اظهارات اخیر کریستوفر نولان در مصاحبه با مجله امپایر در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۴ (۲۱ نوامبر ۲۰۲۵)، دریچهای جدید به روی یکی از بزرگترین "چه میشد اگر"های تاریخ سینما گشود. نولان فاش کرد که فیلم «بتمن آغاز میکند» (Batman Begins) در واقع یک "جایزه دلداری" (Consolation Prize) از سوی برادران وارنر بود، پس از آنکه آنها کارگردانی فیلم «تروآ» (Troy) را از او گرفتند و به ولفگانگ پترسن بازگرداندند. این تصمیم مدیریتی، نه تنها مسیر حرفهای نولان، بلکه سرنوشت ژانر ابرقهرمانی را برای همیشه تغییر داد.
در اوایل دهه ۲۰۰۰، ولفگانگ پترسن با ساخت بلاکباسترهای موفقی چون «ایر فورس وان» و «توفان کامل»، وزنهای سنگین در هالیوود محسوب میشد. او قرار بود فیلم جاهطلبانه «بتمن در برابر سوپرمن» را بسازد، اما با لغو آن پروژه، وارنر برای راضی نگه داشتن او، «تروآ» را که نولان جوان مشغول کار روی آن بود، به پترسن بازگرداند. اگر نولان «تروآ» را میساخت، احتمالاً شاهد روایتی غیرخطی و روانشناختی از جنگ تروآ میبودیم، اما در عوض پترسن فیلمی اکشنمحور و ستارهمحور با بازی برد پیت ساخت که اگرچه در گیشه موفق بود (۵۰۰ میلیون دلار فروش)، اما فاقد عمق فلسفی آثار نولان بود.
این جابجایی استراتژیک، نولان را به سمت «بتمن آغاز میکند» سوق داد؛ فیلمی که با رویکرد رئالیستی خود، استاندارد جدیدی برای اقتباسهای کمیکبوکی تعریف کرد و راه را برای موفقیتهای میلیاردی «شوالیه تاریکی» هموار نمود. اکنون، نولان با کولهباری از تجربه و پس از موفقیت خیرهکننده «اوپنهایمر»، به ریشههای خود بازگشته تا با فیلم «ادیسه» (The Odyssey)، رویای دیرینهاش را محقق کند.
تولید «ادیسه» تحت پرچم یونیورسال پیکچرز، نشاندهنده ادامه شکاف میان نولان و برادران وارنر است. نولان در این فیلم به دنبال پر کردن یک خلاء فرهنگی در سینماست. او معتقد است که اساطیر یونان، علیرغم پتانسیل عظیم، هرگز با "وزن و اعتبار" یک تولید مدرن IMAX و بودجه سطح A (بلاکباستر) ساخته نشدهاند.
انتخاب بازیگران «ادیسه» نیز نشاندهنده رویکردی متفاوت است. مت دیمون در نقش ادیسئوس، انتخابی هوشمندانه برای نمایش قهرمانی خسته و باتجربه است. حضور تام هالند (تِلِماکوس) در کنار ستارگانی چون رابرت پتینسون، شارلیز ترون، آن هاتاوی، زندایا و لوپیتا نیونگو، ترکیبی از نسلهای مختلف بازیگری را گردهم آورده است. جان برنتال نیز به این گروه پیوسته تا لیست بازیگران تکمیل شود. تاریخ اکران ۲۶ تیر ۱۴۰۵ (۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶)، این فیلم را در اوج فصل تابستان قرار میدهد؛ زمانی که نولان معمولاً برای اکران آثارش انتخاب میکند و به نوعی امضای او محسوب میشود.
منبع: ورایتی (Variety)
