جنیفر ریدر (Jennifer Reeder) کارگردان معروف هالیوودی است که علاقه زیادی به ساخت فیلمهای ترسناک دارد. او کار خود را با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد و چند سالی است که سراغ ساخت فیلمهای ترسناک بلند رفته است. در یک مصاحبه خبری، از او درباره فیلم ترسناک پایان شب سوال شد.
جنیفر ریدر علاقه زیادی به ساخت فیلم در ژانر وحشت دارد. او کار حرفهای خودش را با ساخت چند اثر کوتاه آغاز کرد و بعد از چند سال کسب تجربه، وارد دنیای فیلمهای بلند حرفهای شد. اوج کار او ساخت فیلم ترسناک پایان شب (Night’s End) بود.
جنیفر ریدر در ابتدای مصاحبه خودش گفت که متاسفانه اکثر آثار ترسناک یکنواخت و تکراری شدند. در ادامه این صحبتها به یکی از آثار خودش به نام خنجرها و پوست (Knives and Skin) اشاره کرد. در این فیلم جنیفر ریدر تلاش کرده تا داستان چند دختر نوجوان را تعریف کند. دخترهای نوجوانی که دچار داستانهای ترسناک و دلهرهآوری میشوند.
کارگردان فیلم ترسناک پایان شب گفت متاسفانه وقتی از ژانر ترسناک صحبت میکنیم، همه یاد چند دختر نوجوان در یک خانه جنگلی میافتند. مردی روانی با یک اره برقی دنبال کشتن دخترها است. نهایتا نیز یکی از دخترها نجات پیدا میکند. او گفت من هم در فیلم خنجرها و پوست، دچار رویه کلیشه شدم و همین داستان را تکرار کردم.
جنیفر ریدر گفت که من آدم کلیشهای نیستم و دوست دارم چیزهای جدید و متفاوت را تجربه کنم. برای همین همیشه دنبال تجربه کردن احساسات و کارهای جدیدی بودهام. او میگوید وقتی فیلمنامه پایان شب را خواندم، این ایده بسیار درخشان برایم به نظر رسید. در این فیلم داستان یک مرد را به تصویر کشیدیم. کلیدیترین نکته این فیلم، اخلاق و احساسات این مرد است. او قادر به بیان احساسات و بروز ترسی که او را فراگرفته نیست.
یک مرد سیاهپوست در فیلم ترسناک پایان شب، قربانی میشود
او در ادامه مصاحبه خودش با Indie Wire روی این نکته تاکید کرد که این جزء معدود دفعاتی است که یک مرد نقش اول فیلم ترسناک را باز میکند و قربانی نیز هست. جنیفر ریدر گفت بهعنوان یک کارگردان زن در پشت دوربین تلاش کردم تا مشکلات و ترسهای مردان را روایت کنم. او میگوید در دوران قرنطینه یک ساله کرونا، دهها فیلمنامه برایم ارسال شد. وقتی اثر برت نوو (Brett Neveu) را خواندم، متوجه شدم که با یک متن درخشان و استثنایی طرف هستم.
جنیفر ریدر گفت البته این سرآغاز همکاری من با برت نوو برای ساخت فیلم ترسناک پایان شب نبود. من تلاش کردم تا با ایده اصلی فیلمنامه او، یک متن بهتر و مهیجتر بنویسم. ولی نتیجه کارم اصلا خوب نبود. در فیلمنامه نژاد نقش اول فیلم، کن باربر، مشخص نبود. او یک بازیگر سیاهپوست بهنام واکر (Walker) از شیکاگو را انتخاب کرد.
ریدر میگوید که واکر یک مرد قد بلند و خوشتیپ است. هیکل بزرگ و جثه عظیم او یک پارادوکس جالب با ترسها و طرز فکرش ایجاد میکند. او مردی مطلقه است که منزوی شده و به تنهایی در آپارتمان خودش زندگی میکند. او به دلیل اتفاقاتی که برایش افتاده از جامعه منزوی شده و خیلی کم از آپارتمانش خارج میشود. نکته جالب دیگر این است که تمام لوکیشنهای فیلم در یک آپارتمان بودند.
تمام بازیگران باید در یک آپارتمان بازی میکردند ولی هیچ سکانس مشترکی با هم نداشتند. تمام سکانسها تک بازیگر هستند. در بعد بازیگری مسئولیت بازیگرها خیلی سخت و دشوار بود. او در پایان صحبتهایش گفت که در کل با یک گروه بازیگری همدل و یکدست توانستیم یک فیلم ترسناک متفاوت و جدید بسازیم.
