معرفی کامل سیستم عامل شیائومی HyperOS

سیستم عامل شیائومی HyperOS
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از ضعف‌های گوشی‌های شیائومی، مربوط به رابط کاربری آن بود که اخیرا شیائومی اعلام کرد که قرار است از سیستم عامل شیائومی HyperOS به جای MIUI استفاده کند. این سیستم عامل جدید و اختصاصی شیائومی قرار است روی تمامی محصولات شیائومی به کار گرفته شود و تعامل میان گجت‌های تولیدی این برند را آسان‌تر کند.

چند روزی است که شایعاتی در خصوص معرفی سیستم عامل جدید HyperOS شیائومی شنیده می‌شد؛ اما از آنجایی که هیچ منبع رسمی به تائید آن نپرداخته بود بیشتر در حد همان شایعه مانده بود. اما در 17 اکتبر رسما توسط لی جون (بنیان گذار و مدیر عامل شیائومی) این خبر تائید شد. لی جون در توییتی اعلام کرد که به طور رسمی قرار است سیستم عامل شیائومی HyperOS ارائه شود. طی روزهای گذشته نیز از سیستم عامل شیائومی HyperOS در کنار شیائومی 14 و شیائومی 14 پرو، رونمایی شد. در ادامه این مطلب پلازا به جزئیات بیشتری از این سیستم عامل می‌پردازیم.

فهرست مطالب

زمان معرفی سیستم عامل شیائومی  HyperOS

طبق گفته لی جون، سیستم عامل شیائومی HyperOS قرار است با جدیدترین پرچمدار شیائومی عرضه شود. به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها و گفته‌ آلوین (معاون جهانی شیائومی) می‌توان انتظار داشت که در سال بعد یعنی سال 2024 این سیستم عامل منتشر شود. البته این آپدیت به صورت مرحله به مرحله برای گوشی‌ها و سایر گجت‌های شیائومی عرضه می‌شود و محصولات جدیدتر و پرچمدار، احتمالا زودتر به سیستم عامل هایپر او اس، آپدیت شوند.

معرفی سیستم عامل شیائومی  HyperOS

لی جون لحظه معرفی سیستم عامل شیائومی HyperOS را یک لحظه تاریخی نامگذاری می‌کند؛ زیرا از عمر سیستم عامل قبلی این شرکت بیش از 13 است که می‌گذرد و این سیستم عامل جدید قرار است جایگزین 13 سال تجربه موفق این شرکت شود. همچنین، از آنجایی که روند شروع ساخت HyperOS از سال 2017 آغاز شده، می‌توان این سیستم عامل را نتیجه تحقیق و توسعه‌ی 7 ساله‌ی شرکت بزرگی به نام شیائومی دانست و این حقیقت، لحظه معرفی این سیستم عامل را به خودی خود جذاب خواهد کرد.

به تازگی و در تاریخ 4 آبان، همراه با معرفی شیائومی 14 و 14 پرو در قالب یک تیزر معرفی شد و توضیحاتی در مورد آن ارائه شد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اهداف اصلی سیستم عامل شیائومی HyperOS

شیائومی از همان ابتدا رابط کاربری MIUI را بر روی گوشی‌های خود استفاده می‌کرد که با وجود مزیت‌هایش از دیدگاه امکان شخصی سازی، آیکون‌ها، حالت یک‌دستی و … که در طی این سال‌ها به این پوسته، هویت بخشیده بود. اما قرار است به‌زودی محصولات شیائومی به سیستم عامل اختصاصی هایپر او اس ارتقا داده شوند. هایپر اوس اس شیائومی قرار است همانند سیستم عامل HarmonyOS هوآوی برای رقابت محصولات شیائومی از لحاظ نرم‌افزاری و سهولت کاربری با محصولات اپل و سامسونگ و هواوی، توسعه داده شود.

کند بودن رابط کاربری MIUI 14، اشغال فضای زیاد رم، مصرف بالای باتری و چند باگ کوچک، از جمله معایب پوسته‌ی اختصاصی قبلی شیائومی یعنی MIUI محسوب می‌شدند. طبق اعلام این شرکت، سیستم عامل HyperOS شیائومی دقیقا همین معایب را هدف گرفته است. سبک‌تر شدن، بهینه سازی، سرعت بالاتر، عملکرد سریع و روان و اتصال ساده‌تر گجت‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی های سیستم عامل شیائومی HyperOS هستند.

با این حال هنوز همه‌ی این موارد در حد ادعای شیائومی و حد و گمان است و هنوز این سیستم عامل توسط کاربران مورد استفاده قرار نگرفته است تا بتوان در مورد صحت این موارد، اظهار نظر قطعی داشت.

معماری سیستم‌ عامل شیائومی HyperOS

سیستم عامل HyperOS طبق توضیحات مدیر عامل شیائومی ادغامی هوشمندانه از سیستم عامل اندروید تکامل یافته و سیستم خود توسعه یافته (پلتفرمی مبتنی بر اینترنت اشیا) ولا (Vela) است. که می‌تواند بر روی بیش از 200 نوع محصول شیائومی و ده میلیارد دستگاه مختلف در سراسر جهان، اجرا شود.

با بررسی سیستم عامل Xiaomi HyperOS (البته طبق اخبار منتشر شده) متوجه خواهیم شد که این سیستم عامل قرار نیست تنها برروی گوشی‌های هوشمند اجرا شود بلکه HyperOS را باید یک سیستم عامل یکپارچه بدانیم که می‌تواند به کل اکوسیستم محصولات شیائومی پیوند بخورد. به همین سبب این سیستم عامل جایگزینی برای سیستم عامل‌ ساعت‌های هوشمند، ماشین‌های هوشمند و دستگاه‌های خانگی هوشمند و.. می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد تغییر و تحولی اساسی در محصولات شیائومی روی خواهد داد که قرار است به همان لحظه تاریخی که لی جون گفت بدل شود.

"</p

معماری سیستم عامل هایپر OS شیائومی در 5 لایه طرح ریزی شده است. لایه اول مربوط به kernel است که در هایپر او اس از اینترنت اشیا یا همان vela و لینوکس استفاده شده است. در لایه دوم و سوم به فریمورک‌های سیستم عامل پرداخته می‌شود؛ این لایه‌ها برای گوشی‌ها و تبلت‌ها از اندروید و لینوکس استفاده می‌کنند و برای لوازم هوشمند نیز از vela بهره می‌برند. لایه چهارم موسوم به HyperConnect به منظور ارتباط میان دستگاه‌های مختلف شیائومی، عمل می‌کند که قرار است مزیت این سیستم عامل را ایجاد کند. لایه پنجم نیز برای اپلیکیشن‌های مختلف است.

ویژگی های سیستم عامل شیائومی HyperOS

دیگر مشخصات سیستم عامل Xiaomi HyperOS مانند رابط کاربری، ویژگی‌های ظاهری و … چندان بروز داده نشده و تمام شنیده‌ها و داده‌ها درحد اطلاعاتی است که در بالاتر به آن اشاره کردیم.

به تازگی و در مراسم معرفی شیائومی 14 از این سیستم عامل رونمایی شد؛ البته از روی تصاویر منتشر شده، سیستم عامل شیائومی HyperOS از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با رابط کاربری MIUI ندارد. طبق اعلام شیائومی، سیستم عامل جدید HyperOS شیائومی نسبت به اندروید سریع‌تر بوده و زمان تاخیر را چیزی در حدود 13 درصد در مدل‌های بالا رده کاهش می‌دهد. تلفیق قابلیت هوش مصنوعی با گالری برای انجام ادیت‌های ساده، تبدیل متن به تصویر یا تشخیص متن موجود در تصاویر، از مشخصه‌های این سیستم عامل محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

پوسته‌ی اختصاصی شیائومی یعنی MIUI نسبت به رقبا، ضعف‌هایی داشته و علاوه‌بر رابط کاربری، سرعت پایین و سنگین بودن و عدم ارتباط یکپارچه میان گجت‌های شیائومی از جمله معایب رابط کاربری محصولات آن، به شمار می‌روند. به طورکلی این سیستم عامل می‌تواند یک فضای بین پلتفرمی و پیشرفته‌ای را ایجاد کند که تنها با گوشی‌های هوشمند خود بتوان کنترل دیگر وسایل را نیز به دست گرفت.

این اتفاق می‌تواند یک اتفاق هیجان انگیز در صنعت دیجیتال باشد که شیائومی را تبدیل به شرکت نوآور و جذاب کند. اما برای قضاوت درست و آگاهی از ویژگی های مختلف این سیستم عامل بهتر است کمی صبر کنیم تا شیائومی 14 رونمایی شده و از این سیستم عامل نیز پرده برداری شود. اینگونه می‌توان به درستی در خصوص نتیجه‌ی هفت ساله‌ی این شرکت نظر داد و جوانب مختلف آن را بررسی کرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402