در حالی که صنعت سرگرمی در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) بیش از هر زمان دیگری با چالش نفوذ هوش مصنوعی دست و پنجه نرم میکند، جیمز کامرون خط قرمزی پررنگ میان تکنولوژیهای سینمایی خود و ابزارهای جدید ترسیم کرد. کارگردان فیلمهای پرفروشی چون «تایتانیک» و «آواتار»، در مصاحبه با برنامه «یکشنبه صبح» شبکه CBS، ضمن ابراز نگرانی عمیق از توانایی هوش مصنوعی در خلق بازیگران مجازی، تأکید کرد که تکنولوژی باید در خدمت انسان باشد، نه جایگزین آن.
کامرون با یادآوری دوران پیشتولید آواتار در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی گفت: «سالها این حس وجود داشت که ما داریم با کامپیوترها کار عجیبی میکنیم و جایگزین بازیگران میشویم. اما اگر دقیق نگاه کنید، موشن کپچر ابزاری برای جاودانه کردن هنر بازیگر است.» او با رد قاطعانه استفاده از هوش مصنوعی برای تولید اجرا (Performance)، افزود: «اکنون به آن سوی طیف بروید؛ جایی که هوش مصنوعی مولد وجود دارد. آنها میتوانند یک اجرا را از هیچ بسازند. این برای من وحشتناک است و دقیقاً متضاد هنر سینماست.»
این بحثها در شرایطی مطرح میشود که چهرههایی مانند الین ون در ولدن، با معرفی بازیگران هوش مصنوعی مثل «تیلی نوروود»، سعی در عادیسازی این پدیده دارند. ون در ولدن اخیراً در مصاحبه با ورایتی پیشبینی کرده بود که به زودی شاهد فیلمهایی کاملاً ساخته شده با هوش مصنوعی خواهیم بود و مخاطبان اهمیتی به واقعی یا مصنوعی بودن بازیگر نخواهند داد، بلکه «قصهگویی خوب» معیار خواهد بود. اما کامرون، به عنوان یکی از پیشگامان تکنولوژی در تاریخ سینما، معتقد است که حذف عنصر انسانی از معادله، روح اثر را از بین میبرد و مسیری خطرناک برای آینده هنر هفتم است.
Variety
