مارتین اسکورسیزی، کارگردان افسانهای سینما، در مصاحبهای جدید فاش کرد که از ساخت تریلر روانشناختی «جزیرهی شاتر» (۲۰۱۰) پشیمان است. او معتقد است که هیجان ناشی از بردن اسکار برای «رفتگان»، او را به سمت ساخت یک فیلم تجاری دیگر سوق داد، در حالی که باید پروژهی شخصی و معنوی خود یعنی «سکوت» را دنبال میکرد.
در مصاحبه با مجلهی GQ در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۵ (۱۲ آبان ۱۴۰۴)، اسکورسیزی توضیح داد که چگونه سیستم استودیویی او را از مسیر اصلیاش منحرف کرد. او گفت: «[اسکار «رفتگان»] باعث شد «جزیرهی شاتر» را بسازم. اما احتمالاً باید همان زمان «سکوت» را میساختم.» «سکوت»، اقتباسی از رمان شوساکو اندو، پروژهی مورد علاقهی اسکورسیزی بود که دههها برای ساخت آن تلاش کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) آن را به سرانجام رساند.
تجربهی اسکورسیزی در «جزیرهی شاتر» با کمپانی میرامکس و هاروی واینستین آنقدر منفی بود که او تصمیم گرفت آن فیلم «آخرین فیلم استودیویی» او باشد. دخالتهای استودیو در بودجه و زمانبندی، او را به این نتیجه رساند که دیگر نمیتواند به این شکل کار کند. او پیشتر تجربهی مشابهی در «هوانورد» (۲۰۰۴) داشت و گفته بود: «[در آن زمان] فهمیدم که ما دیگر زبان مشترکی نداریم.»
اگرچه «جزیرهی شاتر» با بازی لئوناردو دیکاپریو، یک تریلر خوشساخت و موفق در گیشه بود، اما بسیاری از منتقدان آن را فاقد امضای هنری و عمق روانشناختی آثار دیگر اسکورسیزی میدانند. این فیلم برخلاف «راننده تاکسی» یا «رفقای خوب» که بر شخصیتپردازی عمیق متمرکز بودند، بیشتر بر یک پیچش داستانی حسابشده تکیه داشت.
اسکورسیزی پس از آن فیلم، مسیر خود را تغییر داد و با فاصله گرفتن از سیستم استودیویی، آثاری چون «مرد ایرلندی» و «قاتلان ماه گل» را با آزادی خلاقانهی بیشتری ساخت.
به نقل از فندوموایر
