انیمیشن سازی یک فرآیند بسیار دقیق است و چیزی که تفاوت بین یک انیمشین خوب و بد را تعیین میکند، تفاوت در جزئیات است. انیمیشنهایی که با بودجه بالاتر تولید میشوند از تکنولوژی بهتری هم بهره میبرند. این امر باعث میشود که انیماتورها توانایی ایجاد تفاوتهای بصری بیشتری را به دست آورند.
در انیمیشنهای پرمخاطبی که کمپانی پیکسار تولید میکند، تیم طراحان و انیماتورها سعی میکنند که جزییات ریز پشت زمینه هر شات را با دقت طراحی کنند. در انیمیشن تک تک لوازمی که یک کارکتر در دست میگیرد یا به شکل فیزیکی با آن تعامل دارد، نیاز به طراحی بسیار دقیق دارد. دقت در طراحی چنین جزئیات ریزی میتواند تفاوتهای بزرگی را رقم بزند.
انیمیشن Ratatouille که در سال 2007 ساخته شد، درباره موشی بود که دوست داشت به یک سرآشپز تبدیل شود. شمایل آشپزخانه در این انیمیشن بهگونهای طراحی شده بود که تا حد امکان واقعی به نظر برسد. تک تک قاشقها و قابلمههای طراحی شده حس واقعی بودن میداد. در طراحی دیگها و قابلمهها سعی شده بود که فرورفتگیها، لکهها و مواد سازنده این لوازم تا حد ممکن از جزئیات بالا بهرهمند باشند. طراحی انیمیشن Ratatouille در زمینه توجه به جزییات واقعا شاهکار است.
بیشتر اتفاقات انیمیشن در آشپزخانه یک رستوران فرانسوی اتفاق میافتد. به غیر از لوازم معمولی که یک آشپزخانه را پر میکند، تیم طراحی تمامی لوازم مخصوص کار سرآشپزهای فرانسوی را نیز طراحی کردند و برای اینکه حس باور پذیری انیمیشن بالا برود، تیم طراحی انیمیشن Ratatouille تمامی این لوازم را مطالعه کردند. مخصوصا این مورد که این لوازم در چه زمانی و کدام بخش توسط کدام یک از سرآشپزها مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع آنها به یک کورس یادگیری که درباره رستورانهای فرانسوی باشد نیاز داشتند. اما برای صرفه جویی در زمان و هزینه، تمامی اعضای تیم طراحی به رستوران The French Laundry به سر آشپزی توماس کلر در کالیفرنیا رفتند تا بتوانند از طریق مشاهده کردن مطالعات خود را انجام بدهند.
توماس کلر این رستوران را در سال 1994 خرید و بعد از چند سال این رستوران سه ستاره دریافت کرد و در جهان مشهور شد.
دیلان براون که سوپروایزر بخش انیمیشن سازی در انیمیشنهای Toy Story 2، انیمیشن Monster inc و انیمیشن Finding Nemo نیز جز عوامل ساخت بوده، تجربه حضور در رستوران The French Laundry را بسیار کارآمد خواند. به آنها اجازه حضور در آشپزخانه را برای یک بعد از ظهر کامل داده بودند تا بتوانند اتمسفر محیط آشپزخانه را به درستی درک کنند. براون میگوید که تجربه حضور در یک آشپزخانه حرفهای بسیار با آن چیزی که او در ذهن داشت متفاوت بود.
بعد از اینکه کار طراحی آشپزخانه تمام شد، انیماتور ها و تیم طراحی انیمیشن Ratatouille شروع به خلق کارکترهای منحصربه فرد کردند تا آشپزخانه را با آنها پر کنند. کارگردان بخش داستانی انیمیشن در این باره گفته است:
«تضاد قابل توجهی بین فضای ملایم، رنگهای قرمز عمیق و لذتهای حسی خاموش فضای غذاخوری رستوران وجود دارد. برای طراحی سرآشپزها وقت زیادی صرف کردیم. دست های آنها پر از آثار زخم ناشی از کار با چاقوهای تیز و سوختگی ناشی از اجاق گاز داغ است. همچنین، هر یک از سرآشپزهای Ratatouille دارای پیشینه، استعداد و یک شخصیت کامل هستند، حتی اگر قرار بود فقط برای چند لحظه روی صفحه نمایش ظاهر شوند. افرادی که سرآشپز میشوند می توانند تقریباً از هر پیشینه ای بیایند و انیماتورها در Ratatouille می خواستند آن را به درستی روی صفحه نمایش منعکس کنند».
کلام آخر
یک تیم انیمیشن با استعداد، با توجه به زمان مناسب، میتواند هر فضای پسزمینهای را با جزئیات غنی و شگفتانگیز پر کند و شخصیتها را تنها پس از یک لحظه معرفی کوتاه، سرشار از زندگی و شخصیت کند. هر ثانیه از انیمیشن سازی تیم طراحی انیمیشن Ratatouille پر از جزئیات جالبی است که به دنیای آن اصالت می بخشد. آشپزخانه دوست داشتنی به نظر میرسد و مانند یک مکان خوب برای کار و یک مکان شگفت انگیز برای غذا خوردن است. طراحی انیمیشن Ratatouille بسیار چالشیتر از آن چیزی بوده که به نظر میآید. اما تیم طراحی این انیمیشن به خوبی از پس این چالشها برآمدند تا یک داستان فوق العاده دلنشین را، پر از جزئیات شگفت انگیز کنند.
