instinct) ایفای نقش داشت.

ادوارد جیمز آلموس در نقش گاف

دانلود فیلم Blade Runner 1982 / ادوارد جیمز آلموس

  • سن: 75 سال
  • محل تولد: کالیفرنیا، آمریکا
  • آثار: سریال خلافکاران میامی (Miami Vice) و فیلم ویلیام آداما (William Adama)

ادوارد جیمز آلموس بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و فعال سیاسی در 24 فوریه 1947 (5 اسفند 1325) به دنیا آمد. او اهل آمریکا است و با نقش ستوان مارتین کاستیلو در سریال خلافکاران میامی یا میامی وایس معروف شد. او تاکنون صاحب جوایز گلدن گلوب، امی و نامزد جایزه اسکار شده است. از جمله آثار دیگر این بازیگر باید به سریال ناوبر فضایی گالاکتیا (Battlestar Galactica)، بایست و تحویل بده (Stand and Deliver) و صداپیشگی انیمیشن نائوشکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind) اشاره کنیم. آلموس از جمله بازیگران کلیدی فیلم اکشن تیغ رو 1 است.

سایر بازیگران فیلم سینمایی بلید رانر 1982 عبارتند از:

  • ام‌. امت والش (M. Emmet Walsh) در نقش بریانت
  • داریل هانا (Daryl Hannah) در نقش پریس
  • ویلیام سندرسون (William Sanderson) در نقش جی.اف سباستین
  • بریون جیمز (Brion James) در نقش لئون کوالسکی
  • و…

نقد فیلم سینمایی بلید رانر 1982

در این بخش قصد داریم تا به بررسی فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ بپردازیم. وقتی که تریلر فیلم Blade Runner 1982 منتشر و فیلم در سینماهای آمریکای شمالی اکران شد، نظرات دوگانه‌ای از منتقدان دریافت کرد و عملکرد آن ضعیف بود. اگرچه منتقدان پیچیدگی و جلوه‌های بصری آن را ستایش کردند اما از نبود اکشن در فیلم و ریتم کند آن انتقاد داشتند. اما کم‌کم فیلم مورد توجه قرار گرفت و امروز یک فیلم کالت و جز بهترین فیلم های علمی تخیلی زمان خود محسوب می‌شود. این اثر همانقدر که یک نئو-نوآر خوب است، به نوعی پایه‌های ژانر سایبرپانک را در سینما بنا نهاد.

در پایین می‌توانید نمرات فیلم Blade Runner 1982 را از سه سایت معتبر دنیا مشاهده کنید.

سایتامتیاز
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)8.1/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)89/100
متاکریتیک (Metacritic)84/100

بررسی فیلم سینمایی بلید رانر ۱۹۸۲ / نمرات فیلم Blade Runner 1982

از مجموع 15 منتقدی که به فیلم سینمایی بلید رانر 1982 رای داده‌اند، 13 منتقد نظری مثبت، 1 منتقد نظری متوسط و 1 منتقد نظری منفی داشت و از این رو این فیلم یکی از بهترین فیلم های جهان بحساب می آید.

ریتا کمپلی (Rita Kempley) / The Washington Post

  • نمره: 100/100

بلید رانر به اندازه کافی فیلمی بزرگ است که بتواند با خود ارجاعات زیادی به همراه داشته باشد. این فیلم محتوای سنگین یا ادعایی ندارد و با هر بار تماشای آن  جذاب‌تر می‌شود. این‌ مسئله بلید رانر را به اثری سرگرم کننده تبدیل کرده است.

جاناتان روزنبام (Jonathan Rosenbaum) / Reader

  • نمره: 100/100

پیوند داستان‌های کارآگاهی دهه 40 و ژانر علمی-تخیلی باعث نامتوازن شدن فیلم می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا هر زمان که خشونت فیلم بالا می‌رود، شاهد افت کیفیت آن باشیم. با این حال بلید رانر یک نسخه واقعاً خارق‌العاده و متراکم از آینده و حال، با نگاه و سلیقه‌ای مختص به خود است.

ادوارد گاتمن (Edward Guthmann) / San Francisco Chronicle

  • نمره: 75/100

امروز، بلید رانر بهتر از همیشه عملکرد دارد‌. نسخه اسکات نه تنها دارای یکپارچگی دراماتیک‌تری است، بلکه زیبایی بصری و چشم‌انداز آینده‌نگر آن بیشتر با تماشاگران سینمای امروزی هماهنگی دارد.

جانت ماسلین (Janet Maslin) / The NewYork Times

  • نمره: 60/100

نمای آینده‌ای که توسط بلید رانر درهم و در عین حال مسحورکننده ریدلی اسکات ارائه می‌شود، به همان اندازه دارای جزئیات پیچیده‌ای است که یک فیلم علمی تخیلی تاکنون می‌تواند تصور کند.

دیوید استریت (David Sterritt) / The Christiam Science Monitor

  • نمره: 38/100

مانند گذشته، فیلم بیشتر به دلیل آینده‌ای که از لس آنجلس به طور دقیق به تصویر می‌کشد موفق‌تر عمل می‌کند نه به خاطر داستان، بازیگری یا پیام خود! فیلم پس از اولین دقایق خیره کننده خود، وارد سراشیبی می‌شود.

نکات جالب درباره فیلم سینمایی بلید رانر 1982

نقد فیلم سینمایی بلید رانر 1982

در این قسمت به بیان چند نکته جالب درباره فیلم خواهیم پرداخت.

1. درخشان کردن چشمان بازیگران در فیلم سینمایی بلید رانر 1982

در فیلم اکشن تیغ رو 1 برای درخشان کردن چشمان بازیگران از تکنیک خاصی که توسط فریتز لانگ اختراع شده بود، استفاده شد. این تکنیک فرآیند شوفتان نام داشت و با قرار دادن شیشه‌ نیمه آینه‌ای با زاویه چهل و پنج درجه نسبت به دوربین، عمل می‌کرد.

2. صدمه دیدن داریل هانا

در صحنه ای از فیلم اکشن تیغ رو 1، وقتی داریل هانا در نقش پریس، ویلیام ساندرسون در نقش جی‌.اف سباستین را ملاقات می‌کند. طی صحنه فرار از او در یک قسمت با آرنجش شیشه را می‌شکند. از آنجایی که شیشه واقعی بود هشت جای آرنج او را زخمی کرد.

3. صحنه نهایی ریک و باتی در فیلم سینمایی بلید رانر 1982

روتخر هاور در یکی از مصاحبه‌های خود گفت که صحنه آخر بین ریک و باتی در یک باشگاه اتفاق می‌افتاد و قرار بود که این دو شخصیت یک مبارزه کنگ فو داشته باشند. اما هاور این صحنه را بسیار شبیه فیلم‌های بروس لی می‌خواند و از آنجایی که کنگ‌ فو بلد نبود، صحنه به تعقیب و گریز تغییر می‌کند.

همچنین بخوانید :

4. روتخر هاور و ایده های جذاب

روتخر هاور ایده‌های مبتکرانه زیادی برای شخصیت پردازی خود ارائه کرد. مانند لحظه‌ای که یک کبوتر را می‌گیرد و نوازش می‌کند. او همچنین این جمله نمادین «همه آن لحظات در زمان گم خواهند شد، مثل اشک در باران.» از خود گفت و آن را برای عنوان زندگی نامه خود انتخاب کرد.

5. رضایت اسکات از فیلم سینمایی بلید رانر 1982

ریدلی اسکات فیلم اکشن تیغ رو 1 را به عنوان فیلم شخصی و کامل‌ترین اثر خود انتخاب کرد. او این فیلم را جز موردعلاقه‌های خود نیز خواند.

6. ماجرای کسیدی و مار

جوانا کسیدی در نقش زور با اینکه مار دور گردن او باشد کاملا احساس راحتی می‌کرد. زیرا در واقع مار در فیلم، حیوان خانگی او با نام دارلینگ بود.

7. رضایت فلیپ کی از بازیگر فیلم سینمایی بلید رانر 1982

فلیپ کی. دیک از انتخاب نقش روتخر هاور برای باتی بسیار راضی بود. او این بازیگر را سرشار از استعداد و نبوغ دانست که به خوبی ایفاگر نقش باتی شد.

8. فلیپ کی از بازیگری هریسون فورد شگفت زده می شود

فلیپ کی. دیک وقتی هریسون فورد را در نقش ریک دکارد بر سر صحنه فیلم‌برداری دید، او را فوق‌العاده و فرای تصوراتش خواند و از اینکه دکارد وجود دارد هیجان‌زده شد.

9. رضایتی دیگر از فیلم سینمایی بلید رانر 1982

این فیلم اثر موردعلاقه روتخر هاور بود. او علاوه بر ایفای نقش در آن با فیلم زندگی نیز کرده بود.

10. ماجرای لنز های آبی گاف

ادوارد جیمز آلموس را در برخی از صحنه‌ها می‌توان با لنزهای آبی رنگ دید. این پیشنهادی از جانب روتخر هاور بود و آلموس هزینه آنها را شخصا پرداخت کرد.

کلام آخر

معرفی فیلم اکشن تیغ رو 1

با معرفی فیلم اکشن تیغ رو 1 و نکات جالب آن همراه شما بودیم و سعی کردیم هرآنچه که درباره این اثر علمی-تخیلی جذاب می‌دانیم در اختیار شما قرار دهیم. اگر موفق به دانلود فیلم Blade Runner 1982 نشده‌اید، می‌توانید پس از دانلود آن نظرات خود را درباره فیلم با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402