نقد و بررسی انیمیشن فرمانروای آب؛ انیمیشنی با درونمایه سیاسی
فرمانروای آب یکی از جدیدترین انیمیشنهای ایرانی است که در سال 1404 شاهد اکران آن در سینماهای کشور بودیم. این اثر با درونمایهای که مسائل امنیت ملی را به تصویر میکشد، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در ادامه مقاله پیش رو مروری بر معرفی و بررسی انیمیشن فرمانروای آب داریم.
انیمیشنسازی در ایران سالهاست که انجام میگیرد و اگرچه به قدرتمندی انیمیشنهای برتر دنیا نیست، اما در طی سالهای اخیر شاهد پیشرفتهایی در این زمینه بودیم. برای مثال انیمیشن پسر دلفینی توانست رکوردهای زیادی را در گیشه جابهجا کند و در نوع خود به لحاظ تکنیک انیمیشنسازی خاص باشد. پس از آن نیز شاهد اکران آثاری همچون بچهزرنگ، لوپتو و البته پرفروشترین انیمیشن ایران ببعی قهرمان قهرمان بودیم که در فهرست بهترین انیمیشن های ایرانی قرار میگیرند.
انیمیشن فرمانروای آب به نویسندگی و کارگردانی مجید اسماعیلی، تهیهکنندگی مجتبی امینی، حسین سلطانی و با مجریگری حسین سلطانی در سال 1397 ساخته شده است. این اثر در استودیو آوین رسانه تولید شد و در سال 1404 به اکران عمومی درآمد. این انیمیشن اگرچه به صورت انیمیشن ساخته شده اما بیشتر مناسب افراد بالای 12 سال و نوجوانان است. حال بگذارید در ادامه این مقاله پلازا با معرفی انیمیشن فرمانروای آب همراه شما شویم و ببینیم این اثر ارزش تماشا دارد یا خیر.
تاریخ اکران انیمیشن فرمانروای آب
ژانر انیمیشن فرمانروای آب نوجوانانه، رئال، ماجراجویی، اکشن و هیجانانگیز است. این عنوان در تاریخ 8 مرداد 1404 توسط مؤسسه فرهنگی هنری بهمن سبز توزیع شده و در سینماهای ایران به نمایش درآمد. مدت زمان انیمیشن 80 دقیقه است.
داستان انیمیشن فرمانروای آب
خلاصه انیمیشن فرمانروای آب درباره گروهی از کارشناسان سازمان ملل است که در شهر سامرا به دست یک گروه تروریستی گروگان گرفته میشوند. قصد این تروریستها ناامنی و هرج و مرج در خاورمیانه است. حال گروهی از ایرانیان به رهبری شخصی به نام فرید با بررسی سرمنشا این خرابکاریها، آن را در پایگاههای نظامی خارجی یافته و سعی در مدیریت این بحران میکنند.
صداپیشه های انیمیشن فرمانروای آب
سازندگان فرمانروای آب برای صداپیشگی شخصیتها عمدتا از بازیگران شناختهشده کمک گرفتهاند. در ادامه نگاهی بر بیوگرافی این بازیگران که البته از بازیگران موشن کپچر انیمیشن نیز هستند، خواهیم داشت.
پوریا پورسرخ
پوریا پورسرخ، بازیگر محبوب سینما و تلویزیون ایران، ۴ تیر ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. او در خانوادهای علاقهمند به ورزش بزرگ شد و از کودکی به فوتبال و ورزشهای رزمی علاقه داشت و در رشته کیوکوشین تا کمربند مشکی پیش رفت. در دوران دانشجویی با حضور در کلاسهای بازیگری محمدحسین لطیفی به عرصه هنر نزدیک شد و خیلی زود اولین تجربه تلویزیونیاش را در سال ۱۳۸۴ با سریال «فرار بزرگ» به دست آورد. سال ۱۳۸۵ نقطه عطفی برای او بود؛ با سریال «وفا» به چهرهای شناختهشده تبدیل شد و همان سال با فیلم «روز سوم» در جشنواره فجر نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او در ادامه با آثاری چون «آقای الف»، «عیار ۱۴» و سریال پرمخاطب «کیمیا» مسیر حرفهایاش را تثبیت کرد و چندین بار نامزد دریافت جوایز معتبر سینمایی و تلویزیونی شد. از جمله آثار مهمش میتوان به فیلمهای «روز سوم»، «آقای الف»، «عیار ۱۴» و سریالهایی چون «وفا»، «کیمیا»، «برادر» و «برف بیصدا میبارد» اشاره کرد.
میرطاهر مظلومی
میرطاهر مظلومی، بازیگر و صداپیشه باسابقه ایرانی، ۷ اسفند ۱۳۵۳ در تهران به دنیا آمد. او از سال ۱۳۶۷ فعالیت هنریاش را با دوبله آغاز کرد و خیلی زود به تئاتر و بازیگری علاقهمند شد. با حضور در آثار تلویزیونی دهه ۷۰ به تدریج نامش میان مخاطبان شناخته شد و بعدها در سینما نیز حضوری پررنگ پیدا کرد. نقشآفرینی در فیلمهایی چون «اخراجیها ۲»، «گشت ارشاد» و «سگبند» و همچنین سریالهای پربینندهای مانند «نون خ»، «معمای شاه» و «بوی باران» او را به یکی از چهرههای آشنای عرصه تصویر تبدیل کرد. تنوع نقشها و فعالیت مستمر وی در دوبله و بازیگری، جایگاه ویژهای برای او رقم زده است.
امیر کربلایی زاده؛ از هنرپیشه های کارتون فرمانروای آب
امیر کربلاییزاده، بازیگر، نویسنده و استندآپکمدین ایرانی، ۲۴ مهر ۱۳۵۸ در نیشابور به دنیا آمد. علاقهاش به هنر از دوران دبیرستان آغاز شد، جایی که با تئاتر دانشآموزی جوایز متعددی به دست آورد و در دانشگاه نیز در جشنوارههای تئاتر به عنوان بازیگر برگزیده شناخته شد. سال ۱۳۷۷ با نمایش «تلخ بازی قمر در عقرب» به تئاتر شهر راه یافت و در سال ۱۳۹۱ نخستین تجربه سینماییاش را با فیلم «روز روشن» پشت سر گذاشت. او در کنار فعالیتهای تئاتری و سینمایی، با اجرای استندآپ کمدی در برنامههای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی، محبوبیت ویژهای پیدا کرد. بازی در فیلمهایی چون «امروز»، «تکخال»، «مرد عینکی» و حضور در مجموعههایی مثل «جیران» و «لالایی» نشاندهنده گستره فعالیت اوست. در کارنامهاش تقدیر از جشنواره تئاتر فجر، عنوان بازیگر سال خانه تئاتر و جوایز متعدد دیگر به چشم میخورد.
تینو صالحی
تینو صالحی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سال ۱۳۵۹ در سنندج به دنیا آمد و اصالتی کرد دارد. او فارغالتحصیل رشته تئاتر از دانشگاه هنر و معماری است و از سال ۱۳۸۲ فعالیت حرفهایاش را در صحنه آغاز کرد. نخستین حضور تلویزیونیاش در سریال تاریخی «مختارنامه» بود و پس از آن در آثاری چون «زمین انسانها» نیز دیده شد. در سینما با فیلمهایی مانند «عصبانی نیستم» و «چهارراه استانبول» تجربههای موفقی داشت و در نمایش خانگی با سریال «دل» به مخاطبان بیشتری معرفی شد. صالحی علاوه بر بازیگری، کارگردان نمایشهایی چون «آنتی آنتیگونه»، «ماهزادگان» و «شاخه نبات» بوده است.
نقد انیمیشن فرمانروای آب
فرمانروای آب با داستان متفاوتی عرضه شد و توانست در تبلیغات توجهات را معطوف خود کند. این اثر در سال 1397 ساخته شد اما با توجه به اتفاقاتی که در سالهای 1403 تا 1404 پشت سر گذاشتیم، به حال و هوای این روزهای ایران شباهت دارد. از لحاظ روایت داستان، انیمیشن متفاوت است اما این تفاوت نمیتواند نقطه قوت خوبی برای آن باشد. چیزی که ما در اکثر انیمیشنهای ایرانی شاهد آن هستیم و هنوز بعد از سالها بهبود چشمگیری نداشته، فیلمنامهنویسی است. فرمانروای آب ایده خوبی دارد اما نتوانسته قصه منسجمی بنویسد که از یک منطق معقول پیروی کند و مخاطب را به خود جذب کند. توالی داستان، منطق پشت اتفاقات و تصمیمگیریها آنقدر سرسری گرفته شده که غیرقابل چشمپوشی است.
اگر سازندگان حس میکنند، چون مخاطب آنها کودک و نوجوان هستند، باید به عناصر بصری بسنده کنند و در حوزه روایت آسان بگیرند، حقیقتا راه را اشتباه رفتهاند. ذهن کودک بسیار کنجکاو است و همواره به دنبال پاسخ چرایی و چیستی اتفاقات میگردد. از سوی دیگر، میزان خشونت درون فیلم و صحنههای اکشن آن اصلا انیمیشن را مناسب رده سنی کودک نشان نمیدهد، بلکه حداقل سنی که میتوان آن را مناسب دید، 12 سال است. پس یک نوجوان 12 ساله نیاز به منطق بهتری برای شنیدن روایت داستانی دارد.
انیمیشن به لحاظ فنی پیشرفته است و رضایت مخاطب را جلب میکند. به خصوص که استفاده از فناوری موشن کپچر به کیفیت آن افزوده است اما هنوز هم کاراکترها خشک هستند. برای مثال احساسات شخصیتها را نمیتوان به صورت درستی از چهره آنان فهمید (مخاطب سن کمی دارد!) یا اینکه در حرکات کمی خشک و ماشینی هستند. این روزها انیمیشنسازی بسیار پیشرفت کرده و بد نیست از نمونههای جهانی بهتر الهام یا الگو گرفته شود.
در مجموع فرمانروای آب انیمیشن متفاوت و دیدنیای است، اما بیشتر بخاطر مضمون امنیت ملی و اکشن خود به درد بزرگسالان میخورد تا ردهبندی سنی کودک و نوجوان! بنظر نویسنده این مطلب بهتر است کودک و نوجوان را از سنین پایین وارد مفاهیم سنگین سیاسی نکنیم و بیشتر به بخش فضیلتهای اخلاقی که انیمیشن از آنها بیبهره نبود، توجه شود.
کلام آخردر این مقاله با معرفی و بررسی انیمیشن ایرانی فرمانروای آب همراه شما بودیم. فرمانروای آب در مجموع انیمیشن موفقی در گیشه و جذب مخاطب بود که به دلیل درونمایه خود بیشتر برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. سازندگان خبر از ساخت قسمت دوم این انیمیشن دادهاند. به هر حال برای تیم ساخت این اثر آرزوی موفقیت را داریم. نظر شما به عنوان والدین مخاطب یا بیننده این انیمیشن ایرانی درباره آن چیست؟ از همراهی شما صمیمانه متشکریم.