در تاریخ سینما، لحظاتی وجود دارد که موسیقی و تصویر در تضادی دیالکتیک قرار میگیرند و معنایی سوم و وحشتناک خلق میکنند. استنلی کوبریک در سال ۱۹۷۱ با فیلم «پرتقال کوکی» و استفاده از ترانه شاد «آواز در باران» در حین ارتکاب جرم توسط شخصیت الکس، استانداردی را تعریف کرد که تا دههها دستنیافتنی به نظر میرسید. حال، کریستوفر نولان معتقد است که رایان کوگلر در فیلم تحسینبرانگیز «گناهکاران» (Sinners) توانسته است با سکانس «جاده سنگی به دوبلین» به همان سطح از نبوغ دست یابد. اما چرا این سکانس تا این حد مورد توجه قرار گرفته است؟
داستان فیلم در سال ۱۹۳۲ و در دوران تاریک تبعیض نژادی در جنوب آمریکا میگذرد. دوقلوهای اسموکاستک (مایکل بی. جردن) قصد دارند با پولی دزدی، یک کلوپ موسیقی (Juke Joint) برای جامعه سیاهپوستان راهاندازی کنند. اما زمانی که پسرعموی آنها، سمی، شروع به نواختن موسیقی میکند، ناخواسته نیروهای اهریمنی را بیدار میکند. نقطه اوج وحشت زمانی است که «رمیک»، خونآشام ایرلندی، وارد صحنه میشود. استفاده از یک ترانه فولکلور و ریتمیک ایرلندی در حالی که کشتار و تبدیل انسانها به خونآشام در حال رخ دادن است، دقیقاً همان «وارونگی» است که نولان به آن اشاره میکند. این تضاد میان ملودی شاد و محتوای بصری خونین، حس ناامنی و جنون را به مخاطب القا میکند و نشان میدهد که شرارت میتواند در دل شادی پنهان شود.
کوگلر با این انتخاب هوشمندانه، نه تنها به ریشههای شخصیت منفی فیلمش عمق بخشیده، بلکه اتمسفر فیلم را از یک اثر ترسناک معمولی (Jump-scare) به یک وحشت روانشناختی ارتقا داده است. نولان در اکران ویژه فیلم اشاره کرد که این صحنه تنها یک نمایش خشونت نیست، بلکه یک رقص مرگبار است که با ظرافت کارگردانی شده است. بازی مایکل بی. جردن در دو نقش متفاوت و تعامل او با این فضای سوررئال، به همراه فیلمبرداری که آشوب را با ریتم موسیقی هماهنگ میکند، باعث شده تا «گناهکاران» به یکی از مدعیان اصلی اسکار ۲۰۲۶ تبدیل شود. این فیلم ثابت کرد که کوگلر پس از موفقیتهای تجاری با مارول، حالا به بلوغ کامل در فرم سینمایی رسیده و میتواند ژانر وحشت را با استانداردهای هنری بازتعریف کند.
ComingSoon
