کریستوفر نولان، استاد جلوههای عملی و مخالف سرسخت پردهی سبز، بار دیگر مرزهای فیلمسازی واقعگرایانه را جابجا کرد. او در مصاحبهای جدید فاش کرد که برای ساخت اقتباس مورد انتظار خود از «ادیسه» (The Odyssey)، بازیگران و گروه تولید را برای یک فیلمبرداری ۹۱ روزه به دل اقیانوسهای آزاد برده است تا سفر ده سالهی اودیسئوس را با اصالت کامل بازسازی کند.
این فیلم که اولین اثر نولان پس از موفقیت جهانی «اوپنهایمر» (Oppenheimer) محسوب میشود، یکی از پرستارهترین پروژههای سالهای اخیر است. مت دیمون نقش اودیسئوس، قهرمان یونانی در بازگشت از جنگ تروا را ایفا میکند و تام هالند در نقش پسرش، تلماخوس، ظاهر میشود. بازیگران دیگری چون آن هاتاوی، زندایا، شارلیز ترون و بنی سفدی نیز در این حماسهی ۲۰۰ میلیون دلاری حضور دارند.
نولان در گفتگو با مجلهی «امپایر» در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۴ (۱۴ نوامبر ۲۰۲۵) توضیح داد: «ما بازیگران را... به امواج واقعی، در مکانهای واقعی بردیم. ما واقعاً میخواستیم نشان دهیم که این سفرها برای مردم آن زمان چقدر سخت بوده است... با پذیرش فیزیک دنیای واقعی، شما به روشهای جالبی به داستانگویی خود آگاهی میبخشید.»
این رویکرد جاهطلبانه، یادآور چالشهایی است که نولان پیشتر در فیلم «دانکرک» (Dunkirk) (۲۰۱۷) با آنها مواجه شده بود؛ جایی که او اصرار داشت از کشتیهای جنگی واقعی در کانال مانش استفاده کند. با این حال، مقیاس «ادیسه» بسیار بزرگتر به نظر میرسد.
منتقدان این روش را با فیلمبرداری فاجعهبار «آروارهها» مقایسه میکنند که تقریباً به کار استیون اسپیلبرگ پایان داد. اما نولان با تکیه بر بودجهی عظیم و تکنولوژی مدرن، امیدوار است که این ریسک بزرگ، به خلق یک تجربهی سینمایی منحصربهفرد منجر شود که تماشاگران را در خود غرق کند.
فیلم «ادیسه» قرار است در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۵ (۱۷ جولای ۲۰۲۶) به صورت جهانی اکران شود و انتظار میرود یکی از مدعیان اصلی گیشهی تابستان آینده باشد.
رسانه امپایر
