ادگار رایت، کارگردانی که شهرتش را مدیون سبک بصری منحصربهفرد، تدوینهای سرعتی و طنزهای ژانرشکن است، در جدیدترین و پرهزینهترین فیلم خود، «مرد دونده»، متهم به «بازی کردن امن» شده است. منتقدان میگویند این فیلم فاقد هرگونه «شخصیت» است و شبیه به آثار قبلی او نیست.
این فیلم که اقتباسی ۱۱۰ میلیون دلاری از رمان استیون کینگ است، قرار بود با نسخهی آرنولد شوارتزنگر کاملاً متفاوت باشد و بر جنبههای تاریک و هجویهی اجتماعی کتاب تمرکز کند. اما پس از موج دوم نقدهای منتشر شده در تاریخ ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر)، به نظر میرسد رایت در این انتقال لحن ناموفق بوده است.
کریس پارکر، منتقد سینما، در توییتر/X نوشت: «به عنوان یک فیلم از ادگار رایت، ناامید شدم. این فیلم کمترین میزان شخصیت را در فیلمشناسی او دارد و بسیار امن و سرراست عمل میکند.» این نقد برای کارگردانی که با آثاری چون «شان میمیرد» (Shaun of the Dead) و «رانندهی بچه» (Baby Driver) شناخته میشود، سنگین است.
منتقدان دیگر حتی تندتر بودند. رایان مککوید، رایت را «داستانگوی گمشده پشت دوربین» نامید و فیلم را «بیمزه» توصیف کرد. کنزی وانونو نیز نوشت که فیلم «نمیداند میخواهد چه باشد» و «سکانسهای اکشن بد» و «تلاشهای بدتری برای طنز» دارد.
این سقوط انتقادی در حالی رخ میدهد که «مرد دونده» با امتیاز فعلی ۶۲٪، از نظر منتقدان ضعیفتر از فیلم سال ۱۹۸۷ (با ۶۷٪) ارزیابی شده است. تنها نقطهی روشن این نقدها، تحسین همگانی از گلن پاول در نقش اصلی است که ظاهراً توانسته با کاریزمای خود، فیلم را تا حدی نجات دهد.
«مرد دونده» از ۲۳ آبان ۱۴۰۴ (۱۴ نوامبر ۲۰۲۵) در سینماهای آمریکا اکران میشود و باید دید آیا این اقتباس پرهزینه میتواند در گیشه موفق عمل کند یا به اولین شکست بزرگ کارنامهی ادگار رایت تبدیل خواهد شد.
رسانه اواردز واچ
