داستان بازیهای ویدئویی همواره مورد توجه بسیاری از گیمرهاست. یک گیمپلی ساده همراه با داستانی جذاب میتواند تمامی معادلات را بهم بزند. در این مقاله سعی داریم تا تعدادی از بهترین بازی های ساخته شده بر اساس کتاب را معرفی کنیم. با پلازا همراه باشید.
در حوزهی بازیهای ویدیویی، «بچگانه» و «سرگرمیهای ناشی از بیفکری» کلماتیست که برای توصیف آن بکار برده میشود. مانند تمام وسایل سرگرمی دیگر، بازیهای ویدئویی نیز انواع و اقسام زیادی دارند، بعضی از آنها واقعا سرگرمیهای ابلهانهای هستند؛ بعضی نیز در این بین از ادبیات استفاده میکنند تا مفاهیم عمیق سیاسی را به منظور برسانند. از آین رند (Ayn Rand) گرفته تا سلسله پادشاهی Ming، در این مقاله 6 بازی را معرفی میکنیم که احتمالا نمیدانستید بر اساس کتاب ساخته شدهاند.
آنچه در این مقاله میخوانید:
بازی های ساخته شده بر اساس کتاب
کتاب بازی The Witcher
طی ده سال اخیر، بازی ویچر 3 یکی از بهترین عناوینی بوده که در سبک جهان باز معرفی شده، اما احتمالا بسیاری از شما نمیدانید که این بازی بر اساس رمانی فانتزی با همین نام ساخته شده است.
سری ویچر که توسط نویسندهای لهستانی به نام Andrzej Sapkowski نوشته شده، بر روی کاراکتری به نام «گرالت از سرزمین ریویا» تمرکز دارد. وی که شکارچی هیولاهاست، از انواع قدرتهای ماورایی خود استفاده میکند تا شکار خود را به دام اندازد. البته بر خلاف کتاب، در بازی ویچر به بازیکن این اجازه داده میشود که به جای «گرالت» تصمیم بگیرد و دنیای خود را بر اساس همان تصمیمها بسازد.
این بازی به حدی باعث افتخار کشور لهستان شده که نخست وزیر سابق این کشور در سال 2011، یک نسخه از بازی The Witcher 2: Assassins of Kings را به «اوباما»، رئیس جمهور ایالت آمریکا هدیه داد.
کتاب بازی Enslaved: Odyssey to the West
ادبیات قرن 16 کشور چین ممکن است جذاب ترین دوره برای یک بازی پسا-آخر زمانی اکشن نباشد، اما بازی Enslaved نسخه مدرن شده رمان Journey to the West است.
«سفری به غرب» نام رمانی چینیست که تاریخ وقایع آن به سلسله Ming برمیگردد. داستان رمان حول محور راهبه بیپناهی به نام “Xuanzang” (که در انگلیسی به آن Tripitaka میگویند) میگردد که از مردم میخواهد در طول سفرش به او کمک کنند. یکی از این اشخاص Monkey king یا همان «میمون پادشاه» نام دارد، فردی بدجنس اما جنگجویی توانا.
در بازی، نام Tripitaka به Trip تبدیل میشود، زنی جوان که قهرمان داستان یعنی Monkey را مجبور میکند تا در طول سفرش به وی کمک کند تا از میان ویرانههای شهری که سابقا نیویورک نام داشت، عبور کند.
شاید از خودتان بپرسید که چطور یک زن جوان، شخصی بزرگ و تنومند مانند Monkey را مجبور به کمک به خود میکند؟ او بر روی سر جنگجو، سربندی مکانیکی وصل کرده که به وسیلهی آن، او را به خدمت آورده است. اگر Monkey به دستورات راهبه گوش نکند، دچار درد فیزیکی میشود و اگر به راهبه آسیبی وارد شود، جنگجو بلافاصله میمیرد.
سربندی که در این بازی وجود دارد، مشابه سربندیست که میمون پادشاه در رمان سفری به غرب به سر میکند. اگر کسی نوعی آواز خاص مذهبی بخواند، این سربند محکمتر میشود و از اعمال پلید وی جلوگیری میکند. هرچند که رمان سفری به غرب صدای جذاب اندی سرکیس یا پایان عجیب غریب بازی را به همراه ندارد.
کتاب بازی Assassin’s Creed
در سال 1938، رمانی به زبان اسلوونیایی منتشر شد که Alamut نام دارد. در قلب این رمان، متن مهمی نوشته شده که بدین شرح است: «هیچ چیز کاملا واقعی نیست، همهچیز از پیش تعیین شده است». کسانی که Assassin’s Creed را بازی کردهاند، ممکن است این جمله به ذهنشان خطور کند: «هیچ چیز حقیقت ندارد، همهچیز از پیش تعیین شده است». اگرچه ممکن است تمامی کلمات مو به مو از کتاب Alamut آورده نشده باشد، اما اتمسفر بازی و رهبر فاشیستی که با گمراه کردن مردم سعی در جذب آنان دارد، از این کتاب برگرفته شده است.
کتاب بازی Spec Ops: The Line
با اینکه اغلب بازیها به خاطر با شکوه نشان دادن خشونت مورد نقد قرار میگیرند و این نقد به حق است؛ اما بازیهایی هم وجود دارد که این خشونت را مورد نقد قرار میدهد.
یکی از این بازیها، Spec Ops: The Line نام دارد که برای کنسولهای ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 در دسترس است. این بازی با استفاده از رمان Heart of Darkness اخلاقیاتی که در جنگ زیر پا گذاشته میشود را نقد میکند. مانند فیلم Apocalypse Now که اقتباسی از این عنوان است ولی وقایع آن در ویتنام رخ میدهد، وقایع بازی Spec Ops: The Line نیز در خاورمیانه اتفاق میافتد. شخصیت شرور بازی جان کانرد (John Konrad) نام دارد که ترکیبی از اسم نویسنده رمان در دل تاریکی یعنی Joseph Conrad و شخصیت اصلی این رمان یعنی Kurtz است. در طول بازی مشاهده میکنید که جنگ چه عوارضی بر روان و جسم شخصیت اصلی برجای میگذارد.
کتاب بازی Metro 2033
بازی «مترو 2033» قبلا فقط برای رایانههای شخصی و Xbox 360 در دسترس بود اما حالا با خرید نسخه Metro Redux Bundle میتوانید این بازی را بر روی PC و کنسولهای Xbox one و PS4 تجربه کنید. بازی «مترو 2033» اقتباسی مستقیم از رمانی روسیهای با همین نام است. این رمان که در سال 2005 منتشر شد، در بین اهالی روسیه بسیار محبوب بود ولی این محبوبیت هرگز در آمریکا شکل نگرفت. با این حال، این بازی کاملترین اقتباس را از کتاب دارد زیرا نوینسده آن، یعنی Dmitry Glukhovsky همکاری نزدیکی با سازندگان بازی داشت. در مصاحبهای با سایت VentureBeat نویسنده این کتاب عنوان کرد: «کسی از من پرسید آیا احساس میکنی که تبدیل کتابت به یک بازی باعث شده از ارزش آن کاسته شود؟ این حرف مزخرف است! این کار باعث شده کتابم معروفتر بشود، مخاطبان بیشتری پیدا کند و نوجوانان بیشتری را به سوی مطالعه سوق دهد. من که میگویم کتاب «جنایات و مکافات» را هم تبدیل به بازی ویدئویی بکنید!»
کتاب بازی Bioshock
بازی «بایوشاک» برگرفته از کتاب نیست، بلکه بیشتر برگرفته از ابعاد فلسفی نوشتههای آین رند (Ayn Rand) است. «رند» در کتابهایش به سیاست، اقتصاد و جامعهای معتقد بود که هیچکس در آن متعلق به دیگری نباشد و هرکس بتواند آزادانه علایق خودش را دنبال کند و در عین حال مسئولیت عواقب تمامی کارهایش را بر عهده بگیرد. پستی در وبسایت Giant Bomb اینگونه توضیح میدهد: «سازنده بایوشاک سعی میکند در بازی این سوالِ رند را به تصویر بکشد؛ جامعهای که در آن هرکس فقط برای رضای خودش کار میکند و هیچ چیزش متعلق به دیگری نیست، چه شکلی است؟» بازی بایوشاک در ذات خود سعی داشت تا این ایدهها را به تصویر بکشد و از آن انتقاد کند.
همانطور که در این مقاله خواندید، بازیهای رایانهای برخلاف سایر سرگرمیها، تماماً پوچ و بی معنی نیستند. پشت هر بازی نویسنده و پشت هر نویسنده، ایدههای فراوانی وجود دارد. ایدههایی که در دنیای ادبیات، با ارزش هستند و همانطور که نویسنده بازی مترو 2033 گفت، با کمک گیم میتوانند به مخاطبهای بسیاری دسترسی پیدا کنند. این 6 بازی تنها بخش کوچکی از بازیهاییست که کتابی غنی پشت آن وجود دارد. آیا شما دیگر بازی های ساخته شده بر اساس کتاب را میشناسید؟ با ما در بخش کامنتها درمیان بگذارید.