استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

stable
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استیبل کوین‌های معروف بازار مانند تتر و یو‌اس‌دی کوین (USD Coin)، جایگزین ارز‌های فیات مانند دلار، یورو و سایر ارزها شده‌اند؛ بخاطر اینکه اقتصاد مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند برای سرمایه گذاران سود‌های بسیار بیشتری به همراه داشته باشد.

استیبل کوین‌ها یکی از دارایی‌های ضروری هستند که به‌ افزایش اعتماد در فضای کریپتو کمک شایانی می‌کنند. این نوع از دارایی‌ها ثبات دارند و هدفشان محافظت از سرمایه معامله‌گران در برابر نوسانات و کمک به تسریع انجام تراکنش‌ها می‌باشد. بطور کلی استیبل کوین‌ها به دو دسته استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم بندی می‌شوند.

در این مقاله به بررسی استیبل کوین متمرکز و استیبل کوین‌های غیرمتمرکز می‌پردازیم. همچنین لیستی‌ از بهترین استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز را به شما معرفی خواهیم کرد؛ که هر کدام از این‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و نقش مهمی در آینده ارزهای دیجیتال خواهند داشت؛ برای آشنایی بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

استیبل کوین و انواع‌ آن

stable

در هر بازار مالی، هنگامی‌ که تقاضا زیاد شود افزایش قیمت رخ می‌دهد و تقاضای کم موجب کاهش قیمت می‌شود. برای جلوگیری از این تغییرات قیمتی بر مبنای تقاضا، میزان عرضه استیبل کوین‌ها همواره تحت نظارت و کنترل قرار می‌گیرد.

طبیعی است زمانی که تقاضای بازار افزایش یابد، مقدار عرضه در استیبل کوین‌ها، بیشتر می‌شود و هنگامی که تقاضا کاهش یابد، عرضه استیبل کوین‌ها، کمتر‌ می‌شود. برای همین نظارت دقیق است که قیمت آن‌ها تقریبا ثابت مانده‌است. برای اطلاع از معتبرترین استیبل کوین‌ها بهتر است به بررسی استیبل کوین‌های صرافی بینگ ایکس بپردازید.

 

مزایای استیبل کوین 

کنترل بر نوسانات بازار

ارزش ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین دارای نوسانات زیادی است و تضمینی وجود ندارد که ارز چه روند قیمتی‌ داشته باشد؛ اما ارزش استیبل کوین‌ها به ارز پایدارتری مثل دلار آمریکا متصل است. همین امر است که به خریداران و فروشندگان اطمینان حفظ ارزش دارایی می‌دهد.

شفافیت بیشتر

استیبل کوین‌ها دسترسی به اسناد مبنی بر دارایی‌هایی‌ که ازآن‌ها پشتیبانی می‌کند را در اختیار کاربران قرارمی‌دهد.

سود بیشتر

استیبل‌ کوین‌ها نسبت به بقیه کوین‌ها برای حفظ ارزش دارایی‌ کارآمدتر هستند، به همین دلیل ضررهای بالقوه آن‌ها کمتر است.

نقدینگی

استیبل‌ کوین‌ها می‌توانند نقدینگی بیشتری نسبت به سایر کوین‌ها فراهم کنند.

 

معایت استیبل‌ کوین‌ها

برخی استیبل کوین‌های غیرمتمرکز تنها تا حدی به طور غیرمتمرکز کار می‌کنند و هنوز در مرحله آزمایشی هستند. استیبل کوین‌ها گاهی ممکن است دچار افت قیمت شوند و تعداد زیادی از آن‌ها هنوز مورد استفاده گسترده عموم قرار نگرفته‌اند. 

استیبل کوین متمرکز

بطور کلی استیبل کوین متمرکز، نوعی ارز دیجیتال با ثبات است که ساز و کار تنظیم قیمت آن توسط یک سازمان متمرکز اجرا می‌شود. به عنوان مثال ارز دیجیتال تتر (USDT)، یو اس دی کوین با نماد (USDC) و بایننس یو اس دی با نماد (BUSD) را می‌توان از مهم‌ترین نمونه‌های استیبل‌ کوین‌‌ متمرکز دانست.

وقتی از استیبل کوین متمرکز استفاده می‌شود به این معنی است که به سازمانی که آن را مدیریت می‌کند، اعتماد کرده‌‌ایم و ادعایش را در مورد میزان وثیقه‌ آن استیبل کوین پذیرفته‌ایم. 

استیل کوین غیرمتمرکز

استیبل کوین غیرمتمرکز عملا پشتوانه نهاد ثالث خاصی را با خود ندارد. البته که نبودن نهادی متمرکز برای حمایت از این استیبل کوین‌ها، موجب گشته است که شفافیت بیشتری نسبت به استیبل کوین‌های متمرکز داشته باشند؛ چراکه اگر وثیقه‌ای داشته باشند، آن وثیقه یک نوع ارز دیجیتال است. پس باید حجم ذخیره‌ شده این ارز دیجیتال وثیقه در فضای بلاک‌ چین به صورت عمومی مشخص باشد و تمامی افراد بتوانند مقدار وثیقه را مشاهده کنند.

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز از قراردادها و الگوریتم‌های هوشمند برای کنترل کردن عرضه توکن برای حفظ کردن ارزش خود استفاده می‌کنند؛ یعنی هنگامی‌ که قیمت استیبل کوین شروع به انحراف کند، می‌توان عرضه استیبل کوین را تنظیم کرد تا به قیمت استانداردی‌ که باید باشد بازگردد.

مکانیزم ایجاد ثبات در قیمت این رمز ارزها که بسته به نوع پشتیبانی غیرمتمرکز آن‌ها تعریف شده است، به دو دسته تقسیم شده می‌شود که عبارت‌ است از کنترل قیمت و میزان عرضه استیبل کوین‌های غیرمتمرکزی که وابسته به یک نهاد مرکزی نیست و ارزهای باثبات غیرمتمرکز. البته که با گذشت زمان، فاصله میان این دو گروه کمتر شده است.

بطور کلی یکی از ویژگی‌های مشترکی که در مورد استیبل کوین‌های غیرمتمرکز وجود دارد این است که به جای داشتن یک بدنه اصلی که در استیبل کوین‌های متمرکز وجود دارد، توسط چندین الگوریتم و واحد کنترل‌، هدایت می‌شوند.

دسته‌بندی ‌استیبل کوین‌ها بنا به پشتوانه‌ آن‌ها 

stablecoins

بطور کلی استیبل کوین یک دارایی رمزنگاری شده می‌باشد که به دارایی‌های دیگری مثل ارزهای فیات یا فلزات گران‌بها وابسته اند. بدین صورت، سه نوع استیبل کوین وجود دارد: استیبل کوین با پشتوانه فیات، استیبل کوین با پشتوانه رمزنگاری و استیبل کوین با پشتوانه الگوریتمی. 

 

استیبل کوین‌های تحت حمایت فیات

استیبل کوین با پشتوانه فیات باید بتواند ارز فیات مانند USD یا GBP را در بلاک‌ چین خود ذخیره کند. مثلا برای‌ هر BUSD یک دلار آمریکا برای وثیقه نگهداری می‌شود. بخاطر همین پشتوانه قوی است که کاربران می‌توانند فیات را به یک استیبل کوین و بالعکس با نرخی نزدیک به دلار تبدیل کنند. در صورتی‌ که قیمت توکن از محدوده فیات اصلی خارج شود، در کمترین زمان توسط پشتیبانی به نرخ ثابت برمی‌گردد.

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری

استیبل کوین‌ها با پشتوانه رمزنگاری مانند استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات عمل می‌کنند. اما برای وثیقه این نوع استیل کوین‌ها به جای دلار یا هر نوع ارز دیگر، ارزهای رمزنگاری شده به عنوان وثیقه عمل می‌کنند. بخاطر بی‌ثباتی بازار کریپتو، استیبل کوین‌ها با پشتوانه رمزنگاری به عنوان معیاری برابر نوسانات قیمت، ذخایر را بیشتر از حد نیاز به عنوان وثیقه می‌گذارند.

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری، قراردادهای هوشمند را برای مدیریت استخراج و کنترل قیمت بازار استفاده می‌کنند، بخاطر همین است که معامله‌گران این فرآیند را قابل اعتماد می‌دانند.

 

استیبل کوین‌های الگوریتمی

در استیبل کوین‌های الگوریتمی، دیگر نیازی به ذخایر نیست چراکه رویکرد متفاوتی دارند والگوریتم‌ها‌ی هوشمند، عرضه توکن‌ها را مدیریت می‌کنند. معمولا استیبل کوین‌های الگوریتمی، بسیار کمیاب‌تر از استیبل کوین‌های ارز دیجیتال یا فیات هستند زیرا اجرای موفقیت آمیز‌آن‌ها چالش برانگیزتر می‌باشد.

 

معتبرترین استیبل کوین‌ها

حالا که با تعریف دقیق از استیبل کوین آشنا شدید، باید بدانید کدام ارزهای دیجیتال استیبل کوین هستند؟ در ادامه شما را با 10‌ تا از بهترین استیبل کوین‌ها آشنا خواهیم کرد. 

  1.  رمز ارز تتر که با عنوان Tether شناخته می‌شود و با نماد USDT نمایش داده می‌شود. به جرات می‌توان گفت تترمحبوب‌ترین و ارزشمندترین استیبل کوین بازار است.
  2. ارز دیجیتال GUSD هم از ارزشمندترین استیبل کوین‌ها‌ است و اکثر مواقع با قیمت یک دلار به فروش می‌رسد. 
  3. ترو یو اس دی (True USD) که از آن به‌ عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز یاد می‌شود  در دسته‌بندی ارزهای دیجیتالی که ارزشی معادل یک دلاردارند قرار می‌گیرد.
  4. دای (DAI) که از آن به ‌عنوان یکی از بهترین استیبل کوین‌ها یاد می‌شود.
  5. یو اس دی کوین (USDC) که با عنوان USDC میان معامله‌گران شناخته می‌شود، دارای پشتوانه‌ای قدرتمند است و از معتبرترین استیبل کوین‌ها است. 
  6. دلار بایننس (BUSD) که با نماد USD شناخته‌ می‌شود یکی دیگر استیبل کوین‌های محبوب در بازار کریپتو است.
  7. Neutrino USD استیبل کوینی مبتنی بر الگوریتم رمزنگاری شده می‌باشد که با نماد Neutrino شناخته می‌شود و پشتیبانی ‌آن توسط دلار آمریکا است.
  8. Pax Dollar یک استیبل کوین معتبر است که با نماد دلار PAX نمایش داده می‌شود و برای پشتیبانی به دلار آمریکا وابسته است.
  9. ارز ترا (UST) نیز یکی از گزینه‌های جذاب استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری است.
  10. توکن طلایی (DGX) کوین مخصوصی برای طرفداران طلا است و یک استیبل کوین معتبر است که توسط طلا پشتیبانی می‌شود.

ده رمز ارز معرفی شده را می‌توان بهترین استیبل کوین‌ها از میان لیست کامل تمامی استیبل کوین‌ها درنظر گرفت. 

 

هدف اصلی استیبل کوین‌ها چیست؟

استیل کوین‌ها برای کمک ‌کردن‌ به افزایش نقدینگی در بازار و جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های بسیار مهم مانند نفت، طلا، دلار و… ساخته شده‌اند. استیبل کوین‌ها غالبا نرخ ثابتی دارند و قیمت آن‌ها طی بحران‌های شدید مالی و اقتصادی ثابت خواهند ماند.

این استیبل کوین‌ها بیشتر در مهم‌ترین صرافی‌های رمزنگاری نگهداری می‌شوند؛ تا معامله‌گران بتوانند با خیال راحت و با سرعت از فرصت‌های جدید در این بازار سرمایه گذاری کنند. برای داشتن اطمینان خاطر از خرید استیبل کوین معتبر می‌توانید به لیست استیبل کوین‌های صرافی کوکوین مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی 

stablecoins_

در حال حاضر اکثر معامله گران بازار ارزهای دیجیتال با استیبل کوین‌ها کار می‌کنند و هنگامی که اوضاع بازار بهم ریخته باشد بهترین گزینه برای حفظ ارزش پولشان شاید همین استیبل کوین‌ها هستند. چراکه استیبل کوین‌ها برای تبدیل شدن به فیات بسیار سریع‌تر از پول نقد هستند.

البته که نباید خطرات استیبل کوین‌ها را دست کم بگیریم، چراکه برخی استیبل کوین‌ها با ازدست دادن ذخایرشان روبرو بوده اند؛ پس قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات لازم را انجام دهید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402