مایکروسافت، استارتاپ آموزشی Flipgrid را با 20 میلیون کاربر تصاحب کرد

تینا قنبریان - انتشار: 29 خرداد 1397 23:30
ز.م مطالعه: 6 دقیقه
-

شرکت مایکروسافت یک نرم‌افزار استارتاپی آموزشی و تحصیلی با نام Flipgrid را از آن خود کرد. این نرم‌افزار که 20 میلیون کاربر از سراسر جهان دارد، حالا برای تمام مدارس به صورت رایگان در دسترس خواهد بود؛ درحالیکه پیشتر، این سرویس سالانه 1000 دلار هزینه در برداشت.

مایکروسافت به تازگی از افزودن پلتفرم آموزشی Flipgrid به مجموعه خود خبر داد. این خرید به مایکروسافت کمک می‌کند تا در برابر گوگل و اپل در زمینه برنامه‌های آموزشی بایستد. پلفرم آموزشی خریداری شده که مقر آن در ایالت مینیاپولیس است، نرم‌افزاری استارتاپی به شمار می‌رود که  برای رقابت با گوگل و اپل در کلاس‌های درس به بازار آمده است. اگر تا به حال درباره Flipgrid نشنیده‌اید، باید بگوییم که آشنایی با این نرم‎‌افزار، شانس بسیار خوبی است که یک کودک می‌تواند نصیب خود کند. این نرم‌افزار 20 میلیون کاربر از سراسر جهان دارد که شامل معلمان، دانش‌آموزان، و والدین از سطح پیش‌دبستانی تا دانشجویان دکتری می‌شود. Flipgrid در سه سال عمرش، توانسته رقم قابل قبول 17 میلیون دلار را دربخش سرمایه‌گذاری‌ از آن خود کند.

flipgrid

برای خریداران Flipgrid بزرگ‌ترین شانس این است که این سرویس از این بعد کاملا رایگان خواهد بود. این نرم‌افزار درست مثل آفیس 365 مایکروسافت برای اهداف تحصیلی و آموزشی مناسب است و از این به بعد هزینه 1000 دلاری که مدارس سالانه باید پرداخت می‌کردند، از گردن آن‌ها برداشته می‌شود.

Flipgrid چیزی بین یک شبکه اجتماعی و انجمنی برای ایجاد اشتیاق و ارائه راهکار در خصوص وظایف و تکالیف درسی است. یک معلم می‌تواند موضوعی را انتخاب کند، مثل اینکه «چه کسی هنرمند مورد علاقه شما است و چرا؟» و دانش‌آموزان می‌توانند برای پاسخ‌گویی، ویدیو‌های کوتاه از خودشان ضبط و ارسال کنند. این پاسخ‌ها برای سایر دانش‌آموزان قابل رویت است و می‌توانند پاسخ‌های مورد نظر خودشان را انتخاب و جمع‌آوری کنند. دانش‌آموزان هم‌چنین می‌توانند فایل‌هایی را ضمیمه کنند؛ مثل یک گزارش از یک کتاب یا بخش کوچکی از یک کد کامپیوتری، وسپس درباره آن‌ها بحث کنند. این روال ساده است اما به شکل واضحی اعتیادآور هم است.

Flipgrid، خیلی به شبکه اجتماعی لینکدین شبیه است و به صورت یکی از شرکت‎‌های تابع مایکروسافت اداره خواهد شد. این به این معنا خواهد بود که تغییرات چندان بزرگی در راه نیست. برنامه‌ای برای قطع پشتیبانی سرویس‌هایی مثل Google Classroom که جزء ابزار و تجهیزان مایکروسافت نیست هم در دستور کار قرار ندارد. در واقع فقط پلتفرم Flipgrid از این به بعد با تیم و ابزار و تجهیزات مایکروسافت ادغام می‌شود.

Joey Taralson، مدیر عامل روابط عمومی این استارتاپ می‌گوید:

“Flipgrid به شکل سابق و با همان خدمات به کار خودش ادامه می‌دهد و ما هم برای ارائه خدمات مثل سابق آماده‌ایم.”

آزاد مثل یک پرنده

Taralson به بیزینسن اینسایدر می‌گوید که ظرفیت برای در دسترس قرار گرفتن این نرم‌افزار به صورت رایگان، یک عامل بسیار مهم برای فروش آن به مایکروسافت بوده است. تارالسون می‌افزاید که Flipgrid در اصل در سال 2015 پایه‌گذاری شد و برای این کار، منابع مالی لازم را نسبتا سریع پیدا کرد، حالا برای گام بعدی و گسترش هرچه بیشتر خود نیاز به حمایت شرکتی مثل مایکروسافت دارد.

Flipgrid

از نظر Eran Megiddo، سرپرست بخش آموزش مایکروسافت، Flipgrid در مدت فعالیت خود تقریبا غیرقابل اجتناب بوده است. مگیدو ادامه می‌دهد که در چند سال گذشته، تقریبا هر مدرسه‌ای را که مایکروسافت دیده از Flipgrid، بسته به ظرفیتش استفاده می‌کرده است.

آنچه مگیدو را بیش از هرچیز تحت تأثیر قرار داده است، عملکرد Flipgrid در جهت تشویق دانش‌آموزان برای پویایی در دوره‌های آموزشی شان است. تارالسون می‌گوید که معلمان داستان‌های زیادی از تأثیرات Flipgrid برایش تعریف کرده‌اند. داستان‌هایی از دانش‌آموزان ساکتی که این برنامه آن‌ها را به صحبت کردن مشتاق کرده است؛ یا مواردی که دانش‌آموزان ترفندهای خودشان را برای موفق شدن در امتحان ریاضی با یکدیگر سهیم شده‌اند.

علاوه بر این، Flipgrid، والدین را هم تشویق می‌کنند که در برنامه مشارکت داشته باشند. تارالسون داستان دیگری را تعریف می‌کند از اینکه یک معلم والدین کودکان را در یک مدرسه از منطقه‌ای بسیار فقیر واداشته تا پیام‌هایی را با فیلپگرام (Flipgram) همان برنامه ساخت ویدیو از تصاویر برای گوشی و تبلت، با این محتوا که چقدر به آن‌ها افتخار می‌کنند، ضبط کنند و سپس کد QR که یک بارکد دوبُعدی است و می‌توان آن را با پوینده‌های QR، تلفن همراه دوربین‌دار و تلفن هوشمند بازخوانی کرد، در سالنامه‌هایشانبه این ویدیوها متصل کرده است. حتی یک هشتگ فعال FlipgridFever# در توییتر وجود دارد که آموزگاران داستان‌هایشان را درباره استفاده از این نرم‌افزار  در معرض دید عموم قرار می‌دهند. تارالسون می‌گوید:

 اینجا احتمالا اولین جایی است که بچه‌ها می‌توانند بفهمند که صدایشان شنیده می‌شود.

Flipgrid

مگیدو اعتقاد دارد که این نوع از تعامل است که مایکروسافت را در مورد چشم انداز قرارداد با Flipgrid هیجان زده کرده است. ازآنجایی که Flipgrid  بخش عمده استقلالش را حفظ خواهد کرد، مایکروسافت از آن به عنوان اهرمی برای یدک‌کشی سرویس‌های خودش مثل ویندوز و آفیس در کلاس‌های درس استفاده نخواهد کرد. او می‌گوید در امر آموزش، فناوری چیزی نیست که بشود با آن به صورت «یا این یا آن» برخورد کرد بلکه فناوری آموزش، حاصل جمع فناوری‌های متنوع در این زمینه است. همان‌طور که دراکثر کلاس‌ها نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای اپل، مایکروسافت و گوگل به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. به گفته مگیدو، آنچه مایکروسافت از خرید Flipgrid مد نظر داشته است، راهی است که در آن کودکان بتوانند با لذت و خوشی بیشتری به فرآیند آموزش بپردازند؛ چراکه این روند هم برای خودشان مفیدتر است و هم تبعاتش برای جامعه خوشایندتر است. حال اگر این قابلیت باعث شود که مدارس بیشتری از فناوری مایکروسافت استفاده کنند که چه بهتر و این برای کمپانی ما هم خوشایند است.

این ماجرا همان استراتژی است که مایکروسافت در مورد ماین کرافت (Minecraft) اجرا کرد. ماین کرافت یک بازی ویدیویی در سبک Sand Box است. سند باکس سبکی از بازی است که در آن گیمر آزادی عمل کامل دارد و خود انتخاب می کند  «کی»، «کجا» و «چگونه» بازی را ادامه دهد. ماین‌ کرافت توسط یک بازی ساز سوئدی به نام Markus Persson ملقب به Notch طراحی و ساخته شد. سپس این بازی توسط کمپانی Mojang به طور کامل ارتقا یافت و به بازار عرضه شد. در سال 2014، مایکروسافت با پیشنهادی 2/5 میلیارد دلاری شرکت Mojang و کلیه متعلقات آن از جمله ماین کرافت را خریداری کرد. در پی آن نسخه ای دیگر از ماین کرافت با نام Minecraft : Story Mode انتشار یافت. مگیدو می‌گوید:

در نهایت، تمام این‌ها در خدمت موفقیت ما خواهند بود.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازامگ همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست