چطور رضا عطاران به نقش داوود «اجل معلق» رسید؟
حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامهی سریال نمایش خانگی «اجل معلق»، در گفتوگویی درباره چگونگی شکلگیری داستان و دشواریهای نوشتن در ژانر کمدی ماورایی توضیح داد.
صالحی گفت: «نوشتن درباره مفاهیم ماورایی همیشه پرریسک است، چون ممکن است هر جملهاش حساسیت ایجاد کند. با این حال، آشنایی من با متون دینی مثل تفسیر المیزان باعث شد بتوانم خط قرمزها را حفظ و در عین حال قصهای تازه تعریف کنم. حتی در سکانسهایی که شخصیت با فرشته مرگ برخورد فیزیکی دارد، با تعامل خوب ساترا مواجه شدیم.»
او افزود: «ساخت سریال کمدی با محور مرگ، خودش یک ماجراجویی است. به همین دلیل، پیش از شروع، مجوز اولیه را از ساترا گرفتیم و سپس وارد تولید شدیم.»
صالحی درباره ساختار سریال گفت: «قرار بود اجل معلق در دو فصل ساخته شود؛ فصل اول با مرگ احتمالی داوود پایان یابد، اما با استقبال خوب مخاطبان تصمیم گرفتند بدون فاصله، روایت را ادامه دهند.»
او در بخش دیگری از گفتوگو به وضعیت نگارش در تلویزیون اشاره کرد و گفت:
«تلویزیون برای بازیگر هزینه میکند، نه برای فیلمنامه. برآورد دستمزد نویسنده در تلویزیون تقریباً ۳۰ درصد کمتر از پلتفرمهاست. طبیعی است نویسندههای حرفهای به سراغ پلتفرمها بروند.»
صالحی درباره انتخاب رضا عطاران برای نقش اصلی گفت:
«ابتدا قرار بود بهرام افشاری بازی کند، اما با انصراف او، رضا عطاران به پروژه پیوست. از قسمتهای چهارم و پنجم به بعد، نقش داوود را با ذهنیت عطاران نوشتم. حتی در جلسات هفتگی با او، شوخیها و دیالوگها را با کمک خودش بازنویسی کردیم.»
او در پایان افزود: «من طرفدار کارهای قدیمی عطاران مثل بزنگاه و خانه بهدوش هستم و در اجل معلق سعی کردیم همان لحن صمیمی و مردمی را با مفاهیم فلسفی ترکیب کنیم.»
منبع: ایسنا