معرفی فیلم اتاقک گلی ؛ داستانی عاشقانه در بحبوحه جنگ
فیلم اتاقک گلی، اولین تجربه کارگردانی محمد عسگری، در مرداد 1404 اکران شد. این فیلم روایتگر قصهای عاشقانه در دل آخرین عملیات ایران در جریان جنگ هشت ساله است.
آقای محمد عسگری پس از سالها فعالیت در عرصه برنامهریزی و دستیار کارگردانی بالاخره اولین فیلم بلند خود در مقام کارگردان را روانه سینماها کرد. فیلم اتاقک گلی اثری به کارگردانی محمد عسگری، نویسندگی داود صبوری و تهیهکنندگی پدرام کریمی است. ژانر فیلم اتاقک گلی عاشقانه، درام و دفاع مقدس است و روایتی عاشقانه در جریان عملیات مرصاد را به تصویر کشیده است. در این فیلم بازیگرانی نظیر تورج الوند و آناهیتا افشار بازی کردهاند. تاریخ اکران فیلم سینمایی اتاقک گلی در سینماهای ایران 15 مرداد 1404 بود؛ در حالی که اولین بار در زمستان 1404 در جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و و آنجا را با 10 نامزدی و 3 برد ترک کرد.
این مقاله از پلازا به معرفی فیلم سینمایی اتاقک گلی اختصاص یافته است. در ادامه خلاصهای از داستان فیلم را میخوانیم، با بازیگران آن آشنا میشویم و درنهایت نقد کوتاهی بر این درام عاشقانه و جنگی خواهیم داشت. به نظر شما این فیلم میتواند در زمره بهترین فیلمهای ایرانی سال 1404 قرار گیرد؟
فهرست مطالب
خلاصه فیلم سینمایی اتاقک گلی
داستان فیلم اتاقک گلی یک قصه عاشقانه در دل عملیات مرصاد است که به عنوان آخرین درگیری در جنگ ایران و عراق شناخته میشود. در سال 1367 و پس از حمله منافقین به کشور، تحت عنوان عملیات فروغ جاویدان، لشگر 27 محمد رسولالله وارد عمل شد. در عملیات مرصاد گروهی از رزمندگان لشگر 27 برای حفاظت از ساکنین روستای شیان اعزام شدند. درنهایت تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیدند و اهالی روستا سالم ماندند. در بحبوحه این عملیات، قصه عاشقانه شاهو و خزال را داریم. شاهو پسر جوانی است که عاشق دختری به نام خزال شده، ولی خانواده دختر با ازدواج آنها مخالف هستند.
بازیگران فیلم اتاقک گلی
در این بخش از مقاله قصد داریم بازیگران حاضر در این فیلم عاشقانه و جنگی را به شما معرفی کنیم.
تورج الوند در نقش شاهو
تورج الوند یک بازیگر ایرانی است که در تاریخ 1 مرداد 1373 در شهر تهران متولد شد. او فارغالتحصیل رشته مهندسی شیمی است ولی به خاطر علاقهاش به دنیای هنر از سال 1391 قدم در عرصه بازیگری گذاشت. آقای الوند در سال 1399 از میان 13000 نفر برای ایفای نقش رسول در فیلم نگهبان شب (1400) انتخاب شد؛ این نقشآفرینی بینظیر وی را نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد کرد و بسیاری او را پدیده جشنواره چهلم نامیدند. سال بعد در فیلم اتاقک گلی حضور یافت و برای این نقش نیز بار دیگر نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. تورج الوند را در فیلم دشت خاموش (1398) و فیلم آپاراتچی (1402) نیز دیدهایم.
آناهیتا افشار در نقش خزال
آناهیتا افشار، متولد 7 مرداد 1365 در تهران، یک بازیگر شناختهشده ایرانی و فارغالتحصیل رشته نقاشی است. علاقه وی به بازیگری سبب شد از 11 سالگی در نمایشهای تئاتر حضور یابد و در سال 1383 با بازی در سریال خانه به دوش به طور حرفهای فعالیت در این عرصه را آغاز نمود. وی با نقش مرضیه در سریال سه در چهار شناخته و آخرین بار با سریال سایهبان (1396) در قاب تلویزیون دیده شد. خانم افشار از سال 1387 با فیلم زندگی با چشمان بسته قدم به سینما گذاشت و در میان جدیدترین آثارش در این حوزه میتوانیم فیلم آنتیک (1403) را نام ببریم. وی در چندین مجموعه نمایش خانگی نظیر سریال قورباغه (1399) و سریال پوست شیر (1401) نیز بازی کرده است.
تینو صالحی
تینو صالحی یک بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی، متولد سال 1359 در شهر سنندج است. او مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دارد و فعالیت در عرصه هنر را با تئاتر آغاز نمود. وی در سال 1382 با سریال مختارنامه وارد قاب تلویزیون شد و در سال 1392 نیز با فیلم عصبانی نیستم قدم به سینما گذاشت. از جمله فیلمهای سینمایی وی به عنوان بازیگر میتوانیم فیلم خوب، بد، جلف: رادیواکتیو (1399) و فیلم چپ، راست (1401) را نام ببریم. آقای صالحی به عنوان مدرس بازیگری فعالیت دارد و دستیار کارگردان بزرگانی نظیر قطبالدین صادقی و امیر دژاکام نیز بوده است.
هادی شیخالاسلامی
هادی شیخالاسلامی یک هنرمند ایرانی است که به عنوان بازیگر، برنامهریز و مدیر تولید فعالیت دارد. هنر او در بازیگری را در آثاری نظیر سریال تازهوارد (1400)، سریال آخرین دیدار (1403) و فیلم 1968 محصول سال 1403 دیدهایم. در پروسه تولید فیلم گلدن تایم (1397) و فیلم کوتاه زوزه مرد (1398)، آقای شیخالاسلامی به عنوان بازیگر، برنامهریز و مدیر تولید حضور داشته است.
در میان دیگر هنرپیشه های فیلم اتاقک گلی میتوانیم افراد زیر را نام ببریم:
· فریدون حامدی
· سعید دشتی
· سعید زارعی
· داود بخشی
نقد فیلم اتاقک گلی
فیلم اتاقک گلی به کارگردانی محمدعلی عسگری ساخته شد درحالی که مجید مجیدی نیز به عنوان مشاور کارگردان در این فیلم حضور داشت. فیلمبرداری از شهریور 1401 آغاز شد و با تلاش دستاندرکاران فیلم برای نمایش در چهلویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، در زمستان 1401، آماده شد. استقبال از فیلم در جشنواره بسیار عالی بود و درنهایت فیلم اتاقک گلی در 9 بخش نامزد دریافت جایزه شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، جایزه ویژه هیئت داوران و سیمرغ بلورین بهترین تدوین، به صورت مشترک با فیلم چرا گریه نمیکنی، را هم با خود به خانه برد. این فیلم که محصول مشترک "موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس"، "ینیاد شهید و امور ایثارگران" و "بنیاد روایت فتح" است در 15 مرداد 1404 توسط شرکت فیلمیران در سینماهای سراسر کشور اکران شد. در ادامه نقد کوتاهی بر فیلم اتاقک گلی خواهیم داشت.
یک دسته از سوژهها مربوط به فرهنگ ایرانی هستند، از جمله موضوع جنگ تحمیلی و آثار ژانر دفاع مقدس. این آثار فضای دراماتیک مناسب و داستانهای بیشماری دارند و از طرفی به خاطر اهمیت موضوع، ساخت آثاری در این حوزه مسئولیت بالایی را میطلبد. فیلم اتاقک گلی نیز فیلمی در این حوزه است و تلاش دارد یک درام عاشقانه را در دل رویدادی خونین روایت کند. برای این کار فیلم نیاز به دو عنصر اساسی دارد: 1. فیلمنامه عالی و 2. جلوههای ویژه خوب.
داستان:
تلاش کارگردان و نویسنده این بوده که یک داستان عاشقانه را در بطن یک ماجرای جنگی روایت کنند، ولی متاسفانه در این امر چندان موفق نبودهاند. فیلم با داستان عاشقانه شاهو و خزال آغاز میشود و در ادامه فضای فیلم جنگی میشود، ولی این دو روایت صرفا موازی هم حرکت میکنند و فیلم روایت یکپارچهای ندارد. قصه نوعی سرگشتگی و بیهودگی دارد و متاسفانه گره و پیچش خاصی ندارد که مخاطب را برای تماشای ادامه فیلم ترغیب کند.
شخصیتپردازی و بازیگران:
در یک فیلم موفق شخصیتپردازی یکی از عناصر اصلی است. در فیلم اتاقک گلی پسر جوانی به نام شاهو را داریم که ابتدا به عنوان یک پسر ترسو که از خدمت سربازی فراری است معرفی میشود، ولی در ادامه میبینیم که همین فرد قهرمان داستان شده و تا دو قدمی مخفیگاه دشمن میرود! چطور؟ بازیگران گرچه تلاش داشتهاند یک اجرای خوب از خود به جا بگذارند ولی در برخی سکانسها با بازیهای مصنوعی و کنشهای عجیب شخصیتها روبرو میشویم. از سوی دیگر دیالوگهای ضعیف نیز عامل دیگری برای عدم موفقیت بازیگران در ارائه شخصیتهایی قابلقبول بوده است.
جلوههای ویژه:
یک فیلم ژانر دفاع مقدس باید جلوههای ویژه عالی داشته باشد تا در مسیر موفقیت باقی بماند. درباره فیلم اتاقک گلی نمیتوان نقد بیرحمانهای به جلوههای ویژه داشت چرا که کار تا حدی قابلقبول است و در کنار گریم مناسب و صحنهپردازی عالی، درنهایت سکانسهای خوبی تولید شده است. البته گاهی این سوال پیش میآید که آیا این همه صحنههای خشونتآمیز و عریان از خون و زخم و دستهای بریده واقعا لازم بود؟ ولی درنهایت باید به تصمیم کارگردان احترام گذاشت.
سایر عناصر:
از جمله نقاط مثبت فیلم اتاقک گلی میتوانیم فیلمبرداری، صحنهپردازی و طراحی چهره آن را نام ببریم. این فیلم یک فیلم متوسط است: نه به خاطر هدر رفت بودجه در آن افسوس میخوریم، و نه به اندازهای جذاب است که تاثیر مثبتی روی مخاطب داشته باشد و یک فیلم ماندگار شود.
سخن پایانیدر این مقاله با بررسی اتاقک گلی کنار شما بودیم و مروری بر جزئیات فیلم داشتیم. خلاصهای از داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و نقد کوتاهی بر فیلم داشتیم. نظر شما درباره فیلم اتاقک گلی چیست؟ آن را تماشا کردهاید؟ به نظر شما نقاط قوت و نقاط ضعف فیلم در چیست؟ ما بیصبرانه در انتظار خواندن نظرات شما بزرگواران در پایین همین صفحه در بخش "دیدگاه شما" هستیم.