انتشار جزئیات مالی سریال «اندور» (Andor) در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۴ (۲۲ نوامبر ۲۰۲۵)، پرده از واقعیتی مهم در استراتژیهای مدرن لوکاسفیلم برداشت: کیفیت بصری و روایت پیچیده، هزینهای سنگین دارد. دیزنی تأیید کرده است که برای دو فصل این درام جاسوسی جنگ ستارگان، مبلغی بیش از ۷۰۵ میلیون دلار هزینه کرده است. این رقم حیرتانگیز که حتی از بودجه ساخت سهگانه دنبالهی سینمایی نیز بیشتر است، نشاندهنده تلاش دیزنی برای بازگرداندن اعتبار هنری به این برند پس از شکستهای متوالی است.
سریال «اندور» که داستان آن پنج سال پیش از وقایع قسمت چهارم جنگ ستارگان رخ میدهد، با فاصله گرفتن از فانتزیهای معمول جدایها و تمرکز بر رئالیسم سیاسی و جاسوسی، توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند. فصل اول در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲) و فصل دوم در بهار ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) منتشر شد و هر دو با امتیازات بالای ۸۸ و ۸۹ درصد در راتن تومیتوز درخشیدند. این در حالی است که سریال «مندلورین» (The Mandalorian) پس از شروعی طوفانی، در فصل سوم (۱۴۰۲) با افت فاحش کیفیت و ریزش مخاطب مواجه شد.
تحلیل هزینهها نشان میدهد که بخش عمدهای از این بودجه صرف نیروی انسانی و ساخت دکورهای عظیم در بریتانیا شده است. طبق اسناد مالی شرکت E&E Industries (شرکت صوری دیزنی برای تولید این سریال)، تنها هزینه حقوق و دستمزد کارکنان به ۸۵.۵ میلیون دلار رسیده است که در ۱۵ سال اخیر برای تولیدات دیزنی در بریتانیا بیسابقه بوده است. این پروژه در ابتدا قرار بود یک فیلم سینمایی درباره شخصیت «اوبی-وان کنوبی» باشد، اما پس از شکست تجاری فیلم «سولو» (Solo) در سال ۲۰۱۸، استراتژی دیزنی تغییر کرد و زیرساختهای ایجاد شده به سریال «اندور» اختصاص یافت.
از منظر ژئوپلیتیک صنعت سرگرمی، تولید در بریتانیا به لطف بازگشت نقدی ۲۵.۵ درصدی، برای استودیوها جذابیت بالایی دارد. با این حال، هشدارهای دونالد ترامپ در ماه مه و سپتامبر ۲۰۲۵ مبنی بر اعمال تعرفههای سنگین بر تولیدات خارجی («تولیدات سرزمینهای بیگانه»)، میتواند پایان عصر طلایی تولیدات هالیوودی در لندن باشد. اگر این تهدیدها عملی شود، دیزنی مجبور خواهد بود بین هزینههای بالای تولید در لسآنجلس و تعرفههای تنبیهی واردات محتوا، یکی را انتخاب کند.
«اندور» نمادی از بلوغ سریالسازی در دنیای جنگ ستارگان است؛ پروژهای که ثابت کرد با بودجه کافی و نویسندگی قدرتمند تونی گیلروی، میتوان از کلیشههای لایتسیبر و فورس فاصله گرفت. اما با توجه به هزینههای نجومی و فشارهای سیاسی جدید، شاید «اندور» آخرین بازمانده از نسل تولیدات مگا-بودجهای دیزنی در خارج از خاک آمریکا باشد.
