«ندای وظیفه: بلک آپس ۷» (Call of Duty: Black Ops 7) که امروز ۲۳ آبان ۱۴۰۴ (۱۴ نوامبر ۲۰۲۵) منتشر شد، با وجود بخش چندنفرهی عالی، یکی از ناامیدکنندهترین کمپینهای تاریخ این مجموعه را ارائه میدهد. استودیوی «تریآرک» با اتخاذ سه تصمیم فاجعهبار—آنلاین اجباری، حذف قابلیت توقف (Pause) و حذف کامل چکپوینتها—تجربهی بخش داستانی را برای بازیکنان سولو عملاً غیرممکن و آزاردهنده کرده است.
پس از فاجعهی کمپین «جنگاوری مدرن ۳» (Modern Warfare III) در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) که به دلیل کوتاهی بیش از حد و استفاده از مکانیکهای «وارزون» مورد انتقاد قرار گرفت، همهی نگاهها به تریآرک دوخته شده بود تا این فرنچایز را نجات دهد. اگرچه بخش چندنفرهی بازی با نقشههای عالی و بازگشت تحرک پیشرفته (مانند پرش از دیوار) تحسین شده، اما بخش داستانی که اکنون به صورت Co-op (چهارنفره) طراحی شده، با مشکلات بنیادی مواجه است.
برخلاف «بلک آپس ۳» (Black Ops III) (۲۰۱۵) که در حالت تکنفره، هوش مصنوعی جای همتیمیها را پر میکرد، در «بلک آپس ۷» اگر تنها بازی کنید، به معنای واقعی کلمه در مراحل خالی هستید. این موضوع باعث ایجاد حس «تنهایی و پوچی» عجیبی شده که با روحیهی همیشگی «ندای وظیفه» در تضاد است. بدتر از آن، در میانپردهها هر چهار شخصیت حاضرند، اما به محض شروع گیمپلی، ناپدید میشوند که به شدت آزاردهنده است.
اما فاجعهی اصلی، آنلاین بودن اجباری (Always-Online) کمپین است. این تصمیم به این معناست که اگر اینترنت شما یا سرورهای اکتیویژن قطع شوند، نمیتوانید بخش داستانی را بازی کنید. پیامد مستقیم این تصمیم، حذف قابلیت «توقف» (Pause) است. منتقد فوربز فاش کرد که در حین بازی انفرادی در مأموریت نهایی، به دلیل ۱۵ دقیقه عدم فعالیت (برای رفتن به دستشویی و برداشتن نوشیدنی)، بازی او را به دلیل «عدم فعالیت» از سرور اخراج کرده است.
نهایت این فاجعه، حذف چکپوینتها (Checkpoints) است. در «بلک آپس ۷»، اگر از مأموریت خارج شوید، ارتباطتان قطع شود، اخراج شوید یا بازی کرش کند، باید کل مأموریت (حتی اگر ۴۰ دقیقه طول بکشد) را از ابتدا آغاز کنید. این طراحی غیرقابل دفاع، تجربهی بخش داستانی را به کابوس تبدیل کرده است.
اگرچه پیشرفت همزمان اسلحه و بتلپس در کمپین یک ایدهی عالی و «دیرآمده» است، اما این مزیت در برابر مشکلات فنی و طراحی عمیقاً ناقص کمپین رنگ میبازد.
رسانه فوربز
