بانک مرکزی در تازهترین سیاستگذاری خود برای کنترل نرخ ارز در بازار غیر رسمی، اعلام کرده است که تمام اشخاص حقیقی ایرانی مقیم بالای ۱۸ سال میتوانند با ارائه کارت ملی به شعب ارزی سه بانک ملت، تجارت و صادرات، تا سقف هزار دلار ارز سهمیهای دریافت کنند.
طبق این تصمیم، نرخ ارز سهمیهای (۱۰۰۰ دلار در سال به ازای هر کارت ملی) به صورت توافقی بین بانک و مشتری تعیین میشود. بانک مرکزی هیچ کف و سقف قیمتی برای این ارز تعیین نکرده است، اما مبنای توافق، نرخ روزانه مرکز مبادله است. برای مثال امروز سهشنبه ۱۵ اردیبهشت، این نرخ ۱۴۶ هزار تومان اعلام شده است.
بدون نیاز به مدارک خاص
بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای دریافت این ارز نیازی به ارائه مدارک خاصی نیست. ایرانیان بالای ۱۸ سال مقیم ایران تنها با در دست داشتن کارت ملی میتوانند به شعب منتخب مراجعه کنند. لیست شعب هر بانک روی خروجی سایت هر بانک قرار دارد و متقاضیان میتوانند از این طریق شعب خود را انتخاب کنند.
آدرس شعب منتخب در تهران
بانک ملت:
چهارراه استانبول، میدان فردوسی، فردوسی شمالی، کندوان، نجاتاللهی شمالی، مسجد جامع شهرک غرب و شهر زیبا
بانک تجارت:
طالقانی، فردوسی، سعدی و امام خمینی(ره)
بانک صادرات:
فردوسی (کد۳)، میدان استقلال (کد ۲۷۶)، چهارراه قائممقام (کد ۱۴۴۵) و میدان جمهوری (کد ۶۲۷)
نکته قابل تأمل: عدم معرفی شعب در استانها
در حال حاضر تنها شعب منتخب در شهر تهران معرفی شدهاند و هنوز اطلاعیهای درباره شعب ارزی بانکها در سایر استانها منتشر نشده است.
هشدار درباره شکلگیری بازار سیاه
کارشناسان اقتصادی به این نکته اشاره میکنند که اگر نرخ توافقی بین اشخاص حقیقی و بانکها (که باید پایینتر از نرخ بازار غیر رسمی باشد) تعیین شود، هر فرد میتواند ۱۰۰۰ دلار خود را با نرخ توافقی از بانک خریداری کرده و سپس در بازار غیر رسمی به نرخ آزاد بفروشد. این موضوع میتواند یک حاشیه سود قابل توجه برای هر فرد ایجاد کند که در حجم زیاد، ممکن است برای فضای ارزی کشور چالشبرانگیز باشد.
