چگونه یک سریال تلویزیونی بیگانه را نجات داد
موفقیت خیرهکننده سریال «بیگانه: زمین» نشان میدهد که سپردن یک فرانچایز سینمایی خسته به دست یک کارگردان مؤلف تلویزیونی، بهترین راه برای احیای خلاقانه آن بوده است.
عامل نوآ هاولی
پس از دو فیلم اول، مجموعه «بیگانه» (Alien) برای دههها در پیدا کردن مسیر خود سردرگم بود. دنبالهها یا به اکشنهای بیمغز تبدیل شدند یا به پیشدرآمدهای فلسفی و گیجکننده. مشکل اصلی، عدم وجود یک دیدگاه هنری منسجم بود. اما استخدام نوآ هاولی (Noah Hawley)، که استاد ساختارشکنی ژانرها در سریالهایی مانند «فارگو» است، یک انتخاب هوشمندانه بود. هاولی به جای تکرار، به دنبال بازآفرینی است. تحسین منتقدان از «هوشمندانه» بودن سریال، امضای کاری اوست.
قدرت فرمت سریالی
فرمت سریالی نیز یک مزیت بزرگ است. برخلاف یک فیلم دو ساعته، یک سریال هشت قسمتی به هاولی این فرصت را میدهد تا به آرامی تعلیق و وحشت روانشناختی را، شبیه به فیلم اول ریدلی اسکات، بنا کند و به شخصیتهایش عمق ببخشد.
در نهایت، موفقیت «بیگانه: زمین» یک پیروزی برای تلویزیون مؤلفمحور است. این ثابت میکند که گاهی اوقات بهترین راه برای نجات یک فرانچایز سینمایی، خارج کردن آن از چارچوب سینما و سپردن آن به دست یک خالق تلویزیونی بااستعداد است که میتواند با صبر و حوصله، «وعدههایی که فرانچایز همیشه داده بود» را محقق کند.
منبع: Forbes