روش های دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور اپل

تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور / banned iranian app
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اپل به‌تازگی اپلیکیشن‌هایی که از خارج از اپ استور دانلود شده‌اند را مسدود کرده است. اگر شما هم آیفون دارید و مایل هستید روش‌های دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور را بدانید با پلازا همراه باشید.

تحریم ایران / iran-apple

همچنین بخوانید :

اگر شما هم از یک گوشی آیفون استفاده می‌کنید، مطمئنا در این یکی دو روز اخیر با این مشکل مواجه شده‌اید که دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی‌تان مسدود شده است. درواقع کمپانی اپل به‌تازگی «گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی» را محدود کرده است و به موجب آن، اپلیکیشن‌هایی که در خارج از اپ استور (فروشگاه رسمی این کمپانی) دانلود شده‌اند، گواهی آنها باطل و دسترسی کاربران به آنها مسدود شده است. این در حالی است که اپل از مدت‌ها پیش در این خصوص به استفاده‌کنندگان از گواهی توسعه‌دهندگان سازمانی هشدار داده بود و اخیرا این تصمیم خود را کاملا اجرایی کرده است.

در همین راستا اپلیکیشن‌های پرطرفداری نظیر آپ، تاپ، تپ سی، اسنپ، ریحون، همراه من، دیجی استایل، علی بابا و …. و همچنین اپلیکیشن بانک‌هایی نظیر بانک ملی، ملت و …. همگی از کار افتاده‌اند و مطمئنا کاربران بسیاری با مشکل مواجه شده‌اند. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید و اپلیکیشن‌های ایرانی دارید که از خارج از اپ استور دانلود کرده و فعلا از دسترس خارج شده‌اند، پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با پلازا همراه باشید تا نحوه دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور اپل را با هم مرور کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 
اپ استور / app store
 


دلیل کار نکردن و تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور چیست؟


همچنین بخوانید :

تقریبا همه ما پلتفرم iOS را در سالم بودن برنامه‌ها و امنیت بالای اپلیکیشن‌های آن می‌شناسیم. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که سیستم عامل iOS با اندروید دارد، این است که اپلیکیشن‌های رسمی این پلتفرم تنها از اپ استور (فروشگاه رسمی اپل) قابل دانلود هستند. در این راستا یکسری اپلیکیشن هستند که برای استفاده در یک شرکت و توسط کارمندان آن شرکت طراحی شده و از گواهی‌ توسعه‌دهنده سازمانی (Enterprise Developer Certificates) برای آنها استفاده می‌شود. در همین راستا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی که اجازه توزیع و انتشار برنامه‌های خود در اپ استور را ندارند، مجبور شدند برای انتشار این اپلیکیشن‌ها از گواهی توسعه دهنده سازمانی یا همان انترپرایز استفاده کنند. در حقیقت با توجه به اقدام اپل و تحریم برنامه‌های ایرانی، در شهریور سال 96 تمام اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور حذف شدند و توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها درصدد شدند برای دور زدن این تحریم از گواهی توسعه‌دهنده سازمانی استفاده کنند. اما اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این اقدام توسعه‌دهندگان ایرانی غیرقانونی است و قرار نبوده که این گواهی، بدین صورتی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده شود.

البته خاطر نشان می‌شود که ایرانی‌ها تنها کاربرانی نیستند که برای انتشار و توزیع اپلیکیشن‌های خود در پلتفرم iOS از این روش استفاده کرده‌اند. در حقیقت این چینی‌ها و روس‌ها بودند که برای اولین بار از این نوع مجوزها برای فروش اپ‌های خود در iOS استفاده کرده‌اند. در همین راستا چندی پیش تعدادی اپلیکیشن‌ با محتوای نامناسب و همچنین تعدادی برنامه کرک شده در اختیار تعداد زیادی از کاربران، قرار گرفت و اپل هم در پاسخ به چنین اقدامی اعلام کرد که توسعه‌دهندگانی که از این مجوزها برای انتشار و توزیع اپلیکیشن‌های خود استفاده کرده‌اند، عملی غیرقانونی انجام داده و به زودی مجوزهای آنان را باطل خواهد کرد.

در همین راستا یکی از توسعه‌دهندگان iOS با نام کاربری @theMorteza در توییتر خود توضیحات تکمیلی‌تری در این باره گذاشته است که در اسکرین‌شات‌های زیر، گفته‌های او قابل مطالعه هستند:

 


راهکارهای دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور اپل


1- استفاده از نسخه وب اپلیکیشن

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌هایی که برای حل این مشکل ارائه شده، استفاده از نسخه وب اپلیکیشن است. درواقع برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی در پلتفرم iOS در راستای واکنش به این اقدام اپل اعلام کرده‌اند که چنانچه کاربران مایل هستند همچنان از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، می‌بایست به نسخه وب اپلیکیشن رجوع کنند. در همین راستا خیلی از کاربران از سرعت پایین نسخه وب اپلیکیشن و فرآیند نسبتا طولانی آن که می‌بایست مرورگر خود را باز و آدرس موردنظر را وارد کرده تا نهایتا بتوانند از خدمات اپلیکیشن موردنظر استفاده کنند، شکایت داشته و این روش را نمی‌پسندند، اما می‌توان به کمک یک ترفند ساده، این فرآیند را خیلی کوتاه‌تر و ساده‌تر کرد.

اسنپ که یکی از قدرتمندترین سرویس‌های تاکسی اینترنتی است، استفاده از نسخه وب اپلیکیشن را به کاربران خود پیشنهاد داده است. اساس کار در این روش ایجاد یک میانبر یا همان شورتکات روی هوم اسکرین است اما از آنجا که iOS یکسری محدودیت دارد، برای انجام این کار می‌بایست تنها از مرورگر پیش‌فرض این پلتفرم یعنی سافاری (Safari) استفاده کرد.

سافاری / Safari

  • ابتدا مرورگر سافاری را در آیفون خود باز کرده و آدرس موردنظر را در نوار جستجوی آن تایپ کنید.

اسنپ / Snapp

  • حال در پایین صفحه آیکون به اشتراک‌گذاری (یک مربع با فلش رو به بالا) را مشاهده می‌کنید که با ضربه زدن روی آن، یک منوی جدید باز می‌شود. در این قسمت شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌های مختلف، آدرس وبسایت موردنظر خود را در هر جایی که دوست داشته باشید به اشتراک بگذارید. حال اگر با انگشت خود را به سمت چپ سوایپ کنید، گزینه Add to Home Screen را مشاهده خواهید کرد که می‌بایست روی آن ضربه بزنید.

اسنپ / Snapp

  • پس از آنکه گزینه Add to Home Screen را انتخاب کردید، از شما خواسته می‌شود که نامی برای این میانبر اختصاص دهید.

اسنپ / Snapp

  • در آخر روی Add ضربه بزنید تا آیکون موردنظر به هوم اسکرین گوشی شما منتقل شود. از این پس هرگاه خواستید به آدرس موردنظر بروید، کافی است روی آیکون و میانبر ساخته شده، ضربه بزنید تا مستقیما به صفحه موردنظر هدایت شوید.

اسنپ / Snapp

 

2- دسترسی به اپلیکیشن‌هایی که پیش‌تر از اپ استور دانلود کرده‌اید

در این روش چنانچه از تاریخ 2017 به قبل یعنی تا پیش از شهریور 96 که اپل، اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ استور حذف کرده است؛ اپلیکیشنی را توسط اپ استور دانلود کرده باشید و هم اکنون آن را روی گوشی خود ندارید، به راحتی خواهید توانست که این اپلیکیشن را مجددا روی آیفون خود نصب کنید.

برای این کار ابتدا وارد اپ استور شده و روی پروفایل خود ضربه بزنید. حال روی گزینه Purchased ضربه بزنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود دو گزینه در بالا مشاهده می‌شود: All و Not on this iPhone. شما باید در این مرحله روی عبارت Not on this iPhone ضربه بزنید تا لیستی از تمام اپلیکیشن‌هایی که پیش‌تر از اپ استور دانلود کرده‌اید و در حال حاضر به آنها دسترسی ندارید را مشاهده کنید. درست است که این اپلیکیشن‌ها آپدیت شده نیستد، اما مطمئنا در شرایط فعلی، دسترسی به آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.

 

3- جیلبریک کردن

راهکار سوم، «جیلبریک کردن گوشی» است. وقتی گوشی آیفون جیلبریک می‌شود، به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های شخص ثالث استفاده کند اما این راهکار نیز معایب خود را دارد. آیفون‌های جیلبریک شده، امنیت به مراتب پایین‌تری خواهند داشت و درواقع اپل دیگر امنیت این گونه دیوایس‌ها را تضمین نمی‌کند. همچنین این گوشی‌ها آپدیت‌های رسمی سیستم عامل iOS را دریافت نخواهند کرد و باید منتظر باشند تا نسخه جیلبریک شده سیستم عامل برای آنها عرضه شود که معمولا مدت زمان بیشتری را می‌طلبد. با این حال اگر اهل ریسک کردن هستید و معایب این روش را به جان می‌خرید، به‌راحتی می‌توانید همانند اندرویدی‌ها از تمام اپلیکیشن‌های موردنیاز خود بهره جویید.

 

4- راه حل سیب اپ (بزرگ‌ترین فروشگاه ایرانی برای اپلیکیشن‌های iOS)

سیب اپ/ sibapp

مدیرعامل سیب اپ در واکنش به اقدام اخیر اپل در بیانیه‌ای اظهار کرده است:

حدود چهار سال است که در حوزه عرضه و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های iOS در ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که کاربران ایرانی پلتفرم iOS، خلا تحریم‌ها را احساس نکرده و به خوبی بتوانند از انواع برنامه و اپلیکیشن پلتفرم iOS استفاده کنند.

در همین راستا مدیرعامل سیب اپ اعلام کرده است که راهکار استفاده از نسخه تحت وب اپلکیشن با وجود آنکه راه حل خوبی است، اما محدودیت‌های خود را نیز دارد. برای مثال وب اپلیکیشن‌ها به دفترچه تلفن، دوربین و عکس‌های گوشی کاربر به راحتی دسترسی نداشته و همچنین از قابلیت ارسال نوتیفیکیشن بی‌بهره هستند. ایشان افزود این راهکار یک راه‌حل موقتی است و بهتر است به دنبال یک راهکار دائمی باشیم.

مدیر عامل سیب اپ اظهار می‌کند که قرار است از روش Ad-Hoc استفاده کنند. این راهکار حدود 3 تا 6 هفته برای اجرایی شدن به زمان نیاز دارد. در حقیقت قرار است اپلیکیشن‌های اصلی و مهمی که در حال حاضر مسدود شده‌اند، روی یک لندیگ پیج قرار گرفته و سپس طی چند هفته آینده با استفاده از روش اد هاک، هر 100 کاربر با استفاده از یک اکانت توسعه‌دهنده اپل تلفیق شوند. باید منتظر ماند و دید که بزرگ‌ترین فروشگاه ایرانی اپلیکیشن‌های iOS، چه میزان در اجرای این روش خود موفق خواهد بود.

گفتنی است برخی استارتاپ‌های دیگر، راهکار دیگری برای دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور در پیش گرفته و از کاربران خود خواسته‌اند که نسخه فعلی اپلیکیشن را از گوشی خود حذف کرده و با مراجعه به وبسایت، مجددا نسخه iOS آن را دریافت کنند. مطمئنا این اقدام اپل، مشکلات بسیاری را برای استارتاپ‌های ایرانی و کاربران آنها ایجاد خواهد کرد و باید دید چه راهکاری به عنوان یک راهکار دائمی و مطمئن برای دور زدن تحریم اپلیکیشن های ایرانی اپ استور اتخاذ می‌شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران14 دیدگاه
avatar
E.LOt...
.
05 دی 1399، 15:33
پاسخ
0
0
خوب بود اما هی هم هنگ میکنه هم هی میگه برورزسانی شه
avatar
ساناژ
.
02 آذر 1399، 01:59
پاسخ
0
0
خیلییییی ممنونم خیلیییی بهم کمک کرد ??????
avatar
سیما
.
10 مهر 1399، 12:48
پاسخ
0
0
سلام اپ استور (***) هم خیلی اپ خوبیه، بیشتر اپ ها رایگانه و اشتراک های خیلی ارزونی داره نسبت به بقیه رابط کاربری خوبی هم داره (برای تبلیغ، به واحد تبلیغات پلازامگ مراجعه کنید)
avatar
صبا
.
09 مهر 1399، 14:55
پاسخ
0
0
من سیب ایرانی نصب کردم بهترین استور ایرانی بود که پیدا کردم
avatar
صبا
.
06 مهر 1399، 15:56
پاسخ
0
0
من از *** استفاده کردم ... بهترین استور ایرانیه (برای تبلیغ، به واحد تبلیغات پلازامگ مراجعه کنید؛ پیام سردبیر)
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402