درخشش بی‌سابقه سینمای ایران در جوایز آسیا–پاسیفیک

تیم پلازا - انتشار: 7 آذر 1404 15:00
ز.م مطالعه: 2 دقیقه
-

هجدهمین دوره جوایز سینمایی آسیا–پاسیفیک (APSA) با درخشش گسترده سینماگران ایرانی همراه بود و چند جایزه مهم این رویداد معتبر به آثار ایران رسید.

در این مراسم، فیلم «یک تصادف ساده» به کارگردانی جعفر پناهی موفق شد دو عنوان اصلی یعنی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کند؛ اثری که پیش‌تر نیز در جشنواره کن موفق به کسب نخل طلا شده بود و اکنون در APSA نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش‌های دیگر، فیلم «سرزمین از دست‌رفته» ساخته آکیمو فوجیموتو از ژاپن، به‌خاطر روایت انسانی و تاثیرگذارش از کودکان روهینگیای آواره، جایزه بزرگ هیأت داوران را دریافت کرد. این فیلم محصول مشترک چند کشور از جمله ژاپن، فرانسه، مالزی و آلمان است.

در بخش نوجوانان، سی‌یوی تان فیلمساز سنگاپوری با فیلم «آمیبا» عنوان بهترین فیلم نوجوانان را کسب کرد. همچنین انیمیشن کره‌ای «میدان» به کارگردانی کیم بو-سول جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد.

موفقیت سینماگران ایرانی در این رویداد با دریافت جایزه بخش مستند ادامه یافت. فیلم «روحت را در دستت بگیر و راه برو» ساخته سپیده فارسی به دلیل روایت بی‌واسطه و تصویری از درون غزه، جایزه بهترین مستند بلند را دریافت کرد. فیلم چینی «همیشه» به کارگردانی دمینگ چن نیز از سوی داوران مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

در بخش فیلمنامه، چی‌یه هایاکاوا از ژاپن برای فیلم «رنوآر» جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد و یویی سوزوکی، بازیگر جوان همین فیلم، عنوان بهترین بازیگر نوظهور را کسب کرد. جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به شان لاو از هنگ‌کنگ برای بازی در فیلم «پدر» تعلق گرفت.

در بخش تصویربرداری، باتارا گومپار از اندونزی برای فیلم «سامسارا» مورد تقدیر قرار گرفت و آکتان آریم کوبات، فیلمساز اهل قرقیزستان، برای اثر «سیاه، قرمز، زرد» جایزه تنوع فرهنگی را دریافت کرد.

جوایز سینمایی آسیا–پاسیفیک امسال همچنین شاهد اعطای جایزه سینمای جوان به روهان پراشورام کاناواد از هند برای فیلم «کاکتوس پیرز» بود؛ فیلمی که پیش‌تر جایزه بزرگ جشنواره ساندنس را نیز به دست آورده بود.

جایزه تازه‌تأسیس «فیلمسازان فوروم» به اثر «پسر شکارچی عسل» تعلق گرفت و گریر سیمپکین، تهیه‌کننده استرالیایی، برای نقش تأثیرگذارش در سینمای منطقه، جایزه فیاپف را دریافت کرد.

آکادمی فیلم آسیا–پاسیفیک نماینده ۷۸ کشور و قلمرو است و با پوشش جمعیتی بیش از ۴.۵ میلیارد نفر، تقریباً نیمی از تولیدات سینمای جهان را دربرمی‌گیرد.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست