اسکارلت جوهانسون ملکه گیشه و عزیز سینمای مستقل
اسکارلت جوهانسون چگونه از درآمد هنگفت نقش بیوه سیاه برای انتخاب پروژههای هنری جسورانه و کارگردانی اولین فیلمش استفاده میکند؟
موفقیت عظیم در دنیای مارول (Marvel) میتواند هر بازیگری را به تکرار نقشهای مشابه وسوسه کند، اما برای اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) این تنها یک سکوی پرتاب برای انتخابهای جسورانهتر بود. او با ایفای نقش بیوه سیاه (Black Widow) به پردرآمدترین بازیگر زن هالیوود تبدیل شد و از این قدرت برای پیمودن مسیرهای هنری غیرمنتظرهای بهره برد. او استاد ایجاد تعادل میان فیلمهای پرفروش و آثار هنری مستقل است؛ یک استراتژی هوشمندانه که در تمام کارنامهاش دیده میشود.
بهترین مثال این رویکرد دوگانه را میتوان در سال ۲۰۰۵ دید؛ زمانی که هم در فیلم اکشن «جزیره» (The Island) ساخته مایکل بی (Michael Bay) حضور داشت و هم در درام تحسینشده «امتیاز نهایی» (Match Point) به کارگردانی وودی آلن (Woody Allen). این الگو همچنان ادامه دارد. تابستان امسال، او هم در فیلم بلاکباستر «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (Jurassic World: Rebirth) نقشآفرینی کرد و همزمان اولین تجربه کارگردانی خود، فیلم «النور کبیر» (Eleanor the Great)، را در جشنواره کن به نمایش گذاشت. این فیلم با بازی جون اسکوئیب (June Squibb)، به موضوع حساس و پیچیدهای میپردازد و نشان میدهد جوهانسون از ریسک کردن هراسی ندارد.
در حالی که بسیاری از ستارههای همرده او مانند جولیا رابرتز (Julia Roberts) یا ساندرا بولاک (Sandra Bullock) بیشتر برای نقشهای رمانتیک شناخته میشوند، جوهانسون مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. او با صدای خود در فیلم «او» (Her) در مقابل واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) یک رابطه عاشقانه را تعریف کرد و در تریلر علمی-تخیلی «زیر پوست» (Under the Skin) چهرهای مرموز و حتی ترسناک از خود به نمایش گذاشت. اوج هنرنمایی او شاید در فیلم «داستان ازدواج» (Marriage Story) باشد که تصویری تلخ و واقعی از یک جدایی را به تصویر کشید و برایش نامزدی اسکار به همراه داشت؛ افتخاری که در همان سال برای فیلم «جوجو ربیت» (Jojo Rabbit) نیز تکرار شد. از همکاریهای مکرر با وس اندرسون (Wes Anderson) تا پروژههای شخصی، جوهانسون ثابت کرده که هم ملکه گیشه است و هم یک هنرمند واقعی.
منبع: Variety