الهام از کلر آبسکیور برای آینده فاینال فانتزی

تیم پلازا - انتشار: 11 خرداد 1404 17:45
ز.م مطالعه: 2 دقیقه
-

بازی «کلر آبسکیور: اکسپدیشن ۳۳ (Clair Obscur: Expedition 33)» از استودیوی نوپای سندفال اینتراکتیو (Sandfall Interactive)، به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت‌های غافلگیرکننده سال ۲۰۲۵ میلادی مطرح شده است. این بازی تحسین‌شده به خاطر جلوه‌های بصری خیره‌کننده، موسیقی متن فوق‌العاده، روایت جذاب و به‌ویژه سیستم مبارزات کوبنده و اعتیادآورش، مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده این مقاله معتقد است که نوآوری‌های این بازی در سیستم مبارزات نوبتی می‌تواند الهام‌بخش مستقیمی برای عناوین آینده مجموعه «فاینال فانتزی (Final Fantasy)» باشد، در صورتی که این مجموعه قصد بازگشت به ریشه‌های نوبتی خود را داشته باشد.

سیستم مبارزات نوآورانه «کلر آبسکیور»

موفقیت «کلر آبسکیور» تا حد زیادی مدیون ترکیب بی‌نقص عناصر استراتژی نوبتی و اکشن همزمان (real-time) است. مکانیک‌های نوبتی برای هر شخصیت منحصر به فرد طراحی شده‌اند که این امر ترکیب تیم، کسب توانایی‌ها و ساخت و ساز کلی شخصیت (build-crafting) را بسیار عمیق‌تر از یک بازی آماری ساده می‌کند. به عنوان مثال، شخصیتی مانند سیل (Sciel) بر روی جمع‌آوری و مصرف شارژهای «پیش‌بینی (Foretell)» برای تقویت قدرت‌های تهاجمی و پشتیبانی تمرکز دارد، در حالی که شخصیتی چون مائل (Maelle) می‌تواند او را تقویت کرده و دشمنان را تضعیف نماید. در کنار این، عناصر اکشن همزمان مانند جاخالی دادن، دفع حمله (parry) و پرش، لایه‌ای از مهارت و هیجان را به مبارزات اضافه می‌کنند. بازیکنان با مشاهده دقیق رفتار دشمنان می‌توانند آسیب دریافتی را به حداقل برسانند و حتی از آن کاملاً اجتناب کنند، که این امر بخش زیادی از تصادفی بودن ذاتی سیستم‌های نوبتی را از بین می‌برد. این مکانیک‌های همزمان چیزی فراتر از یک ترفند صرف هستند و به عنوان یک لایه گیم‌پلی جدید برای تسلط یافتن، عمق کلی تجربه را افزایش داده و به مهارت بازیکن پاداش می‌دهند.

چرا «فاینال فانتزی» باید از «کلر آبسکیور» بیاموزد؟

نویسنده استدلال می‌کند که ماهیت شخصیت‌محور داستان و دنیای «کلر آبسکیور» با طراحی بسیار تخصصی آن که در آن هر شخصیت نقش متمایزی ایفا می‌کند، همخوانی دارد. همچنین، ویژگی‌های همزمان به افزایش تنش مرگ و زندگی و حس وجودی روایت کمک کرده و تجربه گیم‌پلی را با احساس خطر واقعی آغشته می‌کند. این اصول طراحی به خوبی با چارچوب فانتزی حماسی و شخصیت‌محور مجموعه «فاینال فانتزی» سازگار است. شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) بارها تمایل خود را به توسعه شخصیت‌ها از طریق گیم‌پلی نشان داده است. با بهره‌گیری از ترفندهای گیم‌پلی مشابه «کلر آبسکیور»، «فاینال ف मेनزی» می‌تواند نقاط قوت اصلی خود یعنی شخصیت‌پردازی و درام پرشور و شاعرانه را بیش از پیش تقویت کند. این در حالی است که مجموعه «فاینال فانتزی» همچنان نمادین است، اما در زمینه نوآوری در فضای نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG)، توسعه‌دهندگانی مانند اتلوس (Atlus) به سرعت در حال پیشی گرفتن از اسکوئر انیکس هستند.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست