نحوه پاک كردن حافظه پنهان گوشی اندرويد؛ حذف کش گوشی های اندرویدی

پاك كردن كش گوشي اندرويد / حذف حافظه کش گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پاک کردن حافظه پنهان گوشی اندرويد در خیلی از مواقع می‌تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه و همچنین اپلیکیشن‌های آن شود. با پلازا همراه باشید تا با نحوه حذف کش گوشی های اندرویدی آشنا شویم.

گوشی موبایل شما دارای فضای ذخیره سازی محدودی است که می‌تواند به سرعت پر شود. در واقع، اپلیکیشن‌هایی که به طور منظم در طول روز استفاده می‌کنید، فایل‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می‌کنند. از این فایل‌های داده‌ای موقتی، به عنوان Cache یاد می‌شود که مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی شما را همین فضای کش یا پنهان در بر می‌گیرد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم؟

اما قبل از پاسخ به این سوال، این ویدیو آموزش پاك كردن كش گوشي اندرويد هم ممکن است به دردتان بخورد:

فهرست مطالب

روش های پاك كردن كش گوشی اندرويد؛ چگونه کش گوشی را پاک کنیم؟

در نسخه‌های جدید اندروید، نیاز است که فایل‌های کش را برای هر برنامه به صورت جداگانه پاک کنید. توجه داشته باشید که به ندرت پاک کردن تمامی حافظه کش نیاز می‌شود. در بیشتر موارد کلیر کش گوش های اندروید در چند اپلیکیشن مشکل ساز می‌تواند مشکلات فضای ذخیره سازی را حل کند و کارایی را افزایش دهد.

نحوه پاک کردن حافظه کش گوشی اندروید در گوشی‌های مختلف به دلیل تغییراتی که سازندگان در رابط کاربری خودشان نسبت به نسخه خام داده‌اند ممکن است متفاوت باشد؛ به همین خاطر ما نحوه انجام این کار در گوشی‌های مختلف را به‌صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

آموزش حذف کش گوشی های سامسونگ

در گوشی‌های سامسونگ برای حذف کش یک برنامه کافی است ابتدا به صفحه برنامه‌های نصب شده در گوشی بروید. حالا انگشتتان را روی آیکون برنامه مدنظر نگه‌داشته و در پنجره پاپ‌آپ ظاهر شده در بالای آیکون، روی گزینه i بزنید.

چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم

در پنجره App info به پایین صفحه بیایید و گزینه Storage را انتخاب کنید.

چرا حافظه پنهان پاک نمیشه

از پایین صفحه روی گزینه Clear cache بزنید.

حافظه پنهان گوشی کجاست

کش برنامه مدنظر شما پاک خواهد شد.

خالی کردن کش گوشی های موبایل هواوی

خالی کردن کش گوشی های هواوی مبتنی بر EMUI کمی متفاوت از حذف حافظه پنهان گوشی های اندرویدی است. برای انجام این کار و کلیر کش در گوشی اندروید ابتدا به Settings بروید. سپس گزینه Apps را انتخاب کنید.

چرا حافظه پنهان پاک نمیشه

در صفحه بعد مجددا روی Apps بزنید.

حافظه پنهان گوشی کجاست

حالا برنامه موردنظرتان را پیدا و انتخاب کنید. در صفحه مربوط به برنامه، روی گزینه Storage بزنید.

چرا حافظه پنهان پاک نمیشه

و در پایین صفحه گزینه Clear cache را لمس کنید.

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

این تمام چیزی است که باید برای خالی و پاک کردن Cache گوشی های موبایل اندروید برای هر اپلیکیشن انجام دهید.

آموزش پاک کردن حافظه پنهان گوشی شیائومی

در گوشی‌های شیائومی باید ابتدا به تنظیمات بروید و بعد گزینه Apps را انتخاب کنید.

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

در صفحه بعدی گزینه Manage apps را انتخاب و سپس برنامه مدنظرتان را از فهرست انتخاب کنید.

چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم

حالا از پایین سمت راست صفحه، گزینه Clear data را لمس کنید.

چرا حافظه پنهان پاک نمیشه

از پنجره باز شده روی گزینه Clear cache بزنید.

چگونه حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم

با انتخاب گزینه OK، کش برنامه انتخابی حذف خواهد شد.

برنامه های پاك كردن كش گوشي اندرويد

برای پاك كردن كش گوشی اندرويد نیازی به برنامه اضافی ندارید. از داخل خود سیستم‌عامل می‌توان به‌راحتی اینکار را انجام داد و به همین خاطر دیگر کمتر به یک برنامه مخصوص اینکار نیاز است. با این حال درصورت نیاز می‌توانید از برنامه‌های زیر برای پاك كردن حافظه پنهان اندروید خود کمک بگیرید.

1. CCleaner | حذف کش گوشی اندرویدی

کلیر کش در گوشی اندروید / پاك كردن حافظه پنهان اندروید

CCleaner بهترین برنامه برای حذف حافظه پنهان گوشی های اندرویدی است. این برنامه امکانات و ویژگی‌های بسیار بیشتری از تنها پاک کردن کش دارد. با کمک آن می‌توانید پوشه دانلودها را پاکسازی کنید، تاریخچه مرورگر را حذف کنید یا محتوای کلیپ‌بورد را پاک کنید. همچنین می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل حافظه گوشی هم استفاده کرده و ببینید کدام برنامه‌ها بیشترین فضا و همچنین مصرف اینترنت را دارند. درکنار این‌ها امکان میزان مصرف پردازنده، رم و کنترل دمای باتری نیز وجود دارد.

2. 1Tap Cleaner | حذف کش گوشی اندرویدی

پاك كردن حافظه پنهان اندروید / حذف حافظه پنهان گوشی های اندرویدی

یکی از ساده‌ترین برنامه‌ها برای پاك كردن كش گوشی اندرويد، 1Tap Cleaner است. برنامه علاوه بر قابلیت حذف کش، امکان حذف فهرست تماس‌ها و همچنین پیامک‌ها را هم دارد و می‌تواند کارت حافظه شما را هم مدیریت کند. همانطور که از اسم برنامه مشخص است، در این برنامه قابلیتی وجود دارد تا با لمس تنها یک گزینه تمام داده‌ها را حذف کنید یا اینکه خودتان به‌صورت دستی اینکار را انجام دهید.

اگر بدنبال یک Clear cache گوشی اندروید حرفه ای هستید این برنامه از گزینه های خوبی است که میتوان به آن اشاره داشت. دارا بودن تنظیمات و سرعت بالا در شناسایی و پاکسازی میتواند به شما در این زمینه کمک شایانی نماید که پیشنهاد میشود در ادامه این مقاله نیز باما همراه باشید. لازم است بدانید که کاربران گاهی اوقات با سوال چرا حافظه پنهان پاک نمیشه مواجه میشوند که این برنامه گزینه خوبی برای پایان دادن به مشکلات این چنینی است.

نکاتی که در مورد پاک کردن حافظه کش باید بدانید

گوشی هوشمند شما از اطلاعات موقتی ذخیره شده در فایل کش به منظور فراخوانی هر چه سریع‌تر داده‌های مربوط به اپلیکیشن مورد نظر استفاده می‌کند. در واقع، فایل کش زمانی به کارتان می‌آید که قصد دارید برنامه‌ای را در گوشی موبایل خود به سرعت باز کنید. برای مثال اپلیکیشن اسپاتیفای  را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن لیست آهنگ‌هایی که بیشتر به آن‌ها گوش می دهید را در فایل کش خود ذخیره می‌کند تا با هر بار اجرای آن مجبور به بارگذاری مجدد لیست آهنگ‌ها نشود. از این رو سرعت کار نیز بالا می‌رود.

فایل کش هر برنامه مختص همان برنامه است. برای مثال فایل کش اینستاگرام قابل استفاده برای اپلیکیشن اسپاتیفای نخواهد بود. در اغلب موارد، هنگامی که یک اپلیکیشن متوجه می‌شود که دیگر اطلاعات موقت ذخیره شده مفید نیستند، از فایل حافظه کش خارج می‌شود. به عبارتی فایل را به حال خود می‌گذارد.

به طور کلی، وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، همگی از فایل‌های حافظه کش به منظور دسترسی به تجربه‌ای سریع‌تر استفاده می‌کنند. معمولا، فایل‌های حافظه کش به صورت پنهان و مداوم در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند. آن‌ها به گوشی هوشمند شما سرعت می‌بخشند و بنابراین کنترل کارآمدتری را برای شما فراهم می‌آورند.

مزایای پاك كردن كش گوشی اندرويد

درست است که فایل‌های حافظه کش بسیار مهم هستند، اما نیازی نیست که آن‌ها را به طور کامل بشناسید و درگیر اعمال تغییرات در آن‌ها شوید. با این حال، گاهی اوقات نیاز به حذف حافظه کش گوشی است. در ادامه به تعدادی از نکات کاربردی در این زمینه اشاره شده است:

  • گفتنی است که پاك كردن حافظه پنهان اندروید به شما کمک می‌کند تا فضای ذخیره سازی بیشتری را در گوشی موبایل خود داشته باشید. اما همانطور که می‌دانید این روش یک راه حل موقت است، زیرا هر زمان که برنامه مورد نظر خود را اجرا می‌کنید، فایل‌های کش جدیدی ایجاد می‌شوند.
  • گاهی اوقات فایل‌های حافظه کش قدیمی از بین می‌روند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. در این شرایط، حذف حافظه کش گوشی می‌تواند این مسئله را حل کند.
  • فایل‌های کش قدیمی می‌توانند به طور بالقوه تهدیدات امنیتی و حریم خصوصی ایجاد کنند. صفحات وب ذخیره شده در حافظه کش مرورگر شما ممکن است حاوی اطلاعات حساس باشند. اگر فرد غیر مجازی به این فایل‌ها دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرد.
  • اگر مرورگر یا اپلیکیشن دیگری قادر به نشان دادن آخرین نسخه صفحه مورد نظر نباشد، بهترین راه پاک کردن حافظه کش است تا صفحه جدید را بارگذاری کند.

آیا پاک کردن حافظه پنهان گوشی باید به‌طور منظم باشد؟

اکنون که با مزایای پاک کردن حافظه پنهان گوشی آشنا شدید، ممکن است تصور کنید که باید فایل‌های حافظه کش را به صورت دستی و طبق برنامه زمانی مشخص پاک کنید. اما خوب است بدانید که این رویه تاثیر معکوس خواهد داشت. به یاد داشته باشید که فایل‌های حافظه کش برای سرعت بخشیدن دسترسی به محتویاتی که به طور منظم از آنها استفاده می‌کنید، به کارتان می‌آیند.

به همین دلیل پاك كردن مداوم حافظه پنهان اندروید کار چندان خوبی نیست. سیستم عامل اندروید در حال حاضر از یک مکانیسم داخلی برای پاک کردن فایل‌های کش غیرقابل استفاده بهره می‌برد که معمولا بسیار خوب هم عمل می‌کند.

گفتنی است که در موارد زیر می‌توانید فایل‌های حافظه کش را به صورت دستی پاک کنید:

  • فایل حافظه کش برنامه مورد نظر با مشکل مواجه شده و برنامه نمی‌تواند به درستی اجرا شود.
  • هنگامی که قصد دارید فایل‌های حاوی اطلاعات شخصی را پاک کنید تا از حریم خصوصی خود محافظت کنید.
  • فضای ذخیره سازی گوشی موبایل شما اندک است و نمی‌خواهید ویدیوها، عکس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را پاک کنید.

همانطور که گفته شد یکی از دلایل کاهش سرعت گوشی‌های اندرویدی پر شدن حافظه است. برای آشنایی بیشتر بد نیست نگاهی به دلایل کند شدن گوشی همراه و راه های برطرف کردن این مشکل بیندازید.

سوالات متداول

چرا پاک کردن حافظه کش اندروید مهم و ضروری است؟

در صورتی یک برنامه به خصوصی در گوشی شما دچار مشکل شده باشد با پاک یا خالی کردن Cache گوشی های موبایل اندروید می‌توانید کش برنامه ریست کرده و دوباره از اول راه‌اندازی کنید. در این حالت و پس از کلیر کش برنامه های گوش های اندروید هرمشکلی که برنامه داشت برطرف می‌شود.

اگر حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم چه میشود؟

با اینکار تمام داده‌های آن برنامه حذف خواهد شد و برنامه به حالت روز اول نصب برمی‌گردد.

چرا حافظه پنهان پاک نمیشه؟

درصورتی که از روش بالا برای دسترسی به حافظه پنهان گوشی استفاده کنید می‌توانید کش برنامه‌ها را حذف کنید. اما امکان حذف کش تمامی برنامه‌ها وجود ندارد. برای مثال برخی برنامه‌های سیستمی چنین امکانی ندارند.

4. حافظه پنهان گوشی کجاست؟

حافظه پنهان در همان حافظه گوشی قرار دارد و سیستم‌عامل یک قسمت جداگانه را به این نوع حافظه اختصاص می‌دهد.

سخن پایانی

پس از پاك كردن كش گوشی اندرويد، مقدار فضای ذخیره سازی افزایش می‌یابد و اپلیکیشن همچنان به طور معمول کار می‌کند. از آنجایی که تمامی داده‌های لازم برای افزایش سرعت دسترسی از بین رفته‌اند، بنابراین ممکن است اولین اجرای اپلیکیشن کمی طول بکشد. با گذشت زمان، اپلیکیشن مورد نظر مجددا فایل کش را براساس استفاده شما ایجاد می‌کند. نظر شما در مورد حذف حافظه پنهان گوشی های اندرویدی چیست؟ آیا با اینکار تاثیری در عملکرد برنامه‌ها مشاهده کرده‌اید؟ با ما در نظرات همراه باشید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402