موفقیت حیرتانگیز فیلم «سلاحها» (Weapons) در گیشه تابستان ۱۴۰۴، زک کرگر را از یک کارگردان بااستعداد به یک «مؤلف فرنچایزساز» در هالیوود ارتقا داده است. فروش ۲۶۸ میلیون دلاری در برابر بودجه متوسط ۳۸ میلیون دلاری، فرمول برنده استودیوهای نیو لاین سینما و برادران وارنر را تأیید کرد: سرمایهگذاری روی ایدههای اورجینال با بودجه کنترلشده. اکنون، خبر توسعه پیشدرآمدی برای شخصیت «عمه گلادیس» (با نقشآفرینی درخشان ایمی مدگان)، نشان میدهد که کرگر قصد دارد مدلی مشابه دنیای «احضار» (The Conjuring) را پیادهسازی کند.
کرگر در مصاحبه اخیر خود در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۴، اشاره کرد که داستان «عمه گلادیس» ریشه در ایدههایی دارد که او پیش از این در ذهن پرورانده بود. از منظر تحلیل فیلمنامه، شخصیت گلادیس با آن ترکیب عجیب از مادربزرگ دلسوز و جادوگر بیرحم، پتانسیل بالایی برای واکاوی ریشههای شر دارد. کرگر با هوشمندی از المانهای اتوبیوگرافیک (تجربه زیسته با والدین معتاد) برای خلق وحشت روانشناختی استفاده کرده است؛ تکنیکی که به فیلمهای او عمقی فراتر از جامپاسکرهای معمول میدهد. او در «سلاحها» استعارهای از اعتیاد را در قالب تسخیر و تغییر شخصیت پدر به تصویر کشید که یادآور وحشتِ خانگی در آثار کلاسیک است.
در سوی دیگر، انتخاب کرگر برای هدایت ریبوت «رزیدنت اویل» (Resident Evil)، یک قمار استراتژیک برای هر دو طرف است. کرگر با اعتراف به اینکه «هیچگاه فیلمهای قبلی رزیدنت اویل را ندیده است»، خود را از سایه سنگین اقتباسهای پل دابلیو. اس. اندرسون رها میکند. این رویکرد "لوح سفید"، همراستا با تقاضای هواداران برای اقتباسی وفادارتر به اتمسفر ترس و بقای بازیهای اصلی است. تاریخ اکران تعیینشده برای شهریور ۱۴۰۵ (سپتامبر ۲۰۲۶)، فشار زمانی قابل توجهی بر او وارد میکند، اما تجربه او در مدیریت منابع محدود (مانند ساخت فیلم «بربر» با تنها ۴.۵ میلیون دلار) نشان میدهد او مردِ روزهای سخت است.
کرگر که کارش را با گروه کمدی شروع کرده بود، حالا با تلفیق درام شخصی و وحشت ماورایی، در حال تعریف امضای شخصی خود است. اگر پیشدرآمد «عمه گلادیس» چراغ سبز نهایی را دریافت کند، ما شاهد تولد یک جهان سینمایی جدید خواهیم بود که نه بر اساس کمیکبوکها، بلکه بر پایه ترسهای اصیل انسانی بنا شده است.
جمعبندی زک کرگر با دو پروژه بزرگ (اسپینآف سلاحها و رزیدنت اویل) در دست، در حال گذار از سینمای مستقل به جریان اصلی بلاکباستر است. چالش اصلی او حفظ همان کیفیت و شخصیسازی در روایت است که «سلاحها» را به پدیدهای جهانی تبدیل کرد، آن هم در حالی که مقیاس پروژهها بزرگتر میشود.
