اظهارات اخیر برندن فریزر پیرامون رد نقش «سوپرمن» در اوایل هزاره جدید، دریچهای به روی یکی از بزرگترین "چه میشد اگر"های تاریخ هالیوود گشوده است. در دورانی که بازیگران برای پوشیدن شنلهای ابرقهرمانی رقابت میکنند، اعتراف فریزر به ترس از اینکه "سوپرمن روی سنگ قبرش حک شود"، نشاندهنده هوشمندی و درک عمیق او از خطرات برندسازی شخصی در صنعت سینماست. پروژهی «سوپرمن: پرواز» (Superman: Flyby) به نویسندگی جی.جی. آبرامز که هرگز ساخته نشد، میتوانست مسیر حرفهای فریزر را کاملاً دگرگون کند، اما او با رد این پیشنهاد، از سرنوشتی مشابه بازیگرانی که زیر سایه یک نقش خاص محو شدند، گریخت.
از منظر صنعتی، وضعیت فعلی پروژههای دیسی (DC) نیز پیچیدگیهای خاص خود را دارد. جیمز گان و پیتر سفران، مدیران استودیو دیسی، با فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵) و بازی دیوید کورنسوت، یک جهان سینمایی منسجم را پایهگذاری کردهاند. با این حال، گزارشها نشان میدهد که پروژه سوپرمن سیاهپوست به تهیهکنندگی جی.جی. آبرامز و نویسندگی تا-نهیسی کوتس، همچنان در قالب برند «الز-ورلد» (Elseworlds) زنده است. این استراتژی چندجهانی به وارنر اجازه میدهد تا روایتهای موازی مانند «بتمن» رابرت پتینسون را حفظ کند، بدون آنکه به خط زمانی اصلی لطمه بزند.
اما نقطه عطف کارنامه فریزر در سال ۲۰۲۵، نه در کریپتون، بلکه در مصر باستان رقم میخورد. تایید ساخت قسمت چهارم «مومیایی» (The Mummy 4) با بازگشت احتمالی ریچل وایز و کارگردانی تیم خلاق «رادیو سایلنس» (سازندگان جیغ ۶)، نشان میدهد که یونیورسال پیکچرز سرانجام صدای هواداران را شنیده است. فریزر که پس از فیلم «نهنگ» تولدی دوباره در بازیگری داشت، اکنون با بازگشت به نقش ریک اوکانل، به جایگاهی بازمیگردد که در آن نه تنها یک قهرمان اکشن، بلکه یک ستاره کاریزماتیک با چاشنی کمدی بود؛ ترکیبی که در نقش سوپرمن شاید هرگز به این پختگی نمیرسید.
تصمیم فریزر برای رد کردن سوپرمن، اگرچه در آن زمان ریسک به نظر میرسید، اما باعث شد او هویت مستقل خود را حفظ کند. اکنون با اکران موفق سوپرمن ۲۰۲۵ در پلتفرمهای دیجیتال و پیشتولید مومیایی ۴، تعادلی میان نوستالژی و نوآوری در هالیوود برقرار شده است.
منبع: ددلاین (Deadline)
