در این مقاله میخواهیم شما را با مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری آشنا کنیم. هنگامیکه یک شبکه را پیکربندی میکنیم یا در حین کار با یک سیستم هستیم، همیشه احتمال رخ دادن مشکل به دلیل نقص فنی، فیزیکی یا هرگونه نقص دیگری وجود دارد.
کابل شبکه لگراند، خرید انواع کابل شبکه Legrand
عیب یابی شبکه
بر اساس نوع مشکل، مراحل و نکات عیب یابی آن را مورد بحث قرار میدهیم. مشکلات اساسی شبکه در حالت کلی را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- مشکل کابل: کابلی که برای اتصال دو دستگاه استفاده میشود ممکن است معیوب شود، نویز بگیرد یا از نظر فیزیکی آسیب ببیند.
- مشکل اتصال: پورت یا رابطی که دستگاه روی آن متصل یا پیکربندی شده است ممکن است از نظر فیزیکی خراب یا معیوب باشد و به همین دلیل مبدأ نمیتواند با مقصد ارتباط برقرار کند.
- مشکل پیکربندی: به دلیل پیکربندی اشتباه، حلقه کردن IP، مشکل مسیریابی (روتینگ و سوئیچینگ) و سایر مشکلات پیکربندی، ممکن است خطای شبکه ایجاد شود و سرویسها تحت تأثیر قرار گیرند.
- مشکل نرمافزار: به دلیل مشکلات سازگاری نرمافزار و عدم تطابق نسخه، انتقال بستههای داده IP بین مبدأ و مقصد قطع میشود.
- ترافیک بیش از حد شبکه: اگر از لینک اینترنت بیش از حد استفاده شود، ظرفیت یا ترافیک روی شبکه با مشکل روبرو خواهد شد. همچنین ممکن است خود دستگاهی که در حال استفاده حداکثری از پهنای باند است، به دلیل مشکلات Cpu به مشکل برخورد کند.
- مشکل IP شبکه: به دلیل پیکربندی نامناسب آدرسهای IP و ماسک (Musk) زیر شبکه و مسیریابی IP به هاپ بعدی، داده نمیتواند از طریق شبکه به IP مقصد برسد.
مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری
در اینجا مراحلی برای عیب یابی و تشخیص مشکلات مختلف شبکه مانند IP، اتصال، اتصال بیسیم و غیره وجود دارد.
تست فلوک کابل شبکه چیست؟
عیب یابی مشکلات IP
در مجموعه پروتکل TCP/IP، اگر نتوانیم به آدرس IP مقصد برسیم و نتوانیم مسیر رسیدن به هاپ بعدی را در هر نقطه از شبکه پیدا کنیم، از ابزارهای PING و TRACEROUTE برای عیب یابی علت و محل بروز مشکل استفاده خواهیم کرد.
مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری مرتبط با مشکلات IP عبارتاند از:
- ابتدا دو دستگاه منبع و میزبان مقصدی که مشکل اتصال بین آنها رخ داده است را شناسایی کنید.
- خطا میتواند به دلیل مشکل اتصال فیزیکی باشد. بنابراین ابتدا اتصالات فیزیکی را در سراسر مسیر بررسی کنید.
- اگر در شبکه LAN کار میکنید، ممکن است در اتصال LAN نیز نقصی وجود داشته باشد. بنابراین اتصالات LAN را بررسی کنید. پورت لوکال ممکن است معیوب یا خراب باشد که به دلیل آن منبع نتواند به IP مقصد برسد.
- یکی از دلایل این خطا میتواند مشکل اتصال روتر در حین حرکت از مسیرهای مختلف برای رسیدن به مقصد باشد. از این رو پیکربندی روتر و سوئیچ را بررسی کنید.
عیب یابی مشکلات اتصال محلی (Local Connectivity Issues)
اگر متوجه شدید که مشکلی در اتصال LAN وجود دارد، برای یافتن علت اصلی و حل آن، باید مراحل زیر را دنبال کنید:
- اگر مقصد و منبع از subnet mask یکسان هستند، سعی کنید IP مقصد را پینگ کنید.
- در غیر این صورت، اگر مقصد از subnet mask دیگری است، سعی کنید آدرس IP گیت وی روتر را پینگ کنید.
- حالا اگر هر دو پینگ را ندارید، ابتدا بررسی کنید که در تنظیمات پیکربندی، ساب نت ماسک و مسیری که برای رسیدن به مقصد باید دنبال شود در جدول مسیریابی بهدرستی تعریف شده است یا خیر؟
- هنگامیکه قسمت پیکربندی را بررسی کردید و همه چیز درست است، در گام بعدی بررسی کنید که آیا میزبان بهجز آدرس شما، میتواند IP دیگری را در شبکه LAN پینگ کند؟
- اگر نمیتوانید دستگاه دیگری را پینگ کنید، ممکن است مشکلی در پیکربندی، اتصال فیزیکی و مشکلات آدرس IP تکراری در شبکه وجود داشته باشد.
عیب یابی مشکلات آدرس IP تکراری (Repetitive IP address Entry Issue)
برای تصحیح وارد کردن آدرس IP تکراری، دستگاه مشکلدار را از شبکه LAN جدا کرده و رابطی را که دستگاه به آن متصل شده است خاموش کنید. اکنون دستگاه را از دستگاه دیگری از همان subnet mask یا شبکه LAN پینگ کنید. اگر پینگ درست باشد، نشان میدهد که IP توسط دستگاه دیگری نیز در شبکه استفاده میشود.
از جدول ARP دستگاه، آدرس MAC آن دستگاه را پیدا کنید و آدرس IP را طبق IP POOL ADDRESS تغییر دهید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود، مشکل اتصال فیزیکی یا پیکربندی را بررسی کنید.
عیب یابی مشکلات اتصال فیزیکی
لیست عیبهایی که باید در مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری در دسته مشکلات اتصال فیزیکی بررسی کنید، به شرح زیر هستند:
- اتصال نامناسب کابلها: از کابل مناسبی برای برقراری ارتباط بین عناصر مختلف شبکه استفاده کنید.
- روتر، سوئیچ یا پورتهای معیوب یا Down است؛ سناریوی خطای پورت. حالت داپلکس، سرعت و بسته نشدن پورت را بررسی کنید.
- ترافیک بیش از حد در لینک یا رابطی خاص
- مشکل پیکربندی در لایه یک: پیکربندی روتر در رابط را با نمایش رابط IP و نمایش دستورات run-config بررسی کنید.
عیب یابی مشکلات مسیریابی
هنگامیکه بستههای داده را در شبکه مسیریابی میکنیم، احتمال وقوع خطا معمول است. بنابراین بسته به نوع عیب، مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری را طی خواهیم کرد. انواع مشکلات مسیریابی و روتینگ میتواند از جنس مشکلات زیر باشد:
- مسیر بین مبدأ و مقصد در روتر تعریف نشده است.
- یک پروتکل مسیریابی اشتباه برای یافتن مسیر به مقصد بعدی یا مقصد نهایی استفاده میشود.
- خطای مربوط به نرمافزار روتر
- وجود فیلتر یا فایروالی که مانع از ورود بستههای داده به گره مقصد میشود.
- وجود خطاهای پیکربندی در انتهای روتر منبع یا همان سورس
پشتیبانی شبکه های کامپیوتری ✅ – خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه – ویرا شبکه کاسپین
عیب یابی مشکل اتصال شبکه بیسیم
برای طی کردن مراحل عیب یابی در شبکه های کامپیوتری مرتبط با شبکه وایرلس، لیست زیر را چک کنید:
- اگر تبلت، کامپیوتر، تلفن همراه یا لپتاپ خود را به دستگاه WI-FI متصل میکنید و دستگاه اینترنت ندارد، تمام اتصالات کابلی (LAN) و WAN را بررسی کنید.
- کابل اترنت باید محکم وصل شده و وضعیت چراغ مودم باید بررسی شود. اگر چراغ سبز نیست، ممکن است کابل یا پورت معیوب باشد. بنابراین پورت و اتصالات کابل را با یک کابل نو بررسی کنید.
- اگر مشکل پابرجا است، نقطه دسترسی بیسیم (wireless access point) و تنظیمات SSID را بررسی کنید. پس از اصلاح تنظیمات مورد نظر، وضعیت از عدم اتصال به دریافت آدرس شبکه به متصل تغییر میکند. در این مرحله، کلاینت آدرس IP را به دستگاه درخواستکننده نیز اختصاص میدهد.
- سیستم خود را ریاستارت کرده و مجدد تست کنید.
- پس از انجام تمام مراحل عیبیابی بالا، اگر هنوز نمیتوانید به شبکه وایرلس متصل شوید، ممکن است دلایل دیگری مانند فایروال یا فیلترینگی وجود داشته باشد که شما را از استفاده از شبکه منع کرده است. فیلترینگی مانند پروتکل احراز هویت و مک آدرس.
- برای حل این مشکلات، تنظیمات مودم روتر یا اکسس پوینت را ریست فکتوری کرده و دوباره پیکربندی کنید.
