انیمیشن یوز یکی از انیمیشنهای ایرانی است که در سال ۱۴۰۴ اکران شد و تنها پس از مدت کمی توانست رکوردها را در گیشه جابهجا کرده و به بیشترین میزان فروش در یک روز در سینمای ایران برسد. اما آیا یوز یک اثر خارقالعاده است یا صرفا فروش خوبی داشته؟
ساخت انیمیشن در ایران سالهاست که انجام میگیرد و تا سالها پیشرفت چندانی در آن دیده نمیشد. اما پس از اکران انیمیشن پسر دلیفینی سطح انیمیشن های ایرانی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد و این اتفاق بسیار رضایتبخش به نظر میرسد. در طی سالهای اخیر تکنیکهای روز دنیا در انیمیشنسازی ایران، سطح کیفیت این آثار را بالا بردهاند. همین مسئله سبب میشود که مخاطب امروز بیشتر علاقه داشته باشد که به مشاهده این آثار بپردازد. حتی برخی از انیمیشنها توانستهاند به فروش بسیار بالایی در گیشه برسند.
انیمیشن یوز به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیهکنندگی احسان کاوه ساخته شده است. این اثر محصول ۱۴۰۴ است و در سازمان توسعه سینمایی سوره تولید شد. یوز نخستین انیمیشن سه بعدی ایرانی است که با موضوع حیات وحش ساخته شده و رضا ارژنگی نویسندگی فیلمنامه آن را برعهده داشت. در این مقاله پلازا با معرفی انیمیشن ایرانی یوز همراه شما هستیم.
تاریخ اکران انیمیشن یوز
ژانر انیمیشن یوز کمدی و ماجراجویی است. این اثر در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۴ در سینماهای کشور به نمایش درآمد و توسط موسسه بهمن سبز توزیع شد. مدت زمان فیلم ۹۰ دقیقه است.
داستان انیمیشن یوز
خلاصه داستان انیمیشن یوز درباره یک یوز ایرانی است که در نیویورک زندگی میکند و در ناز و نعمت است. یوز قصه ما با وجود اینکه به زندگی شهری خو کرده، اما احساس غربت میکند و دچار بحران هویت میشود. او میفهمد که سرزمین مادری او ایران است و دلش میخواهد به کشور خودش بازگردد. آغاز سفر یوز برای بازگشت چالشهای فراوانی را برای او به وجود میآورد و موجب تکامل فیزیکی و روحی او میشود.
صداپیشه های انیمیشن یوز
صداپیشگان معروفی در این انیمیشن به فعالیت پرداختهاند که با معرفی آنها همراه شما خواهیم بود.
حامد عزیزی (مدیر دوبلاژ)
حامد عزیزی، صداپیشه و گوینده رادیوی ایرانی متولد ۵ آذر ۱۳۵۸ در تهران است. او فعالیت حرفهای خود را ابتدا با تئاتر و سپس با ورود به دنیای دوبلاژ پی گرفت. عزیزی که به دلیل جنس خاص و نوجوانپسند صدایش شهرت دارد، بیشتر برای گویندگی نقش «پو» در مجموعه فیلمهای پاندای کونگفوکار شناخته میشود. او علاوه بر این، در دوبله آثار شاخصی چون مجموعههای هری پاتر، گارفیلد، داستان اسباب بازی و شیرشاه حضور چشمگیری داشته است. مدیریت دوبلاژ و گویندگی در نقش «تیریون لنیستر» در مجموعه بازی تاجوتخت از دیگر فعالیتهای او در شبکه نمایش خانگی است. عزیزی مدیر اسبق مؤسسه هنرنمای پارسیان و مدیر کنونی استودیو کوالیما بوده و گوینده ثابت نقشهای «جک بلک» محسوب میشود. وی همچنین تجربه بازی در فیلم پل خواب (در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر) را در کارنامه خود ثبت کرده است.
نصرالله مدقالچی
نصرالله مدقالچی، یکی از پیشکسوتان و برجستهترین صداپیشگان و مدرسان ایرانی است که در ۷ مهرماه ۱۳۲۳ در شهر تبریز چشم به جهان گشود. او که دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) است، فعالیت خود را در دهههای گذشته در دوبله آغاز کرد و به دلیل صدای باصلابت، باس و بیان وزینش شناخته میشود. شاهکارهای گویندگی او شامل دوبله نقش «آنتونی هاپکینز» در سریال دنیای غرب (وستورلد)، فیلمهایی چون سکوت برهها، هانیبال، نقاب زورو و همچنین گویندگی به جای «دارث ویدر» در جنگ ستارگان و «کاپیتان هادوک» در مجموعه ماجراهای تنتن است. مدقالچی در انیمیشن رنگو نیز صدایی ماندگار خلق کرده است. او همچنین بهعنوان سرپرست گویندگان و دکلمه آغازین انیمیشن سریالی و بهیادماندنی آن شرلی با موهای قرمز مورد توجه قرار گرفت و سالها بهعنوان یکی از اساتید دانشگاه صدا و سیما به تدریس و تربیت نسل جدید گویندگان پرداخت.
ناصر ممدوح
ناصر ممدوح، دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر توانمند ایرانی در ۲۶ بهمن ۱۳۲۱ متولد شد. او فعالیت هنری خود را پس از دیپلم و با علاقه به بازیگری آغاز کرد، اما صدای متمایز و گیرایش مسیر او را به سمت دوبله تغییر داد. ممدوح که ریاست انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم را بر عهده داشت، شهرت اصلی خود را مدیون گویندگی در فیلمهای مستند، بهویژه مستندهای علمی، مانند قرن پرماجرا و تمدن خفته است. در کارنامه دوبلاژ او، گویندگی نقش راوی در کارتونهای مشهوری چون سندباد و مارکوپولو به چشم میخورد. ناصر ممدوح در کنار فعالیتهای صداپیشگی، بهعنوان بازیگر نیز در آثاری چون فیلم در امتداد شب و سریالهایی نظیر راه شب و اغما (در نقش دکتر نائینی) حضور یافت و اجرای مسابقه تلویزیونی ۱۰۱ را نیز در سوابق خود دارد.
رزیتا یاراحمدی
رزیتا یاراحمدی، دوبلور و مدیر دوبلاژ ایرانی متولد سال ۱۳۴۶ در تهران است. او فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و با صدای رویایی و منعطف خود، به سرعت در دوبله انیمیشنها و فیلمهای کودک و نوجوان به شهرت رسید. صدای او یادآور شخصیتهای کارتونی ماندگاری چون «هاکلبری فین» در ماجراهای هاکلبری فین، «ویلی» در ویلی گنجشکه و «کوزت» در سریال بینوایان است. در آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی، گویندگی نقش «سوسانو» در سریال محبوب افسانه جومونگ و «هئو یئون وو / وول» در سریال افسانه خورشید و ماه از جمله برجستهترین فعالیتهای او به شمار میرود. یاراحمدی همچنین در برنامههای رادیویی محبوبی نظیر صبح جمعه با شما حضور داشته است.
فرزاد حسنی
فرزاد حسنی، بازیگر، مجری تلویزیون، ترانهسرا و گوینده رادیوی ایرانی ۲۱ شهریور ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. وی که دانشآموخته رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است، دوره بازیگری را نزد اساتیدی چون حمید سمندریان و امین تارخ گذرانده است. عمده شهرت حسنی از اجرای برنامه گفتوگو محور تلویزیونی کولهپشتی در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ شکل گرفت و بهعنوان مجری ویژه برنامههای تحویل سال نو نیز شناخته میشود. او در کنار اجرا و ترانهسرایی، به بازیگری در آثار سینمایی و تلویزیونی نیز پرداخته و در فیلمهایی چون ثبت با سند برابر است و آنچه مردان درباره زنان نمیدانند ایفای نقش کرده است. همچنین فعالیت او در رادیو بهعنوان گوینده، بخشی دیگر از کارنامه حرفهای پربار او را تشکیل میدهد.
سایر هنرپیشه های انیمیشن یوز عبارتند از:
مهدی ثانیخانی
سامان مظلومی
مهدی امینی
آرزو روشناس
سارا جواهری
مریم جلینی
معصومه ریاحی
نقد انیمیشن یوز
یوز انیمیشنی با دغدغه شناخت هویت فردی و ملیگرایی و با نگاهی به حیات وحش ساخته شد. این اثر ضمن اینکه درباره اخلاقیات و وطندوستی صحبت میکند، نگاهی به گونههای در حال انقراض حیات وحش ایران نیز دارد.
کیفیت قابل قبول انیمیشن یوز
راستش را بخواهید از کیفیت ساخت این انیمیشن غافلگیر شدیم. استفاده از تکنیکهای روز دنیا و ساخت یک انیمیشن سهبعدی جذاب، هنوز هم چیز جدیدی در ایران است. این اثر به لحاظ بصری اثری زیبا و چشمنواز است. خصوصا رنگهای زرد، قهوهای و سایر رنگهای شادی که در انیمیشن مشاهده میشود، چشمهای مخاطب، خصوصا کودکان و خردسالان، را درگیر میکند. البته به لحاظ لوکیشن انیمیشن میتوانست قویتر باشد، اما در این سطح نیز خوب عمل کرده است.
چرا فیلمنامه قویتر نه؟
اما داستان! انیمیشن یوز حرفهای خوبی برای گفتن دارد و پیامهای آن نیز به جا است، اما چیزی که ما را آزار میدهد و در بسیاری از انیمیشنهای ایرانی شاهد آن هستیم، مسئله فیلمنامهنویسی است. گویی انیمیشنسازان ایرانی آنقدر وقت صرف زرق و برق دادن به انیمیشن خود میکنند که از نوشتن فیلمنامه غافل میشوند. مشکل اینجاست که انگار مخاطب کودک را عاری از منطق میبینند، حال آنکه کودک بسیار کنجکاوتر از بزرگسال است و توالی داستانی باید برای او با منطق خاصی پیش برود.
در انیمیشن یوز ما منطق بسیار ضعیفی برای حوادث میبینیم. برای مثال چرا انقدر باید وقت فیلم سر بلاهایی که سر شخصیت اصلی آمد هدر برود که رسیدن آن به ایران و پیدا کردن خانوادهاش در چند دقیقه سرسری و خلاصه نشان داده شود. حال آنکه همین جست و جو برای خانواده خود میتوانست موقعیتهای زیادی خلق کند.
یوزپلنگ انتخابی هوشمندانه
انیمیشنسازان به سراغ پترن خوبی رفتهاند و این مسئله بسیار عالی است. نمیدانیم تصادفی است یا از پیش تعیین شده اما در پاییز امسال پترن پلنگی بسیار ترند و بهروز است. انیمیشن یوز نیز درباره یک یوزپلنگ است. این تقابل باعث شده که مخاطب کمسن نه تنها با شخصیت اصلی بیشتر ارتباط بگیرید، بلکه حس خوبی از اینکه چنین شخصیت بهروزی را دوست دارد، داشته باشد. حتی در مراسمها و تجمعات نمایش این انیمیشن نیز استقبال کودکان را از این الگو میتوانیم ببینیم.
آیا یوز را تماشا کنیم؟
موفقیت یوز در گیشه بسیار بالا بود، به خصوص که اکران انیمیشن با روز جهانی کودک نیز مصادف شد و بلیتهای نیمبهای آن به جمع مخاطبان اثر اضافع کرد. یوز موفق شد تا پرفروشترین و پرمخاطبترین اثر در یک روز در تاریخ سینمای ایران شود. تماشای این انیمیشن به شما پیشنهاد میشود، زیرا هم به لحاظ بصری قوی است و هم پیام خوبی دارد. البته چند صحنه چالشبرانگیز در این اثر وجود دارند که دارای مقادیری خشونت هستند. پس بهتر است کودک خود را پیش از تماشای آن آماده کنید.
کلام آخردر این مقاله با معرفی و بررسی انیمیشن یوز همراه شما بودیم. این اثر نه تنها توانست به عنوان یک اثر ژانر کودک موفق شناخته شود، بلکه رکوردهای مختلفی را در گیشه جابهجا کرد. یوز آمیزهای از تکنیکهای مدرن انیمیشنسازی و پیام جذاب برای مخاطب خود است. حال شما بگویید آیا این انیمیشن را تماشا کردهاید؟ نظر شما یا کودکتان درباره این اثر چه بود؟ از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم.