در بازار شلوغ فیلمهای کمدی و درام اجتماعی که روی پرده سینما خودنمایی میکنند، فیلم لاکپشت یک سایکودرام تماشایی است که برای مخاطبان خاص خود ساخته شد. اگر روانشناس هستید یا به مباحث روانشناسی علاقه دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
درامهای روانشناسی (Psychological drama) که به اختصار سایکودرام خوانده میشوند، یکی از جالبترین سابژانرهای ژانر درام هستند. این آثار عمدتا ضمن یک داستان درام رگههایی از تخیلات روانشناختی را در خود پنهان میکنند که هسته اصلی آنها تمرکز بر احساسات، حالات روانی و تکامل روانشناختی است. استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) یکی از معروفترین کارگردانان جهان است که استادانه آثاری همچون پرتقال کوکی (A Clockwork Orange)، لولیتا (Lolita) و چشمان کاملا بسته (Eyes Wide Shut) را در این ژانر ساخت.
فیلم لاکپشت به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی بهمن کامیار در سال ۱۴۰۲ ساخته شد. این اثر پس از فیلمهای «مرداد» و «در وجه حامل» سومین اثر بلند این کارگردان است که دوبار برای حضور در چهل دومین و چهل سومین جشنواره فیلم فجر درخواست داد. بار اول درخواست فیلم رد شد و بار دوم در یک اکران محدود در در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر به نمایش درآمد. این اثر بالاخره در سال ۱۴۰۴ پس از دو سال توقیف بدون دلیل مشخص اکران عمومی شد. در این مقاله پلازا با معرفی فیلم سینمایی لاکپشت همراه شما هستیم.
تاریخ اکران فیلم سینمایی لاکپشت
ژانر فیلم لاکپشت درام، اجتماعی و روانشناختی است. این فیلم در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۴ در سینماهای کشور اکران شد و توانست توجهات را به خود جلب کند. مدت زمان لاکپشت ۹۸ دقیقه است.
داستان فیلم لاکپشت
خلاصه فیلم سینمایی لاکپشت درباره یک روانپزشک است که فشارهای روحی وارد شده بر او سبب شده تا خود نیز اسیر مشکلات روانی شود. از سوی دیگر با پیدا شدن فردی از گذشته در زندگی او و همسرش، افکار این مرد دچار آشفتگیهای زیادی میشود و سبب میشود تا چیزهایی ببیند که در میان پرده نازکی از وهم و حقیقت قرار دارند. چیزهایی که مرد میبیند او را به سمت اعمالی میبرند که قابل پیشبینی نیستند.
بازیگران فیلم لاکپشت
بازیگران شناخته شده و قدرتمندی در این فیلم سینمایی حضور دارند که با معرفی آنها همراه شما خواهیم بود.
فرهاد اصلانی
فرهاد اصلانی، هنرمند نامآشنای سینما، تئاتر و تلویزیون، متولد ۱۸ خردادماه سال ۱۳۴۵ در بیجار است. او پس از گذراندن دوره دوساله بازیگری و کارگردانی تئاتر در فرهنگسرای نیاوران در سال ۱۳۷۰، فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد. نخستین حضور او در قاب تلویزیون با مجموعه «همسایهها» در سال ۱۳۷۲ و ورود به سینما با فیلم «روسری آبی» در سال ۱۳۷۳ رقم خورد. اصلانی به دلیل قدرت در ایفای نقشهای متفاوت و پیچیده، از بازیگران پرکار و پرافتخار سینمای ایران به شمار میرود. او در سال ۱۳۹۰ به طور همزمان برای بازی در دو فیلم «زندگی خصوصی» و «خرس»، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. همچنین، برای بازی در فیلم «دختر» جوایز بینالمللی متعددی از جشنوارههایی چون گوا، باتومی و مونس کسب کرده است.
صابر ابر
صابر ابر، بازیگر، کارگردان تئاتر، نویسنده و هنرمند فعال در هنرهای تجسمی، در ۱۸ خردادماه سال ۱۳۶۳ در تهران متولد شد. او تحصیلات خود را در رشته مدیریت به پایان رساند و سپس در مقطع کارشناسی ارشد سینما نیز تحصیل کرد. ابر فعالیت هنری خود را از سن ۱۶ سالگی با حضور در کلاسهای بازیگری و سپس اجرای برنامههای تلویزیونی آغاز کرد. اولین تجربه جدی او در سینما با فیلم «شاعر زبالهها» در سال ۱۳۸۴ رقم خورد. این بازیگر به سرعت به یکی از چهرههای شاخص سینمای هنری تبدیل شد و برای نقشآفرینی در فیلمهایی چون «مینای شهر خاموش»، «دایره زنگی» و «درباره الی» نامزد و برنده جوایز داخلی و خارجی متعددی شده است. صابر ابر علاوه بر بازیگری، در زمینههای کارگردانی تئاتر، عکاسی و طراحی داخلی نیز صاحب اثر و فعالیت است.
نازنین بیاتی
نازنین بیاتی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، در ۱۵ دیماه سال ۱۳۶۸ در تهران دیده به جهان گشود. او فارغالتحصیل رشته تئاتر با گرایش طراحی صحنه از دانشگاه آزاد اسلامی است. بیاتی در سال ۱۳۹۱ و در نخستین تجربه سینمایی خود با فیلم «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی، درخشید و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد که این آغاز موفقیتآمیز، مسیر حرفهای او را هموار کرد. او در ادامه فعالیتهای خود، در ژانرهای مختلف کمدی و درام حضور یافته و برای بازی در سریال «گلشیفته» تندیس بهترین بازیگر زن کمدی را از جشن حافظ دریافت کرد. بیاتی علاوه بر بازیگری، در زمینههای طراحی لباس و صداپیشگی نیز فعالیت دارد و با صدای خود، شخصیتهای انیمیشن «شکرستان» را جان بخشیده است.
نازنین کریمی
نازنین کریمی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد ۱۹ مردادماه سال ۱۳۶۰ در تهران است. او دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته بازیگری تئاتر است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۶ به صورت حرفهای با حضور در صحنه تئاتر آغاز کرد. کریمی پس از سالها فعالیت در تئاتر، حضور در آثار تصویری را با تلهفیلمها و سپس سریالهای تلویزیونی ادامه داد. شهرت او با ایفای نقش در سریال تلویزیونی «دختران حوا» به کارگردانی حسین سهیلیزاده در سال ۱۳۹۱ به طور گستردهای افزایش یافت. کریمی علاوه بر بازیگری، تجربه نویسندگی و کارگردانی فیلمهای کوتاه را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است و توانمندی خود را در خلق اثر از پشت دوربین نیز به اثبات رسانده است.
آزیتا حاجیان
آزیتا حاجیان، بازیگر توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون و مدرس بازیگری، متولد ۲۱ دیماه سال ۱۳۳۶ در ملایر است. او دانشآموخته مقطع کارشناسی رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران است. حاجیان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۴ با بازی در تئاتر آغاز کرد و پس از انقلاب، با فیلم سینمایی «دزد عروسکها» در سال ۱۳۶۸ وارد سینما شد. او در کارنامه هنری خود، جوایز معتبری کسب کرده که شاخصترین آن، دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «روبان قرمز» در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر است. او همچنین در سریالهای تاریخی مهمی نظیر «امام علی (ع)» نقشآفرینی کرده و به دلیل سابقهی تدریس، به عنوان یکی از هنرمندان باسابقه و تأثیرگذار در تربیت نسل جدید بازیگران شناخته میشود.
سایر هنرپیشه های فیلم لاکپشت عبارتند از:
جمشید گرگین
علیرضا آقاخانی
نقد فیلم لاکپشت
بگذارید تکلیف را از همین ابتدا مشخص کنیم. اگر جز افرادی هستید که به طور کلی سینما را یک ابزار برای سرگرمی میبینید، عطای لاکپشت را به لقای آن ببخشید و به سراغ یک فیلم کمدی یا درام دیگر بروید. لاکپشت یک فیلم یک لایه نیست و تماشای آن نیاز به دیدگان کاملا باز و گوشهایی شنوا دارد. این اثر جبران خوبی برای کمبود سایکودرامها در سینمای ایران است که حقیقتا از انتشار آن خوشحال شدیم.
لاکپشت به طور قطع یک سر و گردن از فیلمهای درام، اجتماعی و کمدی این روزها سرتر است و واقعا حرفی برای گفتن دارد. این فیلم با تکرار فضای اینستاگرامی یا صحبتهای کلیشهای حوصله مخاطب را سر نمیبرد، بلکه دوربین در آن بیشتر سخن میگوید تا بازیگران! بهمن کامیار که پیش از این در وجه حامل را به عنوان اثر برجسته او دیده بودیم، کاملا رویه خود را تغییر داده و پیشرفت بسیار خوبی نسبت به کارهای پیشین خود داشته است.
فیلم لاکپشت فیلمنامه دارد، منطق دارد، تعلیق دارد و مخاطب را درگیر خود میکند. اینها تمام چیزهایی هستند که سینمای امروز ایران در فقدان آنها به سر میبرد. داستان چندلایه فیلم و استفاده از نمادها (مثلا موهای دورنگ نازنین بیاتی) نشانگر این است که آقای کارگردان برای ساخت فیلم فکر کرده است.
برجستهترین چیز فیلم بازی روان و زیبای فرهاد اصلانی است که چشمان مخاطب را با خود همراه میکند و همگام با شخصیت اصلا مخاطب متعجب یا گیج میشود. شما با لاکپشت میفهمید که به چشمان خود نیز نباید اعتماد کنید کنید!
در دنیای امروز که جامعه بیشتر از آنکه بخواهد درباره بیماریهای جسمی بداند، باید از بیماریهای روح باخبر باشد، لاکپشت یک موهبت محسوب میشود. البته این فیلم در نشان دادن اجتماع عقب نمانده و در این زمینه نیز خوب عمل کرده است. در مجموع این فیلم بینقص نیست اما قطعا با محتوای خود برای علاقمندان به تعلیق و مسائل روانشناسی ارزش تماشا دارد.
کلام آخراین مقاله به معرفی و بررسی فیلم لاکپشت ایرانی تعلق داشت. فیلمی سایکودرام که آمیزهای از لحظات پر از تعلیق و معماهای ذهنی است. این فیلم ذهن شما را وارد هزارتویی میکند که در پایان برای تصمیمگیری دچار تردید میشوید. آیا شما لاکپشت را تماشا کردهاید؟ چه نقاط قوت و ضعفی در آن وجود دارد؟ از همراهی شما تا پایان مقاله متشکریم.
