گسترش اینترنت، فضای مستعدی را برای راهاندازی و رونق کسبوکارها فراهم کرده؛ اما همین گستردگی موجب ایجاد فضای بسیار رقابتی برای کسبوکارهای اینترنتی شده است. به همین خاطر، افراد و مجموعههایی که قصد دارند در اینترنت به موفقیت برسند، بایستی از اصول و استراتژیهای خاص بهره ببرند. نداشتن ایده و راهبرد مناسب، حتی در صورت صرف هزینه و زمان زیاد، میتواند منجر به شکست کسب و کارهای اینترنتی شود. اما چه راهکارهایی میتواند موجب رونق و موفقیت یک کسب و کار آنلاین شود؟
در این مطلب، مهمترین استراتژیهای بازاریابی برای کسب و کارهای اینترنتی را بیان میکنیم.
سئو کنید
یک کسب و کار اینترنتی زمانی موفق خواهد شد که در جذب مخاطب، خوب عمل کند. برای این منظور بایستی سئوی سایت در اولویت قرار گیرد. سئو به معنای بهبود جایگاه سایت، در موتورهای جستجو نظیر گوگل است. هر چقدر هم که شما سایت و صفحات مجازی جذابی داشته باشید، اما این صفحات در دید مخاطبان جدید قرار نگیرند؛ در بازاریابی و فروش موفق نخواهید بود.
سئو اصول خاص خود را دارد؛ کلمات و عبارات هدفی که قرار است با جستجوی آنها در گوگل و سایر جستجوگرها، رتبه بگیرید، باید به درستی مشخص شوند. این عبارات باید جزو موارد پر کاربرد و مرتبط با فعالیت شما باشند. برای این منظور اگر تخصص کافی ندارید، بایستی از مجموعهها و کارشناسان سئو، کمک بگیرید. محتوای ارزشمند بخش جدایی ناپذیر سئو محسوب میشود و برای بهتر دیده شدن باید سفارش تولید محتوا چه بهصورت متنی و البته تصویری را مدنظر قرار دهید. وقتی یک موضوعی را سرچ میکنید؛ سایتهایی که یک عبارت Ad کنارشان ثبت شده، از این طریق به شما نمایش داده شدهاند.
در موتورهای جستجو بازاریابی کنید (SEM)
SEM مخفف earch engine marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو است. بهبود وضعیت در موتورهای جستجو، به دو روش امکانپذیر است؛ شیوهی اول همان مفهوم سئو و تلاش برای کسب اعتبار به شیوههای مختلف است و روش دوم، کسب اعتبار و نمایش در صفحهی اول موتور جستجو، در ازای پرداخت پول است. از آنجاییکه بهبود وضعیت سایت در موتورهای جستجو را معمولا با عنوان سئو میشناسیم، بنابراین SEM در معنای عام، به همان روش دوم گفته میشود. در حقیقت نوعی بازاریابی اینترنتی با بهکارگیری تبلیغات پولی است که با بیشتر دیده شدن سایتها در صفحات موتورهای جستوجو، برای ارتقای وبسایتها کاربرد دارد. برای اینگونه تبلیغها، بایستی به موتورهای جستجو، هزینه پرداخت کنید؛ اما این هزینه از آنجایی که بر حسب تعداد کلیک و افرادی که به سایت شما مراجعه کردهاند، محاسبه میشوند؛ کاملا مفید خواهد بود.
با انتخاب صحیح کلماتی که مرتبط با محصول یا خدمات شماست و نمایش سایتتان در موتور جستجو، کاربران جدید به سایتتان مراجعه میکنند و در صورتیکه خدمات و محصولات شما شرایط مدنظرشان را داشته باشد؛ تبدیل به مشتری خواهند شد. دقت کنید که سایت شما برای اینکه نظر افرادی که به سایتتان مراجعه میکنند، را جلب کند، حتما باید طراحی هویت بصری و لوگوی خوبی داشته باشد. اما در نظرداشته باشد که هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت سفارش لوگو نکنید. با این کار اجازه می دهید تبلیغات موثری داشته باشید. خوبی این نوع تبلیغ این است که شما تنها برای افرادی که به سایتتان مراجعه کردهاند، هزینه پرداخت میکنید.
بازاریابی محتوا انجام دهید
بازاریابی محتوا یکی از راهکارهای مهم بازاریابی آنلاین است که به معنای تولید و انتشار محتوای مرتبط با فعالیت و سازگار با اهداف برند مربوطه است. هدف بازاریابی محتوا، جذب، تعامل و حفظ مخاطبانی است که در حیطههای مرتبط با فعالیت با کسب و کار، جستجو و مطالعه دارند و به نوعی، بازار هدف مخاطبین شما محسوب میشوند.
از طریق انتشار محتوای آموزنده و مفید، به مرور زمان، کاربران زیادی به وبسایت مراجعه میکنند و تبدیل به مخاطبان دائمی سایت میشوند. به این ترتیب نوعی اعتمادسازی و برندسازی انجام میشود که در صورت استراتژی مناسب، همین مخاطبین تبدیل به مشتری خواهند شد.
در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنید
در حال حاضر همه با اهمیت شبکههای اجتماعی، آشنا هستند و شاید دیگر چندان نیاز نباشد تا دربارهی اهمیت آن در بازاریابی آنلاین، تاکید کنیم. حتی برخی از کسب و کارهای اینترنتی بهطور کامل بر روی یک شبکهی اجتماعی بنا نهاده شدهاند و اتفاقا موفق هم بودهاند! اما فراموش نکنید که اگر قرار است به یک کسبوکار دائمی و برند تبدیل شوید؛ حتما نیاز دارید که فعالیت آنلاین خود را همهجانبه کنید و بهخصوص وبسایت اختصاصی خود را بنا کنید.
اگر صفحهی شما در شبکههای اجتماعی مختلف، موفق به جذب مخاطب شود؛ آنوقت مخاطبها پیوسته تمام محتواهایی که منتشر میکنید را خواهند دید و این امر در ایجاد مخاطب ثابت، برندسازی و در نتیجه فروش، موثر است. اگر کسب و کار بزرگی دارید، بهتر است در همهی شبکههای اجتماعی مرسوم، صفحهی برند خود را داشته باشید؛ اما اینکه کدام بستر را برای فعالیت گسترده، هدف قرار میدهید، بسته به نوع فعالیت شما دارد.
تبلیغات کلیکی (PPC)انجام دهید
تبلیغات کلیکی نوعی بازاریابی آنلاین هدفمند و موثر است؛ PPC مخفف عبارت Pay Per Click به معنای پرداخت در ازای هر کلیک است. بنابراین اینطور نیست که شبیه برخی تبلیغها، امکان صرف هزینه بدون بازخورد را ندارد. با تبلیغات کلیکی شما دقیقا برای مخاطبانی هزینه میکنید که به انتخاب خود، روی بنر یا محتوای شما، کلیک کردهاند. به این ترتیب هدفگیری دقیق مشتریان بالقوه را خواهید داشت. در واقع تبلیغات شیوهی SEM که پیشتر اشاره کردیم، نوعی تبلیغات کلیکی است. اما تبلیغات کلیکی صرفا موتورهای جستجو را شامل نمیشوند. حتما در سایتهای بزرگ و معروف، بنرهای تبلیغاتی از سایتهای دیگر را دیدهاید؛ تعرفهی خیلی از این بنرها نیز به شیوهی کلیکی، محاسبه میشود.
علاوه بر سایتها، تبلیغات کلیکی در شبکههای اجتماعی هم کامل مرسوم است. هزینهی تبلیغاتی بر حسب بنری یا همسان بودن آن با سایت، متفاوت است. بهطور کلی، تبلیغات کلیکی میتوانند جزو پربازدهترین هزینههای تبلیغات محسوب شوند.
از تکنیک همکاری در فروش (Marketing Affiliate)استفاده کنید
افیلیت مارکتینگ یکی دیگر از استراتژیهای موثر بازاریابی آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی است. افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی به بیان ساده، ارائهی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وبسایت ناشر یا تبلیغکننده است و در صورتیکه این تبلیغات به فروش محصول منجر شود، طبق توافق، مبلغی از جانب سایت صاحب محصول به ناشر تبلیغ که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت میگردد.
افیلیت مارکتینگ در واقع یکی از بدون ریسکترین شیوههای بازاریابی آنلاین محسوب میشود که بهخاطر اینکه در مرحلهی آخر بازاریابی و فرآیند فروش انجام میشود، کاملا نتیجهبخش نیز خواهد بود. اما سایتهای انتشار دهنده باید از اعتبار سایت ارائه دهنده و احتمال موفقیت آن در فروش، آگاه باشند تا موافق نشر تبلیغ شوند.
بازاریابی ایمیلی انجام دهید
هر چند سالها از پیدایش این نوع بازاریابی میگذرد، اما هنوز هم پرطرفدار و البته تاثیرگذار است. در واقع از آنجاییکه این نوع بازاریابی هزینهی خاصی ندارد، یکی از مقرون به صرفهترین روشهای بازاریابی و ارتباطی برای مخاطبان هدف است. با استفاده از ایمیل و ارائهی محتوای جذاب، تخفیفها و پیشنهادات ویژه و اطلاعرسانیهای مناسب، میتوان مشتریهای زیادی را جذب کرد. این قضیه هم در مورد مخاطبان و کاربران خود سایت صدق میکند و هم با تهیهی لیست انبوه ایمیل جامعهی هدف از مراجع مختلف، میتوان این کار را برای مخاطبان جدید هم انجام داد.
