با قطعی شدن اکران همزمان دو غول سینمایی در دسامبر ۲۰۲۶، تحلیلگران باکس آفیس مشغول بررسی سناریوهای احتمالی برای نبرد موسوم به «دونزدی» (Dunesday) هستند. پرسش اصلی این است: وقتی Avengers: Doomsday و Dune: Part Three در یک روز روی پرده بروند، کدامیک پیروز میدان خواهد شد؟ هر دو فیلم جواهرات ارزشمند استودیوهای خود محسوب میشوند، اما استراتژی و مخاطبان آنها تفاوتهای بنیادی با یکدیگر دارند که نتیجه این رقابت را غیرقابل پیشبینی میکند.
از یک سو، مارول با Avengers: Doomsday قدرتنمایی میکند. فیلمهای انتقامجویان همواره بر اساس «فوریت» (Urgency) و ترس از اسپویل شدن بنا شدهاند. بازگشت رابرت داونی جونیور این بار در نقش شرور بزرگ دکتر دوم و حضور مجدد کریس ایوانز، تضمینکننده هجوم بیسابقه طرفداران در هفته اول اکران است. مارول استاد ایجاد هیاهو و فرهنگ هواداری (Fandom Culture) است و انتظار میرود که در آخر هفته افتتاحیه، رکوردهای فروش را جابهجا کند. برای مخاطب عام، دیدن گردهمایی دوباره انتقامجویان یک رویداد غیرقابل چشمپوشی است و این موضوع کفه ترازو را در کوتاهمدت به نفع دیزنی و مارول سنگین میکند.
در سوی دیگر میدان، Dune: Part Three بازی متفاوتی را پیش میبرد. همانند Oppenheimer در سال ۲۰۲۳، فیلم دنی ویلنوو متکی بر تجربه سینمایی ناب، کیفیت بصری خیرهکننده و فرمت آیمکس است. اگرچه ممکن است افتتاحیه آن به انفجاری بودن مارول نباشد، اما «تلماسه» پتانسیل بالایی برای فروش طولانیمدت (Long-tail) دارد. این فیلم مخاطبان جدیتر سینما، دوستداران ژانر علمی-تخیلی و کسانی را که به دنبال عمق روایی هستند، جذب میکند. همچنین، احتمال درخشش در فصل جوایز میتواند به فروش مداوم آن در هفتههای پس از اکران کمک کند. برادران وارنر امیدوار است که همانند نولان، ویلنوو نیز بتواند مخاطبان را متقاعد کند که تماشای فیلمش در بهترین سالنهای سینما یک ضرورت هنری است.
اما خطرات برای برادران وارنر کم نیست. برخی تحلیلگران بدبین معتقدند که اگر این رقابت به شکل نمادین و دوستانه (مانند باربنهایمر) پیش نرود، Dune 3 ممکن است زیر سایه سنگین مارول له شود. کاربرانی در شبکه اجتماعی ایکس با شوخیهایی نظیر «تلماسه محکوم به فناست» (Dune is going to get doomed)، پیشبینی میکنند که قدرت تجاری مارول برتری خواهد یافت. با این حال، گروهی دیگر معتقدند که بازار سینما گنجایش دو بلاکباستر همزمان را دارد و این رقابت در نهایت به نفع کل صنعت تمام خواهد شد.
نکته مهم دیگر، وضعیت مالی و شرکتی برادران وارنر است. این استودیو که درگیر تغییرات ساختاری بزرگ و قراردادهای سنگین (مانند معامله ۸۲.۷ میلیارد دلاری با نتفلیکس) است، نیاز مبرمی به ثبات دارد. پافشاری بر تاریخ ۱۸ دسامبر نشان میدهد که آنها به محصول نهایی خود ایمان کامل دارند و حاضر نیستند با تغییر تاریخ، سیگنالی مبنی بر ضعف یا ترس به بازار ارسال کنند. در نهایت، اگر مارول تاریخ خود را تغییر ندهد، دسامبر ۲۰۲۶ آزمونی بزرگ برای سلیقه مخاطبان خواهد بود: آیا سینماروها به دنبال هیجان سریع ابرقهرمانی هستند یا غرق شدن در دنیای پیچیده و حماسی فرانک هربرت؟ شاید هم مانند سال ۲۰۲۳، برنده واقعی خودِ سینما باشد.
Source Name: FandomWire
