هوش مصنوعی گوگل

انواع پروژه های گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هوش مصنوعی گوگل موضوعی است که در دهه اخیر پیشرفت بسیاری داشته است. به همین خاطر مقاله امروز را به این موضوع اختصاص دادیم.

مطالب پرداخته شده در این مقاله:

  • آیا گوگل صرفا و فقط یک موتور جستجو است؟
  • الگوریتم رنک برین
  • اسکن تصویر (open image database)
  • هوش مصنوعی لامدا
  • گوگل‌ام یو‌ام (MUM)

آیا گوگل صرفا و فقط یک موتور جستجو است؟

گوگل صرفا یک موتور جستجو نیست، بلکه یک کمپانی تکنولوژی است که دارای بخش‌های مختلفی است. ایمیل (جیمیل)، گوگل میت، گوگل پلاس (شبکه اجتماعی که دیگر در دسترس نیست) همگی از مثال‌هایی هستند که نشان می‌دهد گوگل فقط مختص سرچ در وب نیست بلکه شامل بخش‌های گوناگونی می‌شود.

معروف‌ترین پروژه‌های گوگل

گوگل روی پروژه‌های متنوعی در حال کار است. تنسورفلو (TensorFlow) از معروف‌ترین پروژه‌هایی است که گوگل ارائه داده است. تنسور فلو یک کتابخانه برای هوش مصنوعی است که در پایتون و جاوا اسکریپت برنامه نویسی می‌شود. باید گفت گوگل در مدل کردن هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز در حال فعالیت است.

گوگل علاوه بر اینکه روی تکنولوژی‌های مختلف دیگر (به صورت اشتراکی) در حال کار است و کتابخانه‌های مختلفی را توسعه می‌دهد و همچنین فرم ورک و زبان برنامه نویسی به بازار ارائه می‌کند خود دارای پروژه‌های مستقلی نیز هست.

تنسور فلو گوگل در هوش مصنوعی

الگوریتم های سئو گوگل

همانطور که میدانید موتور جستجو اصلی ترین پروژه گوگل است که سعی در ارائه بهترین پاسخ ها و نتایج به کاربران می کند که برای دستیابی به این هدف از الگوریتم های هوش مصنوعی هم استفاده می کند.

سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو عملی است که موجب گذشتن سایت ها از الگوریتم های گوگل می شود تا به رتبه های برتر دست یابند. سئو برای کسب و کارها شدیدا مفید است و می تواند فروش زیادی را برای آن بیزینس به همراه داشته باشد، اگر صاحب کسب و کار هستید و نمی دانید سئو چیست پیشنهاد میکنم نگاهی به فیلم و مقاله زیر بیاندازید:

سئو چیست و چه کاربردی دارد

برترین الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل در حوزه سئو شامل:

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

رنک برین در 26 اکتبر سال 2016 تایید شد. رنک برین بر اساس AR کار می‌کند و با پا به عرصه گذاشتن آن، گوگل توانست رفتار کاربران را زیر نظر بگیرد. به واسطه رنک برین یک سری الگوریتم‌های دیگر مانند هامینگ برد (humming bird)، و الگوریتم کبوتر و لینک اسپم ایجاد شدند که همگی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که بسیاری از آنان وابسته به رنک برین هستند و رنک برین منبع هوش مصنوعی گوگل در بحث موتور جستجو است.

چگونه گوگل رفتار کاربر را پایش می‌کند؟

گوگل کاربر را زیر نظر می‌گیرد و رفتار او را در سایت‌ها پایش می‌کند؛ عکس العمل کاربر را تبدیل به دیتا و ثبت می‌کند. دیتای ثبت شده مورد پردازش قرار می‌گیرد و در نهایت رنکینگ گوگل به سمت AI پیش می‌رود. به این معنی که رنک برین رفتار کاربران را زیر نظر می‌گیرد و مدام در حال یادگیری است. بعنوان مثال رفتار مثبت یک کاربر (اسکرول و کلیک) در یک سایت را ثبت می‌کند. در عین حال رفتار منفی (کلیک روی دکمه بک و بازگشت به نتایج جستجو بدون مطالعه مطالب سایت در عرض مدت کوتاهی یا همان Pogo Sticking) کاربر نیز ثبت می‌گردد.

حال رفتار تمام کاربران سایت را در نظر بگیرید با این فرض که اکثر آنان رفتاری منفی نسبت به سایت نشان داده‌اند؛ در این صورت گوگل به این نتیجه می‌رسد که سایت مد نظر مورد پسند کاربران نیست و آن سایت را به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌دهد. حتی گوگل رفتار کاربران در مناطق مختلف را می‌تواند به طور مجزا بررسی کند و نتیجه بگیرد سایتی در منطقه‌ای محبوبیت بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارد. از این رو سایت مد نظر در منطقه جغرافیایی خاصی فقط به نمایش در می‌آید.

شاخص‌های دیگری مانند device، مرورگر و… نیز توسط گوگل مد نظر قرار می‌گیرند و مدام در حال لرنینگ در این موارد است. پس یکی از مواردی که گوگل از هوش مصنوعی استفاده می‌کند در الگوریتم‌های رتبه بندی نتایج جستجو است.

اسکن تصویر (open image data base)

اسکن ایمیج با نام گوگل فوتوز یا گوگل لنز نیز شناخته می‌شود. فرض کنید در گوگل لنز عکسی را بارگذاری کرده و بخواهیم اجزای آن تفکیک شود، گوگل تمام اجزا را با دقت خوبی از هم تفکیک می‌کند. اما چگونه؟

گوگل دیتابیسی از نمونه‌های متفاوت دارد که بر اساس هوش مصنوعی است. با تطبیق عکس با دیتابیس می‌تواند عکس را به خوبی بسنجد و درک کند (المان‌های عکس را تفکیک کند). گوگل حتی می‌تواند با دریافت یک عکس از سمت کاربر عکس‌های مشابه آن را در نتایج به نمایش در بیاورد. این موضوع نیز به دیتا بیس و هوش مصنوعی باز می‌گردد.

هوش مصنوعی لامدا

گوگل مدت‌ها بود که روی هوش مصنوعی به نام لامدا کار می‌کرد. لامدا یک مدل زبانی انسان است. به عبارت ساده‌تر صحبت نمودن ربات با انسان توسط این ربات محقق شده است. اطلاعات زیادی در وب وجود دارد که توسط افراد مختلفی ایجاد شده است. این مدل به اطلاعات موجود در وب به زبان‌های مختلف (فارسی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی و…) دسترسی دارد.

ربات با تحلیل اطلاعات در کل وب و قرار دادن آنان در دیتا بیس خود می‌تواند با انسان صحبت کند. ربات با توجه به دیتا بیس عظیمی که به واسطه اطلاعات موجود قبلی در فضای وب می‌تواند جواب مناسبی به انسان بدهد. مانند چت جی پی تی در بینگ، لامدا می‌تواند با انسان مکالمه صوتی داشته باشد.

هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی بارد

گوگل هم بعد از مدتی تصمیم گرفت تا نوعی ربات چت ریلیز کند که نسخه سبک‌تری از لامدا است و نوعی هوش زبانی است. گوگل ادعا می‌کند این چت بات نسبت به چت جی پی تی پیشرفته‌تر است.

هوش مصنوعی بارد در چند روزه آینده ریلیز نهایی خواهد شد که رقیبی برای چت جی پی تی (chatgpt) محسوب می‌شود. نسخه اولیه بارد به یک سری از افراد معتمد داده شده است تا آزمایش‌های لازم روی آن انجام گیرد. الگوریتم بارد یک چت بات است که قرار است در موتور جستجو گوگل وارد شود. با کمک آن کاربر به سوال‌های خود جوابی شفاهی و مختصر و مفید دریافت می‌کند.

گوگل‌ام یو‌ام (MUM)

گوگل موم با اتصال اطلاعات مختلف به یکدیگر به پرسش‌های پیچیده پاسخ می‌دهد. گوگل موم نیز بر پایه هوش مصنوعی است.‌ام یو‌ام می‌تواند پادکست‌ها، ویدیوها و تصاویر را به 75 زبان مختلف تفسیر کند. فرض کنید به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد یک بنای تاریخی در مالزی هستید اما شما قادر به درک زبان مالزیایی نیستید و تسلط بر زبان انگلیسی ندارید موم می‌تواند اطلاعات را به زبان مادری شما ترجمه کند. MUM نسبت به جستجو در گوگل بسیار بصری‌تر است و با یک پرسش ساده به پرسش‌های مرتبط دیگر مازاد نیز پاسخ می‌دهد.

موم ارتباطی طبیعی ایجاد می‌کند و اطلاعات را برای مردم تفسیر می‌کند.‌ام یو‌ام برای به دست آوردن اطلاعات وابستگی کمتری به مطالب نوشته شده مانند مقالات و وب سایت‌ها دارد و اطلاعات مورد نیاز خود را از رسانه‌های تصویری و صوتی به دست می‌آورد. جالب است بدانید با کمک موم می‌توانید از کفش‌های خود عکس بگیرید و از گوگل بپرسید آیا مناسب من هستند؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025