سال ۲۰۲۵ برای دیزنی سالی پر از پارادوکس بود؛ سالی که در آن رکوردهای فروش شکسته شد اما ضعفهای برخی از برندهای اصلی نیز آشکار گشت. ربکا روبین در تحلیل خود اشاره میکند که اگرچه دیزنی توانسته است با تکیه بر نوستالژی و دنبالههای انیمیشنی به قله ۶ میلیارد دلار بازگردد، اما ماشین پولسازی مارول دچار نقص فنی شده است. سه فیلم مارول که امسال اکران شدند، مجموعاً نتوانستند فروشی در حد و اندازه یک فیلم از دوران اوج انتقامجویان داشته باشند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، فیلمهایی مانند Captain Marvel به راحتی از مرز یک میلیارد دلار عبور میکردند.
با این حال، استراتژی دیزنی در احیای فرنچایزهای محبوب جواب داده است. موفقیت خیرهکننده Zootopia 2 و استقبال از نسخه جدید Lilo & Stitch نشان میدهد که مخاطبان همچنان تشنهی داستانهای آشنا و شخصیتهای محبوب هستند. حتی فیلمهایی که در گیشه شکست خوردند (مانند سفیدبرفی و ترون)، همچنان فروشی بالاتر از موفقترین آثار بسیاری از استودیوهای رقیب داشتند. نکته مهم دیگر، درآمد جانبی دیزنی از فروش محصولات (Merchandise) است؛ جایی که شخصیتهای محبوبی مثل استیچ میتوانند صدها میلیون دلار سودآوری خارج از گیشه داشته باشند و زیانهای احتمالی اکران را جبران کنند.
نگاهی به آینده نشان میدهد که دیزنی قصد ندارد پا پس بکشد. لیست اکران سال ۲۰۲۶ با نامهای بزرگی همچون The Devil Wears Prada 2 و بازگشت انتقامجویان، تضمینکننده یک سال طوفانی دیگر است. دیزنی ثابت کرده است که حتی با وجود لغزشهای مارول و پیکسار، همچنان پادشاه بلامنازع گیشه جهانی است و توانایی آن در کشاندن مخاطب به سالنهای سینما، بهویژه در دوران پساکرونا، بیرقیب باقی مانده است.
Variety
