اعترافات اخیر پارک چان-ووک درباره پروسه تولید فیلم «انتخاب دیگری نیست» (No Other Choice)، بار دیگر بحثهای جدی پیرامون ریسکگریزی استودیوهای بزرگ هالیوودی را زنده کرده است. این کارگردان صاحبسبک که بیش از دو دهه تلاش کرد تا اقتباس انگلیسیزبان رمان «تبر» اثر دونالد وستلیک را در آمریکا بسازد، نهایتاً با درهای بسته مواجه شد. این رخداد، اگرچه برای پارک چان-ووک در ابتدا ناامیدکننده بود، اما منجر به خلق اثری شد که از پتانسیلهای بومی و بازیگران تراز اول کرهای بهره میبرد.
پارک در گفتگو با ددلاین، ضمن ابراز رضایت از "کرهای شدن" پروژه، به طعنه گفت که قصد داشته از استودیوهای ردکننده طرح تشکر کند. این رویکرد نشان میدهد که چگونه محدودیتهای مالی میتواند به آزادی خلاقانه منجر شود. حضور لی بیونگ-هان در نقش «مان-سو»، کارمندی که برای بقا به قاتلی خونسرد تبدیل میشود، لایههایی از درام روانشناختی را به اثر افزوده که شاید در نسخه هالیوودی با بازیگران غربی قابل دستیابی نبود. لی بیونگ-هان و سون یه-جین (در نقش همسر مان-سو)، شیمی قدرتمندی را در بستر این کمدی سیاه خلق کردهاند.
نکته حائز اهمیت در فیلمنامه جدید پارک، افزودن عنصر «هوش مصنوعی» به هسته داستان است. در حالی که رمان اصلی در دهه ۹۰ میلادی بر رقابت انسانی تمرکز داشت، پارک چان-ووک با درک صحیح از «وحشت معاصر» (Zeitgeist)، آنتاگونیست نهایی را از انسان به الگوریتم تغییر داده است. مان-سو پس از حذف رقبای انسانی، درمییابد که دشمن واقعی او سیستمی است که قابل کشتن نیست. این تغییر، فیلم را از یک تریلر جنایی صرف، به یک نقد اجتماعی هوشمندانه علیه ساختار مدرن بازار کار تبدیل کرده است.
موفقیت احتمالی این فیلم در فصل جوایز و گیشه (با اکران کریسمس در آمریکا)، میتواند درسی تلخ برای تهیهکنندگان آمریکایی باشد که فرصت همکاری با یکی از بزرگترین مؤلفان زنده سینما را به دلیل محافظهکاری از دست دادند.
منبع: ددلاین (Deadline)
