گوگل با همکاری JD.com حضور خود در قاره آسیا را گسترش می‌دهد

امید جعفری - انتشار: 28 خرداد 1397 20:30
ز.م مطالعه: 3 دقیقه
-

گوگل تاکنون نتوانسته در آسیا آنچنان که باید و شاید نفوذ کند و همیشه رقبایی همانند علی‌ بابا دست این شرکت را کوتاه کرده‌اند؛ اما این بار گوگل تصمیم گرفته است با شرکت تجارت الکترونیکی JD.com همکاری کند.

بر اساس گزارش‌های رویترز سنگاپور، گوگل 550 میلیون دلار در شرکت تجارت الکترونیکی JD.com سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری بخشی از برنامه‌های گوگل برای گسترش حضورش در بازارهای آسیایی و مقابله با شرکت‌های تجاری بزرگی همانند آمازون است. هر دو شرکت، این قرارداد را بخشی از مشارکت گسترده خود با یکدیگر معرفی کرده‌اند که شامل معرفی محصولات JD.com بر روی سرویس فروشگاه‌های گوگل خواهد بود. این کار به JD.com اجازه خواهد داد تا علاوه بر گسترش بازارهای کنونی خود در چین و جنوب شرقی آسیا، به بازارهای آمریکایی و اروپایی هم دسترسی داشته باشد.

DJ.com

مقامات شرکتی گفته‌اند که گام اول شرکت گوگل، هیچ ابتکاری در چین نمی‌تواند انجام دهد، زیرا که تمامی خدمات اصلی در چین به علت امتناع گوگل از فیلتر مطالب، توسط قوانین کشور بسته شده‌اند. سرمایه‌گذاران بزرگ چینی و آسیایی حامی شرکت JD.com هستند. گوگل سرمایه‌گذاری‌های خودش را در سراسر آسیا گسترش خواهد داد؛ جایی که طبقه متوسط در آن رو به رشد است و فقدان زیرساخت‌های لازم برای فروش محصولات، اقتصاد و دیگر عوامل باعث شده است که جنگ اقتصادی بین رقبای چینی و آمریکایی به وجود آید. گوگل به تازگی سرمایه‌گذاری جدیدی در یکی از شرکت‌های فروش الکترونیکی کالا در اندونزی انجام داده بود و رویترز اعلام کرده است که در ادامه همین سرمایه‌گذاری‌ها، گام بعدی خودش را در هند و سرمایه‌گذاری روی موسسه Flipkart خواهد گذاشت.

DJ.com

گوگل شایعه سرمایه‌گذاری در هند را تکذیب کرده است. سرمایه‌گذاری روی موسسه JD.com توسط خود گوگل انجام می‌شود و هیچ‌یک از زیرشاخه‌های گوگل از جمله آلفابت در آن دخالت نخواهد داشت. گوگل بر اساس قراردادی که بسته شده است، در مرحله اول 27.1 میلیون سهام برتر این شرکت را به صورت عمومی عرضه خواهد کرد. بر اساس گفته‌های خود JD.com این میزان از عرضه فقط 1 درصد از کل سهام شرکت است.

سرمایه‌گذاری گوگل روی شرکت JD.com نشان می‌دهد که گوگل به دنبال پیدا کردن متحدان بین‌المللی مخصوصاً در ناحیه آسیا است تا بتواند با رقیبان همان منطقه نظیر علی‌بابا، وارد رقابت شود. علی‌بابا هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان در حوضه آسیا است. سافت بانک (SoftBank) یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران آسیایی است که اکنون جزئی از حامیان علی‌بابا شده است و به نظر می‌رسد، این شرکت قصد ندارد صحنه را به‌راحتی تقدیم گوگل کند.

DJ.com

ژیانون لئو، مدیر ارشد استراتژی شرکت JD.com در این مورد می‌گوید:

اشتراک با گوگل می‌تواند به ما فرصت دهد که در بازارهای جهانی هم خودمان را نشان دهیم و شرکت تجربه یک فروش جهانی را داشته باشد.

شرکت JD.com گفته است که بررسی‌های بازار و استعدادهای نهفته بازارهای آسیایی را برای شرکت گوگل باز خواهد کرد و آنالیزهای لازم برای پیشبرد اهداف گوگل را در دسترسش قرار می‌دهد.

منبع:
reuters
دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست