ویژگی «راهنمای یادگیری» به NotebookLM گوگل اضافه شد
گوگل در تازهترین بهروزرسانی خود، قابلیت جدیدی به نام «راهنمای یادگیری» یا Learning Guide را به اپلیکیشن NotebookLM اضافه کرده است.
این اپلیکیشن که با مدلهای هوش مصنوعی جمینای پشتیبانی میشود، از سال ۲۰۲۳ در دسترس قرار گرفت و ابتدا با نام «Project Tailwind» شناخته میشد. NotebookLM یک ابزار تحقیق و یادداشتبرداری است که به کاربران اجازه میدهد اسناد خود مانند PDF، فایلهای گوگل داکس یا اسلایدها را بارگذاری کرده و با کمک هوش مصنوعی به درک و تحلیل بهتری از آنها برسند.
ویژگی جدید Learning Guide بر پایه همین ایده شکل گرفته اما با تمرکز بر تقویت مهارت تفکر انتقادی طراحی شده است. به جای اینکه صرفاً خلاصهای سریع از متن ارائه کند، این قابلیت مانند یک معلم پرسشگر عمل میکند و سوالاتی مطرح میسازد تا کاربر را به سمت کشف پاسخها هدایت کند. در واقع، گوگل تلاش دارد کاربران را از حالت دریافتکننده منفعل اطلاعات به یادگیرندگانی فعال و تحلیلگر تبدیل کند.
این رویکرد شباهتهایی به قابلیت «Study Mode» اوپناِیآی دارد که در تابستان گذشته برای ChatGPT معرفی شد. هر دو ابزار از روش سقراطی الهام گرفتهاند و هدفشان پرورش مهارت یادگیری عمیق است. تفاوت اصلی در این است که Study Mode بیشتر به موضوعات عمومی آکادمیک میپردازد، در حالی که Learning Guide کاملاً بر محتوای اسناد بارگذاریشده توسط کاربر متمرکز است.
گوگل اعلام کرده است که این قابلیت برای همه مشتریان Workspace که به NotebookLM دسترسی دارند در دسترس خواهد بود. البته فعالسازی آن به تنظیمات مدیر سازمان بستگی دارد. مدیران Workspace میتوانند از طریق کنسول ادمین گوگل و بخش «Gemini Settings» دسترسی به NotebookLM و Learning Guide را برای همه یا بخشی از واحدهای سازمانی فعال یا غیرفعال کنند. همچنین امکان مدیریت دقیقتر دسترسیها از طریق گروههای کاربری نیز وجود دارد.
اضافه شدن قابلیت Learning Guide به NotebookLM نشاندهنده تمرکز گوگل بر ارتقای کیفیت یادگیری کاربران با استفاده از هوش مصنوعی است. این ابزار نهتنها در صرفهجویی زمان مفید است، بلکه به کاربران کمک میکند تا به جای دریافت پاسخهای آماده، توانایی تحلیل و استدلال خود را تقویت کنند. با توجه به روند توسعه سریع ابزارهای آموزشی هوش مصنوعی، میتوان انتظار داشت که NotebookLM به یکی از پرکاربردترین پلتفرمهای یادگیری دیجیتال در محیطهای آموزشی و حرفهای تبدیل شود.