چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر امسال با پوستر متفاوتی از عباس کیارستمی معرفی شد؛ عکسی که به گفتهی جاسم غضبانپور، عکاس پشتصحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ»، در لحظهای کاملاً طبیعی و بدون هیچگونه چیدمان ثبت شده است. طراحی پوستر براساس یکی از فریمهای این عکس توسط مهدی دوایی انجام شده است.
غضبانپور توضیح داد که کیارستمی معمولاً اجازه نمیداد بدون اطلاع قبلی از او عکسی گرفته شود. او میگوید: «اگر ناگهانی عکس گرفته میشد، معمولاً حالت صورت یا بدنش را تغییر میداد. اما این بار، به دلیل کمردرد شدید، برای نخستین بار حالتش ثابت ماند و حتی با شنیدن شاتر، تغییر نکرد.»
او ادامه داد که روز ثبت این عکس، کیارستمی روی تودهای از کاه دراز کشیده بود تا استراحت کند و غضبانپور تنها دو فریم گرفت؛ یکی از پاها و دیگری با ترکیببندی بهتر که اکنون بهعنوان پوستر جشنواره استفاده شده است. این لحظه به قدری طبیعی بود که برخی دوستان تصویر را شبیه یک تابلو نقاشی ونگوگ توصیف کردهاند، اما به گفتهی عکاس، هیچچیز چیدمانشده نبوده و همه در کسری از ثانیه رخ داده است.
او درباره اینکه کیارستمی عکس را دیده است یا خیر، گفت: «بعد از تحویل نگاتیوهای پشتصحنه، دیگر ارتباط کاری با ایشان نداشتم و نمیدانم آیا این فریم را دیدهاند یا نه.»
غضبانپور همچنین از اینکه این تصویر ماندگار برای پوستر جشنواره استفاده شده خوشحال است و یادآور شد که در طول سالها، عکسهایش بارها در بیلبوردها و پوسترهای مختلف به کار رفته است. او در پایان اشاره کرد که در مدت حضورش در پشتصحنه، حدود ۱۰۰ حلقه فیلم عکاسی کرده است که تنها ۲۲ حلقه مربوط به پروژه و تحویل کیارستمی شده و باقی نگاتیوها متعلق به خودش است.
منبع: ایسنا
